Blogi: sisällöntuotanto, Webinaari, myynti, strateginen sisältömarkkinointi

Näin hyödynnät webinaaria myynnin välineenä - 4+1 vinkkiä

Suvi Johansson
Customer centric business is my passion
7.4.2020

Webinaarit ovat loistava tapa saada oikea kohderyhmä linjoille ja kiinnostumaan yrityksestäsi. Tässä blogissa jaan muutaman vinkin, joiden avulla tavoitat oikeat kohderyhmät ja tuet myynnin tavoitteiden toteutumista. 

Luo webinaarikonsepti, joka puhuttelee kohderyhmääsi 

Webinaareja on ihan joka lähtöön. Tämän vuoksi on tärkeää, että webinaarikonseptisi on erottuva ja kertoo jo yhdellä vilkaisulla ja viestillä olennaisen. Konseptointiin kannattaa käyttää hieman aikaa ja rahaakin, koska se tuo panostuksen takaisin osallistujamäärissä ja sitoutumisessa.  

Konseptoinnin ytimessä ovat luonnollisesti asiakkaasi: Mitkä asiat heitä puhuttelevat? Mitkä ovat kohderyhmäsi tai -ryhmiesi motiivit? Kun yhdistät nämä yrityksesi tarjoamiin vahvuuksiin, luot todennäköisesti asiakkaitasi puhuttelevan konseptin. Selvitystyössä voit myös jo kartoittaa sitä, mistä aiheista asiakkaasi haluavat sisältöä, ja millä markkinointikeinoilla tavoitat heidät. Kirjaa konseptiin myös se, miten myynti nappaa haltuunsa markkinoinnin tuottamat liidit. 

Kun webinaari auttaa asiakkaitasi, tuet yrityksesi myyntiä  

Webinaarin sisältöä suunnitellessa on tärkeää ymmärtää, mitä kohderyhmää kulloinkin halutaan tavoittaa. Toivomasi kohderyhmä vaikuttaa niin webinaarin aiheen, keston kuin markkinointikanavien valitsemiseen.  

Haluatko puhutella johtotason kuulijoita, vai suunnata aiheesi asiantuntijayleisölle? Kun pidimme webinaarin sisältömarkkinoinnin budjetoinnista, osallistui siihen enemmän markkinoinnin päättävää porukkaa. Kun aiheena oli sisällöntuotanto, oli kuulijakunnassa enemmän asiantuntijoita.  

Aihevalinnalla voit vaikuttaa siihen, miten webinaari tukee myynnin tavoitteiden toteutumista. Huomaa kuitenkin, että webinaari ei ole yhtä kuin yrityksesi esittely. Sen tarkoituksena on auttaa kuulijoita. Valitse siis aiheesi siten, että autat sillä asiakastasi mahdollisimman hyvin. Jätä enimmät myyntipuheet pois ja pidä fokus asiakkaan auttamisessa. Vannon, että tämä maksaa itsensä takaisin. 

Markkinoi webinaariasi kohdennetusti  

Kyllä vain, webinaaria tarvitsee markkinoida. Meillä webinaarikonseptiin on määritelty, mitä kanavia ja keinoja käytämme, ja noudatamme tätä prosessia joka kerta. Jos markkinoinnin jättää tekemättä, on lopputuloksena webinaari hyvästä aiheesta, mutta linjoilla ei ole ketään.  

Meillä webinaarista lähtee uutiskirjetilaajillemme kutsu, joka yleensä houkuttelee ison osan osallistujista paikalle. Sen lisäksi muun muassa kohdennamme webinaarin tavoitekohderyhmälle LinkedInin tarkan kohdennuksen avulla. 

Luo selkeä prosessi markkinoinnista myyntiin 

Älä vielä lopeta lukemista, sillä nyt tulee se kaikista tärkein asia liittyen webinaarin tuloksellisuuteen! Kun webinaari on ohi, toimita osallistujille tallenne ja materiaali luvatusti. Sen jälkeen aja lista webinaarityökalusta, prospektoi lista ja kontaktoi webinaariosallistujat henkilökohtaisesti - konseptissa sovitun myynnin prosessin mukaisesti.  

Olen huomannut, ettei tuloksellisinta välttämättä ole suoraan tarjota jotain tuotetta ja palvelua - asiakas ei todennäköisesti ole vielä valmis - vaan lähestyä asiakasta palautteen kysymisen tai avun tarjoamisen muodossa. Tärkeintä on kuitenkin se, että kaikki teille potentiaaliset yritykset kontaktoidaan.  

Bonus 

Pidä alkuun retrospektiivi webinaarin myynnin tuloksellisuudesta myynnin ja markkinoinnin kesken. Pyydä palautetta käydyistä keskusteluista ja tuloksista ja miettikää yhdessä, kuinka parantaa seuraavaan kertaan. 

Eli kertauksena:  

  1. Konseptoi webinaari kohderyhmääsi varten 
  2. Valitse aihe, joka vastaa kohderyhmäsi tarpeisiin 
  3. Markkinoi webinaariasi kohdennetusti 
  4. Toimita luvatut materiaalit jälkikäteen 
  5. Kontaktoi osallistujat  

Kerromme lisää webinaarin hyödyntämisestä myynnin välineenä Differo LIVEnaarissa 19.5.2020. Ilmoittaudu mukaan!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Strateginen kumppanuus on mahdollista vain, jos markkinointi tukee sitä

Moni yritys haluaa olla asiakkaansa strateginen kumppani. Tavoitteen toteutuminen vaatii markkinointistrategian muutosta. Lue lisää Katrin blogista!

Lue lisää

Blogi

Yhdessä tekemällä syntyy suuria muutoksia - ensimmäinen vuosi toimitusjohtajana

Suvi Johanssonin ensimmäinen vuosi Differon toimitusjohtajana oli monin tavoin onnistunut. Lue blogista, mitä muutoksia vuoden aikana tehtiin ja miksi.

Lue lisää

Blogi Tapahtuma verkosssa

LIVEnaari behind the scenes – 7 + 1 oppia tapahtuman toteuttamiseen verkossa

Verkossa järjestettävät tapahtumat ovat nyt suosittuja. Differon oma online-tapahtuma oli menestys, lue tästä parhaat vinkit onnistumiseen!

Lue lisää

Blogi

Kauppa käy niillä, jotka yrittävät ja hyödyntävät digitaalisia markkinointikanavia

Hyödynnä digitaalisia markkinointikanavia ja varmista kaupan käynnin sujuvuus myös poikkeusolosuhteiden aikana.

Lue lisää