Differo Superpäivä Kristiina Lindh OP-ryhmä

Blogi: Superpäivä

Superpäivätiiseri: OP:n markkinoinnin transformaatio – kohti ketteriä metodeja

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
29.11.2019

OP Ryhmän Kristiina Lindh kertoo sisältöstrategian Superpäivässä tammikuun lopulla, miten OP:n pankkiliiketoiminnan markkinointi on vuoden 2019 tehnyt syvällistä työtapojen muutosta – ja siinä samalla kovaa tulosta. Tässä blogissa Kristiina jakaa ajatuksiaan muutoksen etapeista, saavutuksista ja menetelmistä jo ennakkoon. Kristiina Lindh johtaa OP:n Vähittäispankin henkilöasiakasliiketoiminnan digitaalista myyntiä ja markkinointia.

Kristiina kertoo, että OP:n keskusyhteisössä käynnistyi iso muutos alkuvuodesta 2019. Samassa yhteydessä aiemmin keskitetysti operoinut markkinointi vietiin osaksi liiketoimintaa.

Mistä ketterä markkinoinnin tekeminen on lähtenyt liikkeelle?

- Muutos on lähtenyt OP:n ylimmästä johdosta ja koko organisaation ketteröittämisestä. Vuoden 2019 alussa markkinoinnissa enemmän tai vähemmän kaikilla oli uudet toimenkuvat ja vastuualueet. Tämä on jo nyt ollut melkoinen muutosmatka ja silti ollaan vasta alussa, Kristiina sanoo.

 

Superpaiva2020_socialmedia_KristiinaLindh_quote_1200x627

 

Miten isoa muutosta lähdetään markkinoinnissa viemään eteenpäin?

- Sanoin tiimeille alussa, että ensimmäiset kolme kuukautta homma tulee olemaan tavalla tai toisella sekavaa, mutta puolessa vuodessa rakenteet alkavat kyllä löytyä. Näin se on mennyt. Oma haaste on ollut se, että tulosta on tietenkin täytynyt tehdä muutoksen rinnalla koko ajan. Hienoa on se, että olemme saavuttaneet tavoitteita ennätysajassa, vaikka olemme vieneet läpi näin massiivista muutosta samaan aikaan, hän sanoo.

Muutoksen toteuttamisen osalta avainasemassa on Kristiinan mukaan ollut se, ettei muutos ole ollut esimiesvetoista. Se on tehty aidosti yhdessä tiimien kanssa.

- Arjestamme kertoo muun muassa se, että olemme yhdessä nostaneet esiin kehityskohteita, ratkoneet niitä ja vieneet asioita eteenpäin systemaattisesti.

Kristiina kertoo, että tiimeissä arvioidaan koko ajan sitä, mikä toimii ja mitä pitää parantaa. Hän painottaa, että huomiot eivät ole tulleet mitenkään ylhäältä alaspäin vaan ne ovat tulleet tiimeistä. Tiimiläiset ovat yhdessä miettineet, miten haasteet ratkaistaan.

- Mikään muutos ei ole mahdollinen, jos sitä ei johdeta ihmisten kautta. Puhun paljon tunteiden johtamisesta. On hyvä juhlia onnistumisia, kun muutosmatka on pitkä ja muistuttaa ihmisiä siitä, mitä on jo tehty. Helposti mietitään vain, mitä kaikkea pitää vielä saavuttaa. Tämä on matka, jota tehdään yhdessä pala kerrallaan.

 

Kristiina käy Superpäivässä läpi OP:n markkinoinnin muutostarinaa ja sen vaiheita ja oppeja.

Tule innostumaan ja saamaan vahvistusta omalle muutosmatkallesi!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää