Blogi: sisällöntuotanto, sisältömarkkinointi, strateginen sisältö

Mikrosisällöt ratkaisevat verkkosisältösi menestyksen

Saana Mäkiranta
Integrating customer value into creative content.
15.5.2019

Vaikka käsissäsi olisi huippusisältö iskevällä otsikolla, et saa sitä edes verkkoon julki saati kohdeyleisösi ulottuville ilman mikrosisältöjä. Vaikka mikrosisällöt ovat kriittinen osa menestyvää verkkojulkaisua, ne usein räävitään kasaan sattumanvaraisesti tai unohdetaan kokonaan. Sitten ihmetellään, kun teksti ei saa näkyvyyttä hakukoneissa tai googlen kuvaus on jotakin aivan muuta kuin mitä pitäisi.

Mikrosisällöllä tarkoitetaan kaikkea sitä sisältöä, jota tarvitaan yksittäisen emosisällön ympärille digitaalisessa julkaisuympäristössä.

Kirjoittamassasi blogitekstissä on itsessään otsikko, väliotsikot, leipäteksti ja visuaalisia elementtejä. Tätä kokonaisuutta kutsun emosisällöksi. Emosisällön sisälläkin on mikrosisältöjä, kuten otsikoita, väliotsikoita ja nostoelementtejä.

Muutaman sanan nostoteksti tai linkkikehotus ratkaisee, päättääkö lukija koskaan edetä lukemaan varsinaista emosisältöä.

Jotta saat emosisältösi julkaistua verkossa ja tuotua sitä näkyviin eri kanavissa, tarvitset lisäksi monia lyhyitä itsenäisesti toimivia mutta samalla kokonaisuuteen nivoutuvia tekstielementtejä vaikkapa julkaisujärjestelmään, sosiaalisen median kanaviin ja hakukonemainoksiin.

Esimerkkejä julkaisujärjestelmän mikrosisällöistä:

  • metaotsikko
  • metakuvaus eli snippet
  • kuvan alt-teksti

Esimerkkejä emosisältöä markkinoivista mikrosisällöistä:

  • sosiaalisen median nostotekstit ja otsikot
  • hashtagit
  • uutiskirjeen nostotekstit ja otsikot
  • YouTube-videon kuvausteksti
  • landing page eli ländäri eli laskeutumissivu
  • lataussivu
  • somemainokset
  • hakusanamainokset
  • linkkien ja buttonien kehotteet

Esimerkkejä emosisällön sisäisistä mikrosisällöistä:

  • nostot ja sitaatit
  • seuraavaan sisältöön johdattava aktivointi
  • otsikot ja väliotsikot

Miksi mikrosisällöistä kannattaa kiinnostua?

Mieti hetki, mistä ja miten tyypillinen lukija sisältöösi päätyy. Hän saattaa tulla vaikkapa somepostauksen yhteydessä olevasta linkistä, edellisen sisällön lopussa olevaa aktivointia klikkaamalla tai googlehaun kautta. Jokaisessa tapauksessa mikrosisältö on lukijasi ensikosketus varsinaiseen emosisältöön.

Julkaisujärjestelmä vaatii tietyt mikrosisällöt joka tapauksessa. Ne kannattaa tuottaa tietoisesti ja systemaattisesti emosisällön kanssa rinnakkain. Muuten tapahtuu väistämättä jokin tai kaikki seuraavista:

 

  1. Mikrosisällöt tulee räävittyä kasaan kiireellä ja päämäärättömästi silloin kun tarve ilmenee.
  2. Joku muu tekee ne emotekstin pintapuolisesti luettuaan ja kohderyhmän tarpeita ymmärtämättä.
  3. Pahimmillaan mikrosisällöksi nousee automaattisesti jotakin, mitä et itse ole valinnut tai mistä et ole edes tietoinen.

 

Mikrosisältö on paras mahdollisuutesi johdattaa kohderyhmäsi sisältösi luo. Hyödynnä se.

 

Millainen on hyvä mikrosisältö ja miten sellainen tehdään? Kuuntele Differon podcastista parhaat vinkkini!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi blogikuva-rekry

Rekry: Sisältöstrategi

Liiketoimintamme kasvaessa haemme nyt tiimiimme mukaan Sisältöstrategia. Haku on auki 30.11.19 saakka, mutta rekrytoimme heti oikean henkilön löydyttyä. Hae pian!

Lue lisää

Blogi Sami_Honkonen

Superpäivä: Miten responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä?

Responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä.

Lue lisää

Blogi karoliina_haikonen-9647

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää