Sisältöauditoinnin avulla yrityksen verkkosivuston sisällöistä tehdään analyysi: miten sisällöt vastaavat uutta sisältöstrategiaa, kenelle nykysisältöä voitaisiin hyödyntää ja kuinka sisältöä kannattaa kehittää.
Saat selkeän kuvan sisältöjen nykytilanteesta, mikä auttaa sisältömarkkinoinnin priorisoimisessa ja kehityskohteiden havaitsemisessa. Sisältöauditoinnin tarkoituksena on tunnistaa sisällöt, joita voidaan käyttää sisältöstrategian mukaisten sisältöpolkujen rakentamiseen tai sisältömassan hallintaan.
Sisältöauditoinnissa tarkastetaan, onko sisältö asiakaslähtöistä ja ajantasaista ja täyttääkö se saavutettavuuskriteerit. Auditoinnin avulla löydetään mahdollisia puutteita ostajapersoonia tai ostopolun vaiheita ajatellen, ja konkreettiset muutosehdotukset kirjataan sisältökohtaisesti.
Auditoinnin dataan on mahdollista yhdistää myös analytiikasta tuotuja tietoja, mikä auttaa määrittämään sisältöjen tärkeyttä. Auditoinnin avulla pystyt tarkastelemaan sisältöjä tarkennetulla tasolla: esimerkiksi mitä sisältöjä persoona on kuluttanut eniten ja mihin vaiheisiin sisältöä on tuotettu persoonakohtaisesti.
Miten sisältöauditointi etenee?
Työn rajaaminen: mitkä sisällöt halutaan mukaan sisältöauditointiin
Yhteinen aloituspalaveri ja asiakas toimittaa listauksen analysoitavista sisällöistä ja niiden mahdollisesta analytiikkadatasta Differolle
Auditointi: Differon asiantuntijat käyvät sisällöt läpi. Työvaiheen kesto noin 2–4 viikkoa
Auditoinnin analysointi, yhteenveto ja suositukset muutoksista
Analyysin katselmointi ja kehitystoimenpiteistä sopiminen yhdessä asiakkaan kanssa
Lopputuloksena saat:
Yksityiskohtaisen Excel-tiedoston, jossa voit kätevästi vertailla esimerkiksi eri ostajapersoonien sisältöjen teemoja ja tavoitteita valmiiksi tehtyjen Pivot-taulukoiden avulla
Kiteyttävän loppuraportin ja analyysin, jossa sisältöammattilaisemme ovat koonneet yhteen tärkeimmät huomiot, kehityskohteet ja analyysin jokaisen persoonan sisältötarpeista ja nykytilanteesta
Laura Kultaranta, Senior Content Manager, Telia
Telia sai auditoinnin ansiosta kattavan ja realistisen käsityksen B2B-markkinointisisällöistään. Auditoinnissa kurkistettiin verkkosivusisältöihin sekä määrällisesti että laadullisesti. Tuloksena oli selkeä suunnitelma, jonka avulla tulevaa sisällöntuotantoa on helppo priorisoida ja vanhoja sisältöjä järjestää lukijoita palveleviksi sisältöpolkujen kokonaisuuksiksi.
Lue lisää Telian sisältöauditoinnista
Sisältöauditointi on hyvä työkalu, kun haluat saada selvyyden sisältökokonaisuudestasi esimerkiksi sisältöstrategiatyön yhteydessä. Lopputuotoksena saat materiaalin, jossa kerrotaan jokaisen sisällön toimivat ja kehitettävät ominaisuudet. Tunnistamme puolestasi myös ne sisällöt, jotka eivät syystä tai toisesta palvele asiakastasi, jotka kannattaa uudistaa kokonaan tai siirtää kylmän viileästi roskakoriin.
Lue lisää blogistamme sisältöauditoinnin kolme konkreettista hyötyä
Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!
Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne
Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.
Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.
Jätä viesti alla tai ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä, kuinka saat sisällöistäsi ja markkinoinnistasi enemmän tehoja irti!