Yksi markkinoija ei voi tehdä kaikkea, vaan markkinoinnin muutos vaatii moniosaajatiimiä. Tässä blogissa avaan ajatusta siitä, miten pääsette järkevällä tavalla kehittämään markkinointia ja resurssoimaan sitä oikein.
Jokainen B2B-yritys miettii, millä resurssilla ja osaamisella houkutellaan asiakkaita entistä varhaisemmin yrityksenne vaikutuspiiriin ja miten saadaan kauppa kiinni todentumaan euroihin saakka.
Jo tuossa lauseessa on valtava määrä suunnittelutyötä, asiakasymmärryksen käyttämistä, näkemystä, kokemusta sekä teknologia- ja kanavaymmärrystä. Tämä ei ole yhden ihmisen työ, ja siksi kysymys markkinointipäällikön palkkaamisesta ja maailmaa muuttavasta odotusarvosta on aivan väärä!
Markkinointi vetää asiakkaita myyntiputkeen enemmän kuin ikinä
Ostaminen on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana hurjasti. Asiakas valitsee, onko hän markkinoinnin palveltavana vai haluaako hän ottaa yhteyden myyntiin ja tätähän asiakas käyttää päällekkäin ja limittäin. Yhden markkinoijan resurssi ei tähän riitä – ei millään!
Eräs asiakkaamme kiteytti muutoksen omasta näkökulmastaan: ”Nyt kun haluamme kasvaa kansainvälisesti, meidän pitää kiteyttää asiakasymmärrys siihen, että houkuttelemme asiakkaita kanaviimme, ohjaamme heitä sekä otamme käyttöön uusia teknologioita, jotta pääsemme mittaamaan markkinoinnin ROI:ta euroihin saakka. Tämä on iso kulttuurimuutos ja se vaatii uudenlaista osaamista. Näen, että perinteisen mainostoimiston rooli on tullut liian kapeaksi – tarvitsemme kehitystiimiä, joka auttaa meitä uudelle tasolle.”
Useassa yrityksessä markkinointi on määritelty aivan liian kapeasti
Se ei ole osasto, joka miettii, miltä me näytämme tai toimivatko www-sivumme hyvin. Jos näin ajattelet, voit ravistaa 1990-luvun ajattelun itsestäsi. Markkinointi varmistaa, että asiakkaat löytävät, tutustuvat, vakuuttuvat ja varmistuvat osaamisestanne.
Markkinointi = myynti = asiakkaan palvelu
Tämän vuoksi moni B2B-yritys haluaa rakentaa markkinoinnin ja myynnin yhteisprosesseja palvelemaan asiakkaita eri kanavilla entistä vahvemmin. Tällaisen muutoksen ylösajoon tarvitset moniosaajatiimin ja valmiit työmallit, jolloin saat hyväksi havaitut toimintamallit käyttöösi muutosvaiheeseen.
Millainen on teidän muutoksen Roadmap?
Mieti, mitä tavoittelet sillä, että haluat panostaa markkinointiin. Vastaus ei voi enää tänä päivänä olla se, että saadaan kehitettyä look & feeliä tai osallistuttua messuille. Asiakkaisiinne vaikuttava ja muutosta aikaansaava markkinointi ei ole jono työsuoritteita vaan pitkäjänteistä tekemistä asiakkaiden auttamiseksi luoksenne. Siihen on luotava järkevä roadmap.
Teemme asiakkaidemme kanssa yhteisessä palaverissa markkinoinnin kehityksen roadmapin muutostyön alussa. Se antaa arvoa ja kiteyttää yrityksen resurssien ja tavoitteiden mukaisen kehityskaaren. Haluatteko esimerkiksi vuoden 2020 lopulla todentaa markkinoinnin tuottavuuden pääkohderyhmässänne? Me annamme osaamisemme siihen, mitä toimenpiteitä se vaatii.
Usein pelkkä työkalu- tai järjestelmätoimittaja osaa piirtää teille työkalun käyttöönoton Roadmapin. Me katsomme yrityksenne kasvutavoitteiden ja asiakkaidenne maailman kautta asiaa ymmärtäen erinomaisesti eri teknologioiden tuomat hyödyt.
Roadmapille kuvataan lopulta niin teidän yrityksen laittamat panostukset, työvaiheet, sisäiset resurssit kuin tulevat lopputuotoksetkin tai tarvittavat järjestelmämuutokset. Emme myy tai edusta mitään työkalua tai markkinoinnin must-have -paketteja. Katsomme yrityksenne kasvutavoitteiden, olemassa olevan resurssin ja asiakasymmärryksenne kautta kokonaisuutta.
Myymme vaikuttavaa muutosta, jonka lopputuloksena näkyy se, että asiakkaidenne muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen päästään vaikuttamaan erottovalla markkinoinnilla joka koetaan hyvänä palveluna. Annamme apuja muutostyöhön valmiilla työmalleilla, jotka ovat tuottaneet arvoa sadoille suomalaisille kasvuyrityksille.
Laitahan minulle viestiä niin katsotaan yhdessä, millainen teidän muutoksen Roadmap voisi olla. Se vaatii vain yhden käynnin teillä.