Differo_1000x800-web-175

Blogi: markkinoinnin automaatio

Mitä markkinoinnin automaatio muuttaa?

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
11.3.2017

Olemme olleet mukana asiakkaidemme markkinoinnin automaatioon liittyvissä projekteissa. Tarjouspyynnöistä ja yleisestä keskustelusta aiheen ympärillä päätellen yhä useampi yritys siirtyy tänäkin vuonna markkinoinnin automaation käyttäjiksi. Vielä muutama vuosi sitten yrityksissä – ja osaksi palveluntarjoajienkin osalta – ajateltiin, että kyseessä on lähinnä tekninen käyttöönotto. Nyt aletaan viimen ymmärtää, että itse asiassa tekninen osuus markkinoinnin automaation käyttöönotossa on kapea siihen nähden, miten se muuttaa järjestäytymistä ja tekemistä yrityksen sisällä.

Sisällöllinen ja sisäinen muutos ovat erittäin merkittävä osa automaation käyttöönottoa – ilman niitä tuloksia ei saada.

Olemme olleet tilanteessa jossa globaalia kauppaa käyvä suomalaisyritys on ottanut käyttöön markkinoinnin automaation teknisvetoisen kumppanin kanssa kaksi vuotta sitten. Edelleenkään myynnin ei tuloksia saada, sillä ostajan polkuja ei ole verkkosivustolla – eikä myöskään markkinoinnin automaation työkaluun vietynä. Ainoa mitä ”automatisoidaan” ovat tapahtumakutsut ja muu tapahtumamarkkinointi. Automaatio on tällaisessa tapauksessa hukkaan heitetty investointi – näin käytettynä siitä hyödynnetään vain arviolta 10%.

Jos mitään sisäistä muutosta myynnissä ja markkinoinnissa ei tapahdu, teet hukkainvestoinnin. Mikäli yritys, jolta olet ottamassa markkinoinnin automaatiojärjestelmää, ei puhu ennen kaikkea sisällöllisestä ja sisäisestä muutoksesta, kannattaa miettiä, oletteko oikean kumppanin kanssa liikkeellä.

Oletko varautunut näihin muutoksiin, jotka markkinoinnin automaation käyttöönoton myötä syntyvät?

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Karoliina Haikonen

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää

Blogi sima-panostukset-nyt

Miten yritykset budjetoivat sisältömarkkinointiin? Katso kyselymme tulokset.

Kysyimme sisältömarkkinonnin budjetointi -webinaarin osallistujilta, miten he omaa sisältömarkkinointibudjettia rakentavat nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Blogi success-4281481_1280

Asiakaslähtöisen myynnin ja markkinoinnin etulinjassa organisoidutaan uudelleen

Asiakaslähtöinen myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa tavoitteenaan tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytyminen ja tukea asiakkaan matkaa.

Lue lisää