sign-slippery-wet-caution-Large

Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos, Verkkosivut

Ostetun verkkomainonnan suuri harha

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
10.5.2017

Selasin sunnuntaiaamuna sääpalvelun tietoja kännykällä ja eteeni tuli mainos suurelta kone- ja laitevalmistajalta, joka mainosti puimuria. Muistin etäisesti, että olen käynyt kyseisen yrityksen sivustolla varmaankin kuukauden sisään. Klikkasin mainosta nähdäkseni, mihin se johtaa.

Uskomatonta! Satojatuhansia maksavan laitteen – jolla on käsittääkseni Suomessa potentiaalisia asiakkaita joitakin tuhansia – mainos ohjasi suoraan sivulle, jossa kehotettiin jättämään tarjouspyyntö, ilman minkäänlaisia lisätietoja koneesta.

Mainoskampanjan maksanut yrityspäättäjä on varmaankin tässä casessa siinä uskossa, että suuri osa verkkosivustolla kävijöistä olisi tällä hetkellä yrityksen potentiaalista asiakaskuntaa. Silti suuri osa B2B-yritysten verkkosivustojen tiedoista ja sisällöistä on vielä nykyäänkin kohdennettu ihan muille kuin asiakkaille: omalle henkilöstölle (uutisemme), toimipaikan karttalinkit (muille sidosryhmille, palveluntarjoajille), tuotekuvat (kilpailijoiden vertailtavaksi) ja konsernirakenne- ja yritystiedot (sijoittajille, muille sidosryhmille). Kun tähän liitetään sitten retargetoitua mainontaa ja vieläpä suoralla myyntikärjellä, mainonta menee hukkaan ja ärsyttää ihan väärää kohderyhmää – ja sitä kautta heikentää brändiarvoa.

Älä ole liian helppo myyntikohde B2B-verkkomainontaa myyville yrityksille. Mainonta ei auta B2B-yritystä, jos ostopolut eivät ole kunnossa.

Lopeta verkkomainonta ja laita ostopolku kuntoon

Verkkomainonta on turhaa B2B-bisneksessä, jos sitä tehdään sillä ajatuksella, että sen avulla voidaan ohittaa kriittisiä myyntivaiheita. On hyvä ymmärtää, että mainonnalla ei voida ohittaa ostoprosessin vaiheita. Se ei toimi irrallisena osana ilman, että sisällöillä muodostettu ostajan kokonaispolku on kunnossa.

Paras neuvo tähän on: lopeta bannerimainokset, hakusanamainonta, maksetut some-päivitykset ja muu verkkomainonta, ennen kuin ostopolku on kunnossa. Muuten haaskaat sekä rahaa että resursseja.

Ymmärrä myös se, että verkossa tehtävät toimenpiteet eivät ikinä ole irrallinen osa ostoprosessista. Verkkomainonta toimii silloin, kun se johdattaa oikeassa kontekstissa asiakasta hänen ostopäätöksessään seuraavaan vaiheeseen. Näin ollen sponsoroidut mainossisällöt eri ostovaiheista, oikeat johdatukset ja oikeat aktivoinnit – ei aina myyntiviestit – ovat älykäs ja tehokas tapa auttaa ostajaa, olla esillä oikeaan aikaan ja oikealle ostajakohderyhmälle.

Toivottavasti myös puimurivalmistaja, joka odottaa retargetoinnilla puimurikauppoja yhden bannerimainoksen kanssa, ottaa vinkeistä vaarin ja luo lihan luiden ympärille sisällöillä ja asiakkaan auttamisella.

Laitetaanko yrityksesi ostopolku kuntoon?

Oivalluttava, asiakasta sisällöillä eteenpäin ohjaava ostopolku on tehokas tapa johdatella asiakkaasi kohti ostopäätöksen tekemistä. Soita minulle 044 5928 330 tai jätä yhteystietosi alla olevaan lomakkeeseen, niin kerron sinulle, miten.

[hubspotform portal_id="2604934" form_id="dfefd376-f0d1-4ffa-877c-d4ed6272fb79" css=""]

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää