Blogi: sisällöntuotanto

Näin tarkistat, onko sisällöilläsi strateginen tavoite

Suvi-Maaria Wulff
8.8.2016

Sisältömarkkinointi ymmärretään liian usein, liian helposti ja liian yksinkertaisesti sisältöjen monimuotoiseksi tuotannoksi. Todellisuudessa kaikkein vaatimattomimmankin sisältötyön tavoitteena tulisi aina olla yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden toteutumisen tukeminen. Tämä on edellisen määritelmän kanssa ristiriidassa. Ilman sisällöille annettuja strategisia ja taktisia tavoitteita eivät liiketoimintatavoitteetkaan voi toteutua.

Englannin kielessä sisältömarkkinoinnin tavoitteet jaetaan kahteen: goals ja objectives. Goalsit ovat suorassa suhteessa yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin. Ne määrittävät, millä tavalla markkinointi tukee liiketoiminnan toteutumista. Objectit puolestaan kommunikoivat (koko markkinointitiimille) huomattavasti tarkemmat toimenpidetavoitteet, joiden avulla goalsit saavutetaan.

Suomen kielestä meiltä puuttuu kokonaan goalseja ja objectiveja vastaavat termit ja siksi markkinoinnin kohdalla puhutaan helposti yleisluontoisesti pelkistä ’tavoitteista’. On kuitenkin äärimmäisen tärkeää huomata, että jokaisella sisällöllä tulee olla sekä pidemmän tähtäimen goal että täsmällisempi objective! Toisin sanoen, sekä strateginen että taktinen tavoite.

Strateginen ja taktinen tavoite auttavat markkinoinnin tuloksellisuuden osoittamisessa

Sisältöstrategia on työväline, johon markkinoinnin strategiset tavoitteet (goals) kirjataan. Niitä voivat olla esimerkiksi ajatusjohtajuuden rakentaminen, myynnin kasvattaminen tai asiakkaiden palveleminen. Taktiset tavoitteet (objectives) kertovat, millaisia toimenpiteitä ja osatavoitteita strategiset tavoitteet vaativat toteutuakseen.

Jos esimerkiksi strategisena tavoitteena on myynnin kasvattaminen, voi taktiseksi tavoitteeksi määrittää verkkosivujen kävijöiden laadun ja sen, miten he konvertoituvat verkossa kohti ostamista. Taktiset tavoitteet sisältävät usein jonkinlaisen rajapyykin, johon tietyn aikamääreen kuluttua on tarkoitus päästä. Strategiset tavoitteet puolestaan ohjaavat tekemisen suuntaa. Niiden kautta tarkastellaan jokaisen toimenpiteen ja sisällön tarpeellisuutta suhteessa liiketoiminnan tavoitteiden toteutumiseen.

Monet asiakkaamme pohtivat usein oman työnsä tuloksellisuuden osoittamista johdolle. Uskon, että kun tavoitteet on asetettu kohderyhmien ja yrityksen osaamisen kautta asiakkaille tuotetun arvon pohjalta oikein, tulokset puhuvat puolestaan. Kun nämä vielä kirjataan ketteräksi sisältöstrategiaksi, arkinen työ saa selkeän ohjenuoran ja suunnan. Siitä on jokaisen sisällön kohdalla helppo tarkistaa, että strategiset ja taktiset tavoitteet varmasti toteutuvat.

Varmista sisältösi strategisten tavoitteiden toteutuminen näiden 5 vinkin avulla

  1. Selkeytä, mitä tarkoitusta varten sisältö tehdään: 
    myynnin kasvattamiseksi, ajatusjohtajuuden rakentamiseksi vai jostain muusta syystä?
  2. Pohdi, millaisen muutoksen sisällön on tarkoitus saada aikaan asiakkaassa.
  3. Mitä konkreettisempaa tavoitetta sisältö palvelee (liiketoimintatavoitteen lisäksi)?
    Generoituvien liidien määrän kasvattamista, sitoutumisen prosentuaalista kasvua vai jotain muuta?
  4. Kun tavoitteet ovat kirkkaana mielessä, mieti miten todennat niiden toteutumisen.
  5. Älä tyydy raportteihin pelkistä toimenpiteistä, vaan pyri nostamaan mittaamisen rimaa suhteuttamalla tulokset liiketoimintaan.
    Kytke ostopolun alkupään sisältöjen sitoutumisaste loppupään toteutuneeseen konversioon

Haluatko oppia lisää?

Tule mukaan tiiviiseen, syksyn 2017 kestävään Strategisen sisältömarkkinoinnin treenijaksoon. Jakson aikana luot omalle organisaatiollesi markkinoinnin sisältöstrategian, sisältöpolut ja -suunnitelman pohjautuen yrityksesi strategisiin tavoitteisiin. Harjoittelet myös vaikuttavaa sisällöntuotantoa. Jakson aikana tutustut myös muihin markkinoijiin ja heidän tapaansa johtaa markkinointia omassa organisaatiossaan. Valmennus sisältää digitaalisia välineitä hyödytäviä etätehtäviä sekä puolen päivän mittaisia lähipäiviä.

Lue lisää ja ilmoittaudu nyt – mukaan mahtuu vain reilu kourallinen osallistujia, jotta voimme taata yksilöllisen sparrauksen.

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää