Sisältömarkkinoinnissa tavoitellaan nyt fokusoituneempaa sisältöstrategiaa ja sisältömarkkinoinnin prosessia.

Blogi: sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, blogikirjoitukset

Sisältöstrategian ilmiöt osa 1: fokus kuntoon ja rohkeutta sisältömarkkinoinnin prosessiin

Mira Oiva

Mira Oiva
Innovatiivinen ja pirskahteleva markkinoinnin fasilitaattori, joka rakastaa tarinankerrontaa ja modernia, strategista markkinointia.
6.3.2023

Avasimme webinaarissamme 27.1.2023 Sisältöstrategian kehityssuuntia, jotka asiantuntijamme ovat nostaneet esille – niputimme ne kolmeen ilmiöön: Fokus, inhimillisyys ja muutos. Tässä blogissa avaamme mihin suuntaan sisältöstrategia on menossa ja mitä sillä tavoitellaan.  Mitä ”Fokus” tarkoittaa sisältöstrategian ilmiönä? 

Nyt tavoitellaan fokusoituneempaa sisältöstrategiaa ja sisältömarkkinoinnin prosessia  

Kirkkaampi tavoite ja fokus, eli sen kuuluisan punaisen langan löytäminen, ovat tyypillisimpiä sisältöstrategian tavoitteita, joita markkinointitiimit listaavat itselleen sisältöstrategiaa aloittaessaan. Fokusta kaivataan myös sisältömassojen hallinointiin ja sisältömarkkinoinnin prosessin luomiseen.   

Sisältömassan hallinnointi on tunnistettu kipupiste 

Sisältömassan hallinnointi on noussut yhdeksi tärkeimmäksi keskustelunaiheeksi isojen, jo vuosia sisältöä tuottaneiden organisaatioiden kanssa. Nyt sisältöstrategialla tavoitellaan yhä fokusoituneempaa sisällöntuotantoa juuri oikeille asiakkaille ja sisältöjen tekemistä jopa karsitaan. Tämä on mainio kehityssuunta – tällöin suunnittelulle ja oikeiden valintojen tekemiselle ja laadukkaiden ikivihreiden sisältöjen tuottamiselle jää enemmän aikaa.   
 
Lue, miten Telia löysi keinot sisältömassan hallintaan sisältöstrategian avulla

Sisältöstrategian rinnalle on noussut myös uusia metodeja jäsentää sisältöjen massaa. Sisältöjen auditoinnin avulla organisaatiot ovat päässeet kurkistamaan konepellin alle ja tekemään oivalluksia, mihin heidän kannattaa tulevana vuonna panostaa sisällöntuotannossaan: missä on aukkoja, mikä toimii ja mitä pitää kehittää.  

Sisältöstrategian painopisteet ovat tarkentuneet – tarkka tarve trendaa 

Markkinoijat myös haluavat jo sisältöstrategian alkutaipaleella määritellä tärkeimmät painopisteet tarkemmin kuin aiemmin. Toiveissa on sisältöstrategia, joka keskittyy ajatusjohtajuuden kehittämiseen, tunnettuuden kasvattamiseen, liikevaihdon kasvun rajatussa liiketoiminnassa, asiakaskokemukseen asiakkuuden aikaisen sisältömarkkinoinnin avulla, vastuullisuuteen tai työnantajamielikuvaan. Näihin tarpeisiin on löytynyt tarkempia työmalleja, jotka palvelevat tätä haluttua painopistettä. 

Fokus sisältöjen tekemiseen halutaan kirkkaaksi nyt yhä tiiviimmässä viitekehyksessä, jolloin toimenpiteet ja tavoitteet on yhä helpompi linjata sisältöstrategian perusteella. 

Resursointi ja laadukas tuotantoprosessi vaativat lisää budjetointia sisältömarkkinointiin

Fokuksen löytymiseen liittyy myös ikuinen markkinoijan kompastuskivi: resursointi. Sanomattakin on selvää, että myös sisältömarkkinoinnin prosessi ja siihen käytössä olevat resurssit ovat kestoaihe. Sisältömarkkinoinnin prosessia hiotaan - projektimaisuudesta halutaan siirtyä jatkuvaan ja sujuvaan tuotantoprosessiin, jonka vuoksi resursseja on kiinnitettävä enemmän sisältömarkkinointiin ja sen toimivuuden analysointiin.  

Sisältömarkkinoinnin pitkäjänteisyys, systemaattisuus, testaaminen ja kehittäminen vaatii suomalaisyrityksiltä vielä rohkeutta panostaa näihin riittävästi. Ne, jotka ovat panostuksia tehneet, näkevät nopeaa kehitystä ja tuloksia: lukijoita, liidejä, euroja. Tavoitteellinen sisältömarkkinointi vaatii toistuvia tekoja. 

Voisi siis sanoa, että sisältömarkkinointi vaatii onnistuakseen selkeämpää fokusta ja tarkkaa rajausta, toimivaa sisältötiimiä - mutta ei turhan tiukkaa budjettia. 

Lue lisää seuraavasta tunnistamastamme ilmiöstä: inhimillisyys ja vastuullisuus B2B-ostopolulla

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää