Blogi: rekrytointi, rekrytointikampanja, rekrytointimarkkinointi, sisällöntuotanto, työnantajabrändi, työnantajamielikuva

Näin rakennat kestävää työntekijämielikuvaa ja toteutat rekrytointikampanjan ketterästi

Paula Savonen

Paula Savonen
Designing customer-driven digital marketing for growth.
12.7.2019

Meiltä differolaisilta kysytään silloin tällöin apua rekrytointikampanjoihin ja mielellään autamme. Olemme myös tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä työnantajamielikuvan rakentamisessa asiakkaidemme ja henkilöstöalan yritysten kanssa.

Avain uskottavaan, vaikuttavaan ja tehokkaaseen työnantajamielikuvan rakentamiseen piilee kuitenkin arjessa. Rakennat kestävää ja läpinäkyvää brändiä antamalla työntekijöille vapauden puhua ja keskustella omalla äänellä työstä ja siihen liittyvistä asioista sosiaalisessa mediassa. Tämän pohjalta rekrytointikampanjat on helppo rakentaa.

Rakenna rehellistä työntekijämielikuvaa päivittäin

Kannusta työntekijöitä aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa. Rohkaise heitä keskustelemaan työhön liittyvistä asioista verkossa, jos yrityksen toimiala suinkin antaa tähän mahdollisuuden. Joissain yrityksissä tämä on helpompaa, joissain taas vaikeampaa.

Niin vanhanaikaiselta kuin tämä kuulostaakin, klisee on totta: johdon on näytettävä esimerkkiä. Yrityksessä, jossa johto keskustelee aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, on työntekijöidenkin paljon helpompaa keskustella verkossa. Myös avoin viestintäkulttuuri, luottamus ja sosiaalisen median pelisääntöjen tunteminen auttavat.

Kirjoita rekrytointi-ilmoitus yhdessä tiimiläisten kanssa

Kun rekrytoinnin aika koittaa, ilmoituksesta kannattaa tehdä mahdollisimman todenmukainen. Tämä onnistuu parhaiten, kun kirjoitat ilmoituksen tekstin yhdessä sen henkilön kanssa, joka tekee vastaavaa työtä tai jonka työkaveriksi uusi henkilö rekrytoidaan.

Kun osallistat tulevat työkaverit rekrytointi-ilmoituksen kirjoittamiseen, sitoutat heidät vahvemmin mukaan rekrytointiin. Kerro rekrytoinnin aikataulu avoimesti ja pyydä tiimiläisiltä apua rekrytoinnin markkinoinnissa.

Anna työntekijöille vapaus kertoa avoimesta työpaikasta omin sanoin

Kun rekrytointi-ilmoitus julkaistaan, anna tiimiläisille ja muille työkavereille vapaat kädet markkinoida avointa paikkaa omissa sosiaalisen median kanavissaan. Jaa sisäisesti muutama some-banneri, joita halukkaat voivat lisätä omiin julkaisuihinsa.

Jos tulevat työkaverit haluavat tehdä oman videon rekrytoinnista, anna heidän tehdä video. Sisällöntuotannosta ei tarvitse rakentaa suurta ja mahtavaa – aitous on avainsana.

Jos olet tukenut yrityksen työntekijöiden päivittäistä keskustelua ja verkostoitumista somessa pitkäjänteisesti, yksittäisten rekrytointikampanjoiden toteuttamisesta tulee ketterää ja luontevaa.

Autamme mielellämme työnantajamielikuvan pitkäjänteisessä rakentamisessa ja rekrytointikampanjoissa. Toteutimme heinäkuussa 2019 Differon sisällöntuottajarekrytoinnin pienellä, alle 500 euron budjetilla edellä kuvatulla tavalla. Sisällöntuottajan paikka oli auki 2 viikkoa ja saimme lähes 50 hyvää hakemusta.

Työnantajamielikuvaan ja rekrytointiin liittyvä sisältömarkkinointi voi sisältää esimerkiksi seuraavia palveluita:

  • Kohderyhmien motiivien kartoittaminen haastatteluiden avulla
  • Sisältösuunnitelma pitkäjänteiseen työnantaja- ja työntekijämielikuvan rakentamiseen
  • Sisällöntuotanto rekrytointikampanjaan liittyen: esimerkiksi some-julkaisut, bannerit, videot, blogit
  • Sosiaalisen median kampanjasuunnittelu ja managerointi
  • Sosiaalisen median koulutuksia yrityksen työntekijöille
  • Sisällöntuotantokoulutuksia yrityksen työntekijöille: esimerkiksi blogit ja some-julkaisut, videoklipit

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Karoliina Haikonen

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää

Blogi sima-panostukset-nyt

Miten yritykset budjetoivat sisältömarkkinointiin? Katso kyselymme tulokset.

Kysyimme sisältömarkkinonnin budjetointi -webinaarin osallistujilta, miten he omaa sisältömarkkinointibudjettia rakentavat nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Blogi success-4281481_1280

Asiakaslähtöisen myynnin ja markkinoinnin etulinjassa organisoidutaan uudelleen

Asiakaslähtöinen myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa tavoitteenaan tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytyminen ja tukea asiakkaan matkaa.

Lue lisää