cup-of-coffee-1280537_1920-Large

Blogi: sisältöstrategia

Sisältömarkkinoinnissa ei ole(kaan) kyse sisällöistä

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
8.6.2017

Uskon, että teette yrityksessänne sisältömarkkinointia. Tutkimusten mukaan ainakin yhä useampi yritys tekee sitä ja aikoo satsata siihen. Mutta mihin oikeastaan satsaukset kohdistuvat? Sisältöjen tuotantoon? Se ei vielä ole sisältömarkkinointia. Koetan tässä bloggauksessa omiin kokemuksiini rinnastaen tuoda esiin sitä, mitä sisältömarkkinointi oikein on ja mitä se ei ole.

Sisältömarkkinointi on:

  1. Arvoa asiakkaalle. Sisällöt eivät puhuttele, jos niitä ei ole nidottu yhteen asiakkaillenne tuottamaan arvoon. Tätä ei pelkästään viestintä, markkinointi tai paraskaan kumppanitoimisto pysty linjaamaan ilman tietoa asiakasrajapinnan tiedon tarpeista eri ostoprosessien ja asiakkuuden vaiheista.
  2. Palvelukokemus ja tiedontason syventämistä. Asiakas haluaa oppia ja ymmärtää ehkä business-alueesta, josta on ensimmäistä kertaa urallaan tekemässä ostopäätöstä. Luo tähän mahdollisuus. Opasta, auta relevanteille ja johdattavilla sisällöillä. Älä vain kerro, esittele tai tyrkytä – se on asiakkaan aliarvioimista ja spämmäystä.
  3. Logiikkaa, päättelyä ja asiakkaan rinnalla kulkemista. Johdata kävijää tiedon tasolla eteenpäin. Ostoprosessissa jopa 80 % tehdään verkossa – siinä on monta tasoa ja vaihetta. Ole systemaattinen. Miten puhuisit osaamisestanne henkilölle, joka ei siitä tiedä mitään? Entä miten puhuisit potentiaalisimmalle asiakkaallenne, joka on ekspertti aihealueella jo valmiiksi?
  4. Tuloshakuista markkinointia. Mieti, mikä yhteys sisältömarkkinoinnilla on liiketoiminnan tuloksiin. Pelkkä kävijämäärä tai somejaot eivät millään yrityksellä riitä sisältömarkkinoinnin mittareiksi.

[clickToTweet tweet="Pelkkä kävijämäärä tai somejaot eivät riitä sisältömarkkinoinnin mittareiksi. #sisältömarkkinointi #ROI" quote="Pelkkä kävijämäärä tai somejaot eivät riitä sisältömarkkinoinnin mittareiksi. #sisältömarkkinointi #ROI"]

Sisältömarkkinointia ei mielestäni ole:

  1. Blogi, videotuotanto, artikkelit. Sisältöä nämä toki ovat, mutta eivät yksinään sisältömarkkinointia. Usealla sivustolla blogisisältö loppuu siihen, että ohjataan seuraavaan tuoreimpaan bloggaukseen vaikkei se millään tavalla kuuluisi juuri luettuun aihealueeseen. Tai artikkeli kehottaa ottamaan yleisesti yhteyttä yritykseen ilman, että kerrotaan tai johdatetaan artikkelin teemaan kuuluviin palvelu- tai tuotekuvauksiin. Toisin sanoen, tiedon tasoon kuuluvat jatkumot puuttuvat.
  2. Liiketoiminnan fokuksesta irralliset kampanjat. Sisältöä voidaan tehdä verkkoon vaikka miten paljon, mutta älykästä ja tuottavaa siitä tekee se, että sisällöt on sidottu tavoitekohderyhmien tiedon tasoon joko ennen asiakkuutta, ostoikkunavaiheeseen tai asiakkuuden aikaan.
  3. Pelkän markkinointiosaston tai –toimiston työtä. Testaa, tietääkö muu organisaatio työstänne, tekemisestänne ja suunnitelmistanne. Ovatko he mukana, näkyykö liiketoiminnan suunta ja fokus sisältömarkkinointinne linjassa?

[clickToTweet tweet="#sisältömarkkinointi on tuottavaa, kun sisällöt on sidottu kohderyhmän ymmärryksen tasoon." quote="#sisältömarkkinointi on tuottavaa, kun sisällöt on sidottu kohderyhmän ymmärryksen tasoon."]

Oletko samaa mieltä edellä kuvattujen teemojen kanssa? Keskustellaan lisää Twitterissä: @Tannikat.

Vailla vertaistukea?

Strategisen sisältömarkkinoinnin #Superpäivä kasaa yhteen torstaina 14.9. Helsinkiin sisältömarkkinoinnin tekijät. Tapaat tapahtumassa kymmeniä markkinoijia erilaisista lähtökohdista. Puhujiksi nousevat näkemykselliset johtajat mm. Naavalta ja Nesteeltä, ja ilmoittautuneiden joukossa on edustusta niin julkishallinnosta, valmistavasta teollisuudestaenergiatoimialalta, it-maailmasta kuin asiantuntijapalveluita tarjoavasta kasvuyrityksestäkin. Tutustu tapahtuman antiin ja ilmoittaudu mukaamme verkostoitumaan ja oppimaan!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi blogikuva-rekry

Rekry: Sisältöstrategi

Liiketoimintamme kasvaessa haemme nyt tiimiimme mukaan Sisältöstrategia. Haku on auki 30.11.19 saakka, mutta rekrytoimme heti oikean henkilön löydyttyä. Hae pian!

Lue lisää

Blogi Sami_Honkonen

Superpäivä: Miten responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä?

Responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä.

Lue lisää

Blogi karoliina_haikonen-9647

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää