Blogi: sisällöntuotanto

Näin teet tekstilläsi tulosta

Paula Savonen

Paula Savonen
Designing customer-driven digital marketing for growth.
30.3.2017

Hyvä sisältö syntyy kyvystä puhutella asiakasta. Puhuttelun salaisuus piilee siinä, mitä teet ennen kuin kirjoitat.

Tarkista kohdennus ja tarinan sijoittaminen asiakkaan matkalle

Ennen kuin ryhdyt kirjoittamaan tai säntäät tekemään haastattelua, vastaa seuraaviin kysymyksiin. Nämä auttavat sinua kohdentamaan sisällön halutulle kohderyhmälle ja haluttuun asiakasmatkan (jota me differolaiset kutsumme sisältöpoluksi) vaiheeseen.

1. Kenelle kirjoitat? Hyvä sisältö on aina kohdennettu suoraan tietynlaiselle ihmiselle. Ilman tietoa kenelle kirjoitat, et pysty tekemään samaistuttavaa tarinaa etkä osaa kysyä haastattelussa oikeanlaisia kysymyksiä.

2. Mitä tekstillä tavoittelet? Teksti on eri luontoinen silloin, kun sen tehtävä on tiedottaa, myydä, rakentaa ajatusjohtajuutta tai palvella.

3. Mihin sisältöpolun vaiheeseen tekstin sijoitat? Erilaisilla teksteillä tavoitetaan asiakkaita eri asiakasmatkan vaiheessa. Onko asiakas nukkuva potentiaali, joka pitää herätellä? Onko hän aiheesta kiinnostunut henkilö, jonka tiedonjanossa haluat olla sammuttajana? Onko hän juuri nyt tekemässä valintaa vaihtoehdoista, joiden kanssa etenee hankintaan? Onko hän juuri nyt asioimassa, ostamassa tai neuvottelemassa ja haluat vahvistaa päätöstä?

4. Missä teksti julkaistaan? Mistä siihen ohjataan? Minne siitä ohjataan? Tuloksellinen sisältö ei toimi tyhjiössä. Ota siis aina huomioon, mitä aiheesta on jo kirjoitettu, mihin asiakkaan kannattaisi suunnata tekstin luettuaan?

Näiden neljän kohdan määrittelyyn riittää muutaman minuutin ajatustyö etenkin siinä vaiheessa kun näistä tulee sinulle rutiinia. Tämän jälkeen olet valmis tekemään haastattelun.

Kaiken takana on huippukunto haastattelijana

Vaikuttavaa sisältöä kuluttava ihminen ei pidä tarinaa itsestäänselvänä, hän ei koe myötähäpeää kirjoittajan puolesta eikä hän poistu tarinasta silmäiltyään sitä muutaman sekunnin. Hän kiinnostuu aiheesta ja kirjoittajasta, peilaa tarinaa omaan tietämykseensä ja kokemusmaailmaansa - ja tarttuu mielellään tarjottuun aktivointiin, jonka kokee itselleen juuri sopivaksi.

Jos kerran haastattelu on avain tällaisen tarinan tekemiseen, niin miten se tehdään? Arvioi omaa haastattelutekniikkaasi peilaamalla tapaasi toimia oheisen listan kysymyksiin ja väitteisiin.

1. Millaisia kysymyksiä kysyt? Kysytkö haastattelussa ennen kaikkea yleisiä kysymyksiä kuten mistä on kyse, miksi asia on tärkeä ja mitä seuraavaksi? Jos nämä kysymykset ovat ainoat patteristosi kysymykset, olet vaarassa tuottaa toteavaa, ei-kiinnostavaa sisältöä.

2. Millaisia lisäkysymyksiä teet? Kun poraudut syvemmälle aiheeseen lisäkysymyksin, teetkö sen muodossa kiinnostavaa, kerro lisää vai esittämällä tulkintasi juuri kuulemastasi ja tekemällä jatkokysymyksen sen pohjalta? Ensimmäinen tapa ei auta sinua löytämään tarinan tärkeintä pihviä, toinen tapa on usein avain sen tirisevimmän ja tuoksuvimman pihvin löytämiseen.

3. Luottaako haastateltava sinuun? Saatko luotua haastattelussa luottamuksen ilmapiirin niin, että haastateltavalla on usko siitä, että tiedät, mitä olet tekemässä? Hyvä haastattelu ei ole kuulustelu eikä kyselytunti. Se on keskustelu, jossa haastattelija ja haastateltava yhdessä rakentavat tarinaa. Tällaisen haastattelun pohjalta tuotettu teksti ei ole haastateltavalle yllätys kun se tupsahtaa arvioitavaksi – se on vahvistus sille, että haastateltua on kuultu ja ymmärretty.

4. Ethän jumita omiin intresseihisi? Osaatko muuttaa etukäteisolettamuksiasi, jos ne osoittautuvat haastattelussa vääriksi? Hyvä, tämä osoittaa, että olet kuuntelemisen lisäksi myös ymmärtänyt haastateltavan sanoman.

5. Annathan viimeisen sanan haastateltavalle? Muistatko kysyä lopuksi mitä muuta haastateltava haluaisi sanoa? Hyvä, todennäköisesti saat tästä vahvistuksen ja lisää konkretiaa haastattelun aikana löydettyyn pihviin.

6. Onhan sinulla ja haastateltavalla juttutuokion lopuksi yhteinen visio? Lopetatko haastattelun itsekin hieman epävarmana lausahdukseen ”eiköhän tässä nyt tullut kaikki olennaiset käsiteltyä” vai päätätkö keskustelun varmana siitä, että nyt koossa on timanttinen setti asioita, joka tarvitsee enää vain järjestellä napakaksi tarinaksi?

Kokemuksesta voin luvata sinulle, että sisäistämällä tämän postauksen opit parannat tekemiesi sisältöjen tuottavuutta. Tuottavuus kasvaa kahdella tavalla: 1) Luot tekstejä, jotka koukuttavat juuri oikeita ihmisiä ja 2) vähennät sisällön tuotantoon, kommenttikierroksiin ja hyväksyntöihin käytettyä aikaa. Parhaassa tapauksessa tekstistä ei muuteta sanaakaan, vaikka kyseessä olisi 10-sivuinen opas!

Kun kehität taitosi huippuunsa, pystyt yhdellä haastattelulla hakemaan kulmat useaan erilaiseen sisältöön, esimerkiksi asiakasmatkan eri vaiheisiin. Ja tämä vie tuottavuuden taas uudelle tasolle.

Tsemppiä arvokkaaseen työhösi!

Kaipaatko lisää vinkkejä koukuttavaan sisällöntuotantoon?

Olemme kirjoittaneet koukuttavan sisällön tuottamisesta oppaan - tutustu!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää