sydankayra2

Blogi: sisältöjen jakelu, sisältösuunnitelma

Panostukset sisällöntuottamiseen valuvat hukkaan, jos sisältöä ei jaeta

Differo
27.6.2019

Elämme valtavassa informaatiotulvassa. Kerran uutiskirjeeseen ja kerran someen nostettu uutisesi tai blogisi tavoittaa vain murto-osan kohderyhmästäsi. Tuloksia kuitenkin odotetaan nopeasti. Suunnitelmallinen jakelu tehostaa viestisi leviämistä, mutta miksi silti sisältöjen jakelu hyvin usein unohtuu?

Syitä, miksi sisältöjen jakelu unohtuu

Syy nro 1: Hanskat tippuvat blogin saatua viimeisen pisteensä

Erilaisten sisältöjen eli blogien, oppaiden ja videoiden tekemiseen panostetaan usein paljon aikaa ja rahaa. Kun sisältö on valmis, se pusketaan ulos ja huokaistaan. Huh! Vihdoin se on valmis. Sitten onkin kiire jo muihin hommiin ja jakelu unohtuu.

Syy nro 2: Työkalut ja resursointi ovat puutteelliset

Yrityksellä ei ole kanavia sisällön jakamiseen tai ihmisiä tai budjettia niiden hoitamiseen. Uutiskirjejärjestelmä voi puuttua kokonaan tai somea ei hyödynnetä tehokkaasti tai monipuolisesti.

Syy nro 3: Hyvä sisältö jaetaan vain kerran itsensä toistamisen pelossa

Kuinka monta kertaa muistat kyllästyneesi, kun yritys toistamiseen postaa jostain tietystä blogista? Tuskin kovin montaa kertaa. Yhtä blogia voi jakaa uudelleen ja uudelleen, kymmeniä kertoja, eri kulmilla eri kanavissa sopivasti aikataulutettuna. Ja kas! Jakelusuunnitelmasi on täynnä tavaraa, eikä postauksia tarvitse keksiä. Aina on paljon niitä, jotka eivät ole sisältöäsi vielä nähneet.

”Yksi tviitti elää vain noin 18 minuuttia.” - Peter Bray

Analytiikka kertoo totuuden

Hyvin tyypillistä on, että blogia jaetaan kerran somekanaviin ja uutiskirjeeseen. Tällöin analytiikka näyttää alla olevan kuvan kaltaista käppyrää, jota näkee hyvin usein. Flatline piippaa, sydän pysähtyy?

 

Syynä tähän kuvaan voi olla myös se, että erinomaiset sisällöt ovat piilotettu sivuille monen klikkauksen päähän. Sinnehän ne sitten hautautuvat ja unohtuvat helposti myös yritykseltä itseltään. Ehkä myös hakukoneoptimointi ontuu.

Tiedätkö sinä, miltä sivujesi analytiikka näyttää?

Hyvä suunnittelu ja prosessin miettiminen vie alussa aikaa mutta helpottaa työtä pitkällä aikavälillä

Sisältöjen jakelu on yleensä halpaa verrattuna sisällöntuottamiseen. Aikaa siihen toki menee, mutta hyvällä suunnitelmalla ja esimerkiksi ajastamalla postauksia someen nopeutat työtä pitkällä aikavälillä. 

Aloita näistä:

  • Mieti, mitkä kanavat ovat juuri teille ne parhaat ja mistä kannattaa aloittaa
  • Mieti, millainen prosessi sisältöjen jakeluun tulisi olla, jotta se tulisi oikeasti tehtyä
  • Resursoi aikaa ja tekijät
  • Tee jakelusuunnitelma exceliin tai vaikka Trello-tauluun
  • Pääasia, että aloitat jostain 🙂 

Muista, että sisältömarkkinointi tuo tuloksia vasta ajan kanssa. Lue seuraavaksi Miran blogi aiheesta.

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää