Terveiset syksyisestä Tukholmasta! Osallistuin viime viikon lopussa siellä Apsiksen järjestämään vuotuiseen kaksipäiväiseen EME eli Email Marketing Event -seminaariin. Innostavat puhujat ja oivaltavat workshopit saivat pään pulppuamaan ajatuksia ja ideoita. Tässä sinulle kolme tämän vuoden EME-seminaarin tärkeintä takeawayta. Perinteisesti ne ennustavat tulevan vuoden markkinointitrendejä:
1) Asiakkaan ostokäyttäytymistä johdetaan nyt data-ohjautuvasti – ja luovasti!
Ehdoton trendi vuodelle 2018. Datan vaikutus asiakkaan ostokäyttäytymisen johtamiseen korostui lähes jokaisessa key note -puheenvuorossa. Pelkän datahehkutuksen sijaan sen rinnalle nousi nyt tasavertaiseksi gladiaattoriksi kuitenkin myös luovuus.
Runsaassa datatulvassa tarvitaan luovuutta, jotta tieto pystytään hyödyntämään asiakkaalle arvokkaalla tavalla. Lontoolaisessa Mavens of London -nimisessä tutkimus- dataohjautuvassa strategisen markkinoinnin toimistossa työskentelevä Ivo van den Brand esimerkiksi korosti puheenvuorossaan, kuinka markkinoijilla on kaikki valta tuottaa arvokkaita ideoida, joiden avulla datan analysointi onnistuu tehokkaammin ja kuinka luova datan hyödyntäminen haastaa markkinoijia entistä parempiin tuloksiin.
Hän antoi niinkin yksinkertaisen esimerkin kuin Google: hyödynnätkö sinä Googlen hauista saatavaa dataa asiakkaalle arvokkaan markkinoinnin rakentamiseen, kuten Ivo neuvoi?
Tutki hakusanoja ja validoi markkinointia ja ydinviestejä sen mukaan, millaiset asiat ihmisiä kiinnostavat, oli hänen yksinkertainen neuvonsa.
2) Ota nämä markkinoinnin automaation käyttöönoton suunnittelun 3 steppiä haltuun
Markkinoinnin automaatio kiinnosti minua aiheena etukäteen, sillä se on näkynyt tämän vuoden aikana myös Differossa lisääntyneinä tarjouspyyntöinä MA:n sisällöllisten käyttöönottojen osalta. Apsiksen Kristiina Jokinen Benjaminson toi hyviä vinkkejä pöytään toisen EME-päivän aamuna.
Markkinoinnin automaation käyttöönottoprojekti voidaan hänen mukaansa jakaa kolmeen peruspilariin:
- Tunnista tavoite >> käytä mitattavia numeerisia tavoitteita, jotta voit todistaa tulokset
- Hyödynnä olemassa olevaa tietoa ja osaamista >> mieti, miten hyödynnät jo kertynyttä dataa, miten implementoit sitä uudelleenkäytettäväksi ja ketä sitoutat projektiin
- Suunnittele markkinoinnin automaatio set up
Kristiina antoi hauskan esimerkin B2B-markkinoijille markkinointiautomaatiokampanjan konseptiksi:
hyödynnä asiakkaan vuosipäivää.
Hänen mukaansa asiakkaan saa helposti osaksi markkinoinnin automaatiota toivottamalla hänelle asiakkuuden vuosipäivänä onnea. Hän rohkaisi myös käyttämään tekstiviestejä osana markkinoinnin automaatiota. Ne kun ovat vielä hyödyntämätön resurssi.
3) Onhan teidänkin sisällöntuotannon ensisijainen tavoite saada ostajassa aikaan tunnetilan muutos?
Ihmisten sosiaalista käyttäytymistä verkossa tutkinut brittiläinen Nathalie Nahai toi key note -puheenvuorossaan esiin erittäin mielenkiintoisia näkökulmia siitä, millaiset sisällöt liikuttavat ihmisiä tieteellisen tutkimuksen näkökulmasta. Hänen mukaansa markkinoinnin ja sisällöntuotannon tärkein tavoite on saada ostajassa aikaa tunnetilan muutos (to change our emotional state), joka onnistuu, kun sisältö on
- emotionaalisesti samastuttava
- indikoi kirjoittajan mielialaa
- toimii sosiaalisena kommenttina
- tarjoaa jaetun kulttuurikokemuksen
- jättää lukijan kiinnostuneeksi eli luon ns. curiosity gapin
Hän antoi myös hyviä vinkkejä sosiaalisesti koukuttavan otsikon kirjoittamiseen:
- Luo selvä linkki sisällön ja lukijan reaktion välille
- Korosta sosiaalista vaikutusta, jonka sisältö voi saada aikaan
- Käytä selkeää, konkreettista kieltä
- Sisällytä numeroituja listoja
- Käytä uteliaisuutta ja tirkistelyä (voyeurismia)
Näin hän kiteytti lopuksi puheenvuoroja tärkeimmän opin:
Kun sisältöön sisältyy lupaus ja se on tuotettu selkeällä kielellä, se on kuin shampanjaa aivoillemme!
Ota vaikuttavan verkkokirjoittamisen LLTA-malli haltuun Differon huippuvalmennuksessa
Sisällöntuotannosta tulikin mieleeni, onhan Differon LLTA-malli jo tuttu? Sehän tulee sanoista Lupaus, Lunastus, Todistus, Aktivointi. Lupaus, jota Nathalie Nahaikin peräänkuulutti, on verkkokirjoittamisessa elintärkeä elementti. Silti se tarvitsee rinnalleen muutakin. Kun verkkoteksti on rakenteistettu LLTA-mallin mukaan, lukijan aivot käsittelevät sisältöä yli 40% tehokkaammin, mieti!
Eiköhän laiteta teidänkin verkkosisällöt kuntoon? Lue lisää vaikuttavan verkkosisällön tuottamisen valmennuksistamme täältä.