Avasimme webinaarissamme 27.1.2023 Sisältöstrategian kehityssuuntia, jotka asiantuntijamme ovat nostaneet esille – niputimme ne kolmeen ilmiöön: Fokus, inhimillisyys ja muutos. Tässä blogissa avaamme mihin suuntaan sisältöstrategia on menossa ja mitä sillä tavoitellaan. Mitä ”Fokus” tarkoittaa sisältöstrategian ilmiönä?
Nyt tavoitellaan fokusoituneempaa sisältöstrategiaa ja sisältömarkkinoinnin prosessia
Kirkkaampi tavoite ja fokus, eli sen kuuluisan punaisen langan löytäminen, ovat tyypillisimpiä sisältöstrategian tavoitteita, joita markkinointitiimit listaavat itselleen sisältöstrategiaa aloittaessaan. Fokusta kaivataan myös sisältömassojen hallinointiin ja sisältömarkkinoinnin prosessin luomiseen.
Sisältömassan hallinnointi on tunnistettu kipupiste
Sisältömassan hallinnointi on noussut yhdeksi tärkeimmäksi keskustelunaiheeksi isojen, jo vuosia sisältöä tuottaneiden organisaatioiden kanssa. Nyt sisältöstrategialla tavoitellaan yhä fokusoituneempaa sisällöntuotantoa juuri oikeille asiakkaille ja sisältöjen tekemistä jopa karsitaan. Tämä on mainio kehityssuunta – tällöin suunnittelulle ja oikeiden valintojen tekemiselle ja laadukkaiden ikivihreiden sisältöjen tuottamiselle jää enemmän aikaa.
Lue, miten Telia löysi keinot sisältömassan hallintaan sisältöstrategian avulla
Sisältöstrategian rinnalle on noussut myös uusia metodeja jäsentää sisältöjen massaa. Sisältöjen auditoinnin avulla organisaatiot ovat päässeet kurkistamaan konepellin alle ja tekemään oivalluksia, mihin heidän kannattaa tulevana vuonna panostaa sisällöntuotannossaan: missä on aukkoja, mikä toimii ja mitä pitää kehittää.
Sisältöstrategian painopisteet ovat tarkentuneet – tarkka tarve trendaa
Markkinoijat myös haluavat jo sisältöstrategian alkutaipaleella määritellä tärkeimmät painopisteet tarkemmin kuin aiemmin. Toiveissa on sisältöstrategia, joka keskittyy ajatusjohtajuuden kehittämiseen, tunnettuuden kasvattamiseen, liikevaihdon kasvun rajatussa liiketoiminnassa, asiakaskokemukseen asiakkuuden aikaisen sisältömarkkinoinnin avulla, vastuullisuuteen tai työnantajamielikuvaan. Näihin tarpeisiin on löytynyt tarkempia työmalleja, jotka palvelevat tätä haluttua painopistettä.
Fokus sisältöjen tekemiseen halutaan kirkkaaksi nyt yhä tiiviimmässä viitekehyksessä, jolloin toimenpiteet ja tavoitteet on yhä helpompi linjata sisältöstrategian perusteella.
Resursointi ja laadukas tuotantoprosessi vaativat lisää budjetointia sisältömarkkinointiin
Fokuksen löytymiseen liittyy myös ikuinen markkinoijan kompastuskivi: resursointi. Sanomattakin on selvää, että myös sisältömarkkinoinnin prosessi ja siihen käytössä olevat resurssit ovat kestoaihe. Sisältömarkkinoinnin prosessia hiotaan - projektimaisuudesta halutaan siirtyä jatkuvaan ja sujuvaan tuotantoprosessiin, jonka vuoksi resursseja on kiinnitettävä enemmän sisältömarkkinointiin ja sen toimivuuden analysointiin.
Sisältömarkkinoinnin pitkäjänteisyys, systemaattisuus, testaaminen ja kehittäminen vaatii suomalaisyrityksiltä vielä rohkeutta panostaa näihin riittävästi. Ne, jotka ovat panostuksia tehneet, näkevät nopeaa kehitystä ja tuloksia: lukijoita, liidejä, euroja. Tavoitteellinen sisältömarkkinointi vaatii toistuvia tekoja.
Voisi siis sanoa, että sisältömarkkinointi vaatii onnistuakseen selkeämpää fokusta ja tarkkaa rajausta, toimivaa sisältötiimiä - mutta ei turhan tiukkaa budjettia.
Lue lisää seuraavasta tunnistamastamme ilmiöstä: inhimillisyys ja vastuullisuus B2B-ostopolulla