Blogi: sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, blogikirjoitukset

Sisältöstrategian ilmiöt osa 3 – Johda ja jalkauta – milloin sisältöstrategia kannattaa uudistaa?

Mira Oiva

Mira Oiva
Innovatiivinen ja pirskahteleva markkinoinnin fasilitaattori, joka rakastaa tarinankerrontaa ja modernia, strategista markkinointia.
13.3.2023

Avasimme webinaarissamme 27.1.2023 Sisältöstrategian kehityssuuntia, jotka asiantuntijamme ovat nostaneet esille – niputimme ne kolmeen ilmiöön: Fokus, inhimillisyys ja muutos. Tässä blogissa avaamme mihin suuntaan sisältöstrategia on menossa ja milloin sisältöstrategia tulisi päivittää?  Mitä ”Muutos” tarkoittaa sisältöstrategian ilmiönä?  

Muutos liiketoiminnassa merkitsee aina muutosta myös markkinoinnille – Sisältöstrategian uudistamisen kannalta muutos on relevantti hetki tarkentaa omia tavoitteita, painopisteitä ja tarkastella, ketä asiakkaat ovat ja mikä heitä heidän ostopolullaan mietityttää.  

Kun liiketoiminnassa tapahtuu muutoksia, on myös aika päivittää sisältöstrategiaa. Sisältöstrategia on mainio väline muutoksen johtamiseen ja jalkauttamiseen – sisällöt ovat niitä, jotka esimerkiksi sanoittavat muuttuneen liiketoimintastrategian palat kokonaiseksi palapeliksi.  

Sisältöstrategia kannattaa päivittää näissä muutoksen hetkissä:  

  1. Liiketoiminta tai strategia on päivittynyt: Sisältöstrategia palvelee liiketoimintaa - jos yrityksen liiketoimintaympäristössä on tapahtunut muutoksia, strategia päivittyy täysin, uusia palveluita tai tuotteita on paljon, uusia kohderyhmiä on otettava haltuun tai muita muutoksia on nähtävillä, päivitä sisältöstrategiasi. 
  2. Analytiikasta tai sisällön kulutuksesta nähdään trendejä: Toisinaan sisällönkulutuskäyttäytymiset syystä tai toisesta muuttuvat. Jos analytiikassa nähdään selkeitä muutoksia tai sisältöjä halutaan kehittää uudelle tasolle, sisältöstrategia on hyvä uudistaa. 
  3. Nosta uusasiakashankinnan rinnalle asiakaskokemuksen kehittäminen: Sisältöstrategiassakin yleensä painotetaan uusasiakashankintaa ja sen merkitystä – jos tämä jo toimii hyvin, voit keskittyä seuraavaksi kehittämään asiakkuudenaikaista sisältömarkkinointiasi.  
  4. Sisältömarkkinoinnin organisoituminen ja prosessit halutaan kuntoon: Sisältömarkkinointia on tehty jo pitkään – mutta ovatko prosessit ja organisoituminen linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa? Ovatko resurssit kunnossa? Sisältöstrategialla on mahdollisuus myös ottaa kantaa järjestäytymiseen ja auditoida sisällöntuotannon prosesseja. 

Lue aiemmat blogikirjoitukset aiheesta: Fokus kuntoon ja rohkeutta sisältömarkkinoinnin prosessiin ja inhimilliset arvot ovat nousseet osaksi sisältöstrategiaa.

      

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää