Blogi: rekrytointi, rekrytointikampanja, rekrytointimarkkinointi, sisällöntuotanto, työnantajabrändi, työnantajamielikuva

Näin rakennat kestävää työntekijämielikuvaa ja toteutat rekrytointikampanjan ketterästi

Paula Savonen

Paula Savonen
Designing customer-driven digital marketing for growth.
12.7.2019

Meiltä differolaisilta kysytään silloin tällöin apua rekrytointikampanjoihin ja mielellään autamme. Olemme myös tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä työnantajamielikuvan rakentamisessa asiakkaidemme ja henkilöstöalan yritysten kanssa.

Avain uskottavaan, vaikuttavaan ja tehokkaaseen työnantajamielikuvan rakentamiseen piilee kuitenkin arjessa. Rakennat kestävää ja läpinäkyvää brändiä antamalla työntekijöille vapauden puhua ja keskustella omalla äänellä työstä ja siihen liittyvistä asioista sosiaalisessa mediassa. Tämän pohjalta rekrytointikampanjat on helppo rakentaa.

Rakenna rehellistä työntekijämielikuvaa päivittäin

Kannusta työntekijöitä aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa. Rohkaise heitä keskustelemaan työhön liittyvistä asioista verkossa, jos yrityksen toimiala suinkin antaa tähän mahdollisuuden. Joissain yrityksissä tämä on helpompaa, joissain taas vaikeampaa.

Niin vanhanaikaiselta kuin tämä kuulostaakin, klisee on totta: johdon on näytettävä esimerkkiä. Yrityksessä, jossa johto keskustelee aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, on työntekijöidenkin paljon helpompaa keskustella verkossa. Myös avoin viestintäkulttuuri, luottamus ja sosiaalisen median pelisääntöjen tunteminen auttavat.

Kirjoita rekrytointi-ilmoitus yhdessä tiimiläisten kanssa

Kun rekrytoinnin aika koittaa, ilmoituksesta kannattaa tehdä mahdollisimman todenmukainen. Tämä onnistuu parhaiten, kun kirjoitat ilmoituksen tekstin yhdessä sen henkilön kanssa, joka tekee vastaavaa työtä tai jonka työkaveriksi uusi henkilö rekrytoidaan.

Kun osallistat tulevat työkaverit rekrytointi-ilmoituksen kirjoittamiseen, sitoutat heidät vahvemmin mukaan rekrytointiin. Kerro rekrytoinnin aikataulu avoimesti ja pyydä tiimiläisiltä apua rekrytoinnin markkinoinnissa.

Anna työntekijöille vapaus kertoa avoimesta työpaikasta omin sanoin

Kun rekrytointi-ilmoitus julkaistaan, anna tiimiläisille ja muille työkavereille vapaat kädet markkinoida avointa paikkaa omissa sosiaalisen median kanavissaan. Jaa sisäisesti muutama some-banneri, joita halukkaat voivat lisätä omiin julkaisuihinsa.

Jos tulevat työkaverit haluavat tehdä oman videon rekrytoinnista, anna heidän tehdä video. Sisällöntuotannosta ei tarvitse rakentaa suurta ja mahtavaa – aitous on avainsana.

Jos olet tukenut yrityksen työntekijöiden päivittäistä keskustelua ja verkostoitumista somessa pitkäjänteisesti, yksittäisten rekrytointikampanjoiden toteuttamisesta tulee ketterää ja luontevaa.

Autamme mielellämme työnantajamielikuvan pitkäjänteisessä rakentamisessa ja rekrytointikampanjoissa. Toteutimme heinäkuussa 2019 Differon sisällöntuottajarekrytoinnin pienellä, alle 500 euron budjetilla edellä kuvatulla tavalla. Sisällöntuottajan paikka oli auki 2 viikkoa ja saimme lähes 50 hyvää hakemusta.

Työnantajamielikuvaan ja rekrytointiin liittyvä sisältömarkkinointi voi sisältää esimerkiksi seuraavia palveluita:

  • Kohderyhmien motiivien kartoittaminen haastatteluiden avulla
  • Sisältösuunnitelma pitkäjänteiseen työnantaja- ja työntekijämielikuvan rakentamiseen
  • Sisällöntuotanto rekrytointikampanjaan liittyen: esimerkiksi some-julkaisut, bannerit, videot, blogit
  • Sosiaalisen median kampanjasuunnittelu ja managerointi
  • Sosiaalisen median koulutuksia yrityksen työntekijöille
  • Sisällöntuotantokoulutuksia yrityksen työntekijöille: esimerkiksi blogit ja some-julkaisut, videoklipit

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Superpäivä 2021: Use data and digitalization to build more personal relationships with your customers

Read blog and sign up to Differo’s Superpäivä 2021 to hear more about Rebecca Wright’s thoughts on the future of B2B marketing!

Lue lisää

Blogi

Onnistumisten vuosi 2020 – Näin sisältöstrategiatyöt viitoittivat kymmenet B2B-yritykset uuteen digitaaliseen aikakauteen

Autoimme sisältöstrategiatöiden avulla kymmeniä suomalaisyrityksiä ottamaan isoja harppauksia lähemmäs asiakkaitaan. Lue blogista parhaimmat onnistumiset!

Lue lisää

Blogi

Miksi www-projektissa tarvitaan sisältökonsulttia?

Kun suunnittelet verkkopalvelu-uudistusta, älä unohda asiakaslähtöisyyttä. Lue blogista, miten sisältökonsultti voi auttaa siinä.

Lue lisää

Blogi

LIVEnaari: Myynnin ja markkinoinnin yhteispelissä voittaa asiakas

Oikean sisällön avulla rakennat luottamusta verkossa jo ennen ensimmäistä myyntikeskustelua. Asiakaslähtöinen, laadukas sisältö vastaa useimmin kysyttyihin kysymyksiin ja asiakkaasi ovat lähempänä ostopäätöstä, kun keskusteluun vihdoin ryhdytään.

Lue lisää