Listasin sisältömarkkinoinnin ja -strategian onnistumisen merkkejä 1-12 kuukauden välillä, jotta voit tarkkailla oman onnistumisesi kehittymistä. Näihin onnistumisiin on päästy sekä isommilla markkinointiorganisaatioilla että yhden hengen tehokkaalla työllä.
1-2 kk sisältöstrategian teosta: aloitus vaatii aikaa, mutta tuntuu selkeältä
Kun sisältöstrategia on luotu ja sisältömarkkinointi startannut, seuraa kriittinen vaihe: toteutus. Ensimmäisen kuukausien aikana on olennaista luoda ensimmäiset sisällöt pian strategian luomisen jälkeen. Aloittaminen vie kuitenkin aikaa, sisältöjen tuottaminen ei ole nopeaa, joten varaa aloitusvaiheeseen itsellesi 1-2 kk.
Huomaa, että sisältöjen tuottaminen ja varsinkaan uuden strategian aloittaminen ei ole koskaan helppoa, vaikka suunnitelma olisikin valmiina. Aloittaminen vaatii aina pinnistelyä: ei ole helppoa nähdä asioita asiakkaan näkökulmasta. Anna aikaa – sisältö sisällöltä kehitytte ja onnistutte yhä paremmin! Myös kumppani voi auttaa teitä alkuun.
Kysy itseltäsi:
- Tuntuuko sisällön tuottaminen loogisemmalta kuin ennen?
- Onko organisaatio innostunut esittelemästänne suunnitelmasta ja ostajapersoonista, joille nämä sisällöt on tarkoitettu?
3 kk sisältömarkkinoinnin aloittamisesta organisaatiosta alkaa sadella kiitosta
Ensimmäinen merkki sisältöjen onnistumisesta on organisaation palaute.
Oman kokemukseni perusteella näihin aikoihin esimerkiksi onnistuneet referenssitarinat löytävät tiensä myyjien silmiin – ja käyttöön. Ensimmäiset liidit saattavat löytää tiensä myyjille jo tässä kohdin, joten suhtaudu positiivisesti, kun joku tulee innoissaan pyytämään juttua myös omasta asiakkaastaan.
Ensimmäiset uutiskirjeet antavat lähtötason tiedon kehityksestä – muista, ettei yleisö vielä ole osannut ehkä odottaa uudenlaista viestintää, ja saattaa ohittaa ensimmäiset viestit. Jatka systemaattisesti, vaikkei ensimmäinen uutiskirje tai automaatiodrippi muuttuisikaan hitiksi!
Kysy itseltäsi:
- Minkälaista palautetta organisaatio antaa?
- Kasvaako sivuston sisäisten vierailijoiden määrä?
- Tuleeko omasta organisaatiostasi sisältöehdotuksia tai pyyntöjä?
- Jakaako oma jengi jakaa sisältöä enemmän kuin aiemmin?
- Ovatko uudet kohderyhmät alkaa löytää sisältöjänne? Osallistuvatko he esimerkiksi tapahtumiinne?
6 kk aloittamisesta asiakkaat vaikuttuvat ja huomaavat muutoksen
Puolen vuoden kohdalla olette toivottavasti jo löytäneet rytmin sisältöjen tuotannolle. Tekeminen on systemaattista ja se alkaa näkyä: asiakkaat osaavat kysyä tarkempia kysymyksiä kuin aiemmin – ja vähemmän ”turhia” kysymyksiä.
Puolen vuoden kohdalla verkkosivujen trafiikki kasvaa. Uutiskirjeen tilaaminen on lisääntynyt ja sitä myötä myös avausprosentti on korkeammalla kuin aiemmin. Puolen vuoden kohdalla olette ehkä tuottaneet jo ensimmäisiä ladattavia sisältöjä, joiden latausmäärä kasvaa.
Varoitus: näillä kohdin Head Hunterienkin tiedetään huomaavan, että organisaatiossanne on kiinnostavaa osaamista. Tämä on kunnianosoitus: Pidä kiinni osaajista!
Kysy itseltäsi:
- Kysyvätkö asiakkaat tarkempia kysymyksiä kuin aiemmin?
- Osallistuuko oma henkilöstö tuottamaan ja jakamaan sisältöä entistä enemmän?
- Onko uutiskirjeen tilaaminen kasvanut?
- Onko uutiskirjeen avaamisprosentti kohonnut?
- Ladataanko ladattavia oppaita säännöllisesti?
- Onko verkkosivujen trafiikki nousussa? Hyödyntävätkö sisäiset kävijät ja asiakkaat sisältöjä?
- Lisääntyvätkö yhteydenotot verkkosivujen kautta?
- Väheneekö asiakaspalveluun tulevien ”turhien kysymysten” määrä?
- Heräävätkö headhunterit organisaatiosi osaamiseen?
12 kk jälkeen aloittamisesta – tuloksia on tulkittavissa
Kun systemaattista työtä on tehty yli vuosi, sisältömarkkinoinnista on tullut uusi normi ja on oikea aika katsoa myös tuloksia ja raportteja. Mikä on muuttunut datan perusteella? Entä asiakkaiden ostokäyttäytymisessä? Saattavatpa kilpailijatkin pölliä ideoitanne.
Kysy itseltäsi:
- Saavatko sisältömarkkinointisisällöt ansaittua mediaa esimerkiksi alan lehdissä?
- Onko uusi tuote tai palvelu alkanut saamaan kysyntää ja huomiota?
- Osaavatko asiakkaat kysyä tarkempia kysymyksiä kuin aiemmin?
- Pöllivätkö kilpailijat sisältöideoita?
- Onko sisältöjen lukuaika pidentynyt?
- Onko sivujen selailu kasvanut a bounce rate pienentynyt?
- Onko uutiskirjeen avaamisprosentti kohonnut?
- Näetkö yhteyden sisältöjen julkaisun ja ROI:n välillä
Sisältöstrategia on siis kestävyyslaji: Superpäivässäkin vieraillut Michael Brenner rohkaisee aktiiviseen sisällöntuotantoon, jolla tulokset alkavat näkyä jo liiketoiminnankin tasolla esimerkiksi nousseena kontaktien määränä, uusina kohderyhminä, ansaittuna mediahuomiona ja vahvistuneena näkemyksenä brändistäsi kohderyhmiesi, myös sisäisten, keskuudessa.
Muista, että jokainen askel, jokainen pienikin tulos on merkittävä. Muista välillä seisahtua katsomaan polkua, jonka olette rakentaneet ja miten paljon olette saavuttaneet!
Jos kaipaat sisältöstrategiaan freesausta tai haluat päästä näihin onnistumisiin, tutustu tarkemmin sisältöstrategiaan työkaluna.