Blogi: blogi, sisällöntuotanto, sisällöt, kirjoittaminen

Rajaa blogin aihe näin: testattuja neuvoja bloggaaville asiantuntijoille

Susanna Haavisto
25.8.2020

Yksi asiakkaidemme suurimmista sisällöntuotannon kipupisteistä on blogin aiheen rajaaminen. Tässä muutama käytännössä testattu vinkki, jotka me Differon sisältöasiantuntijat olemme käytännössä testanneet ja hyväksi havainneet. Toivottavasti tuskasi helpottuu!

1. Valitse yksi kysymys, ongelma, haaste, uhka tai mahdollisuus

Ehkä olet asiansa osaava floristi, ja haluaisit kirjoittaa asiakkaillesi blogin sinulle rakkaasta aiheesta: leikkokukista. Tunnet leikkokukkien syvimmät salat aina tuotannosta ja sesongeista asetelmien suunnittelemiseen, värien ja erilaisten kukkatyyppien oikeaan yhdistelemiseen. Kuinka siis valita, mistä kirjoittaisit ensimmäiseksi?

Ei näin: ”Leikkokukat kotona”

Vaan näin: ”Näin varmistat, että leikkokukat kaunistavat kotiasi pitkään

2. Muista konkretia, vaikka kirjoittaisitkin korkealentoisista tulevaisuuden visioista

Sinulle, leikkokukkien syväosaajalle, niiden sielunelämä ja käsittely ovat tuttuja – mutta lukijoillesi ei. Siinä missä sinulla on lihasmuistissa oikea tapa leikata imupinnat, lukijallesi tämä voi olla tärkeä käytännön vinkki – ja siksi blogitekstissä kannattaa muistaa kirjoittaa konkretiasta, vaikka käsittelisit korkealentoisiakin visioita. Kun sidot ne lukijasi arkeen, hän ymmärtää paremmin mistä on kyse ja viihtyy tekstisi ääressä kauemmin.

Ei näin: ”Tulevaisuudessa digileikkokukkien mahdollisuudet ovat rajattomat.”

Vaan näin: ”Tulevaisuudessa digileikkokukat voivat koristaa bussipysäkkien tapaisia tiloja, joissa oikeista kukista huolehtiminen olisi liian työlästä.”

3. Karsi rönsyt mutta säästä ne myöhemmäksi

Rönsyissä piilee usein seuraavien blogitekstiesi alku. Leikkokukkablogia kirjoittaessasi saattaa syntyä kiusaus ympätä mukaan asiaa myös perennoista, parvekeviljelystä tai jopa tehomaataloudesta. Anna jokaiselle näistä tärkeistä aiheista oma lyhyt ja napakka tekstinsä, mutta rajaa ne jämäkästi nyt käsillä olevan tekstiin ulkopuolelle. Ammattilaisen elkein voit myöhemmin lisätä leikkokukkablogiisi linkin näihin myöhempiin teksteihin.

Ei näin: ”Tästä blogissa käsittelen leikkokukkien lisäksi perennoja, annan vinkit onnistuneeseen parvekeviljelmään ja pari vinkkiä aloittelevalle rukiinviljelijälle.”

Vaan näin: ”Tässä tekstissä käsittelen leikkokukkia, jos olet kiinnostunut perennoista luethan niitä käsittelevän blogini täällä.

AdobeStock_193913994_1-1

Pysy asiassa äläkä murehdi sanamäärästä liikaa

Nyt kun leikkokukkablogisi aihe on rajattu napakasti, mietit ehkä kuinka paljon siitä olisi hyvä kirjoittaa. Yleinen ohje blogin ideaalimitaksi on vähintään 300 sanaa, mutta hakukoneoptimoinnin kannalta vähintään 1 000 sanaiset blogit ovat vieläkin parempia. Noin tuhatsanaiset tekstit saavat hakukoneiden huomion parhaiten, koska ne kiinnittävät lukijoiden huomion. Siksi sanamäärää tärkeämpää on, että tekstisi vastaa lukijan kysymyksiin, lievittää hänen tuskaansa tai tarjoaa hänelle uutta ajateltavaa. Keskity siis kirjoittamaan hyvää sisältöä, joka palvelee lukijasi tarpeita.

Jos tuskasi ei helpottanut, pyydä meiltä apua

Blogin tehokas ja toimiva rajaaminen on haastavaa asiantuntijallekin. Älä vaivu murheen alhoon, jos se tuntuu myös sinusta haastavalta. Differon sisältöasiantuntijoista on apua varsinkin silloin, jos sinun on vaikea hahmottaa, kuka lukijasi on tai mitkä hänen suurimmat ahdistuksen aiheensa ovat. Sisältöasiantuntijat auttavat sinua myös varmistamaan, että oivallisen leikkokukkatekstisi mikrosisällöt ovat ytimekkäät ja houkuttelevat, sosiaalisen median nostot herättävät lukijasi huomion ja tekstisi luettavuus on kunnossa. Näin asiantuntijablogisi ei jää seinäruusuksi vaan kukoistaa.

Olisiko sittenkin helpompaa, jos asiantuntija hoitaisi sisällöntuotannon puolestasi? Tutustu Differon sisällöntuotannon palveluihin.

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Rekry: Sisällöntuottaja

Oletko sisällöntuottaja, joka motivoituu tuloksista? Tule meille tiimikaveriksi! 

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Myynnin ja markkinoinnin yhteispelissä voittaa asiakas

Oikean sisällön avulla rakennat luottamusta verkossa jo ennen ensimmäistä myyntikeskustelua. Asiakaslähtöinen, laadukas sisältö vastaa useimmin kysyttyihin kysymyksiin ja asiakkaasi ovat lähempänä ostopäätöstä, kun keskusteluun vihdoin ryhdytään.

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Sisältöstrategia - teenkö itse vai ostanko palveluna?

Kiinnostaako sisältöstrategian tekeminen itse vai haluaisitko ostaa sen suoraan palveluna? Sisältöstrategia määrittelee askelmerkit sisältömarkkinoinnille.

Lue lisää

Blogi

We are hiring!

We are looking for a native-English Content Creator for permanent position to innovate, create & develop content for Differo’s international B2B customers.

Lue lisää