Blogi: sisällöntuotanto, sisältömarkkinointi, strateginen sisältö

Mikrosisällöt ratkaisevat verkkosisältösi menestyksen

Saana Mäkiranta
Integrating customer value into creative content.
15.5.2019

Vaikka käsissäsi olisi huippusisältö iskevällä otsikolla, et saa sitä edes verkkoon julki saati kohdeyleisösi ulottuville ilman mikrosisältöjä. Vaikka mikrosisällöt ovat kriittinen osa menestyvää verkkojulkaisua, ne usein räävitään kasaan sattumanvaraisesti tai unohdetaan kokonaan. Sitten ihmetellään, kun teksti ei saa näkyvyyttä hakukoneissa tai googlen kuvaus on jotakin aivan muuta kuin mitä pitäisi.

Mikrosisällöllä tarkoitetaan kaikkea sitä sisältöä, jota tarvitaan yksittäisen emosisällön ympärille digitaalisessa julkaisuympäristössä.

Kirjoittamassasi blogitekstissä on itsessään otsikko, väliotsikot, leipäteksti ja visuaalisia elementtejä. Tätä kokonaisuutta kutsun emosisällöksi. Emosisällön sisälläkin on mikrosisältöjä, kuten otsikoita, väliotsikoita ja nostoelementtejä.

Muutaman sanan nostoteksti tai linkkikehotus ratkaisee, päättääkö lukija koskaan edetä lukemaan varsinaista emosisältöä.

Jotta saat emosisältösi julkaistua verkossa ja tuotua sitä näkyviin eri kanavissa, tarvitset lisäksi monia lyhyitä itsenäisesti toimivia mutta samalla kokonaisuuteen nivoutuvia tekstielementtejä vaikkapa julkaisujärjestelmään, sosiaalisen median kanaviin ja hakukonemainoksiin.

Esimerkkejä julkaisujärjestelmän mikrosisällöistä:

  • metaotsikko
  • metakuvaus eli snippet
  • kuvan alt-teksti

Esimerkkejä emosisältöä markkinoivista mikrosisällöistä:

  • sosiaalisen median nostotekstit ja otsikot
  • hashtagit
  • uutiskirjeen nostotekstit ja otsikot
  • YouTube-videon kuvausteksti
  • landing page eli ländäri eli laskeutumissivu
  • lataussivu
  • somemainokset
  • hakusanamainokset
  • linkkien ja buttonien kehotteet

Esimerkkejä emosisällön sisäisistä mikrosisällöistä:

  • nostot ja sitaatit
  • seuraavaan sisältöön johdattava aktivointi
  • otsikot ja väliotsikot

 

Miksi mikrosisällöistä kannattaa kiinnostua?

Mieti hetki, mistä ja miten tyypillinen lukija sisältöösi päätyy. Hän saattaa tulla vaikkapa somepostauksen yhteydessä olevasta linkistä, edellisen sisällön lopussa olevaa aktivointia klikkaamalla tai googlehaun kautta. Jokaisessa tapauksessa mikrosisältö on lukijasi ensikosketus varsinaiseen emosisältöön.

Julkaisujärjestelmä vaatii tietyt mikrosisällöt joka tapauksessa. Ne kannattaa tuottaa tietoisesti ja systemaattisesti emosisällön kanssa rinnakkain. Muuten tapahtuu väistämättä jokin tai kaikki seuraavista:

 

  1. Mikrosisällöt tulee räävittyä kasaan kiireellä ja päämäärättömästi silloin kun tarve ilmenee.
  2. Joku muu tekee ne emotekstin pintapuolisesti luettuaan ja kohderyhmän tarpeita ymmärtämättä.
  3. Pahimmillaan mikrosisällöksi nousee automaattisesti jotakin, mitä et itse ole valinnut tai mistä et ole edes tietoinen.

 

Mikrosisältö on paras mahdollisuutesi johdattaa kohderyhmäsi sisältösi luo. Hyödynnä se.

Opi lisää ja lataa sisällöntuottajan oppaamme! 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää