Blogi: Ajankohtaista, sisältöstrategia

Miksi asiakkaan ostomatka on edelleen mysteeri?

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
5.3.2018

Yrityksen kuin yrityksen yhteisesti jaettavaa tietoa pitäisi olla se, miten, miksi ja missä vaiheissa asiakkaat ostavat teiltä. Erittäin harvassa yrityksessä tätä on millään tavalla dokumentoitu. Hämmästyttävää ja ihmeellistä! Miksi ihan ydinasia on jäänyt muutamien myynnistä vastaavien henkilöiden tiedoksi?

Eikö edellä kuvattu ole valtava riski, tiedon haaskaamista ja kokemusperäisen tiedon erittäin heikkoa jakamista joka näyttäytyy loppukädessä huonona asiakaspalveluna, tehottomana myyntinä ja markkinointina? Mietin, että jos tuotannonprosessi olisi vastaavalla tavalla kuvaamatta, syntyisi kaaos ja yritys tuottaisi ihan sutta tavaraa tuotantolinjallaan.

Itse asiassa väitänkin, että myynnissä ja markkinoinnissa kuplii pinnan alla kaaos siitä, miten tehokkaimmin hyödynnetään kanavia, resursseja, henkilökohtaista myyntityötä jotta luodaan asiakkaalle vahva vaikutus jo ennen ostoikkunan aukeamista. Samaan aikaan asiakkaan ostopäätökset venyvät – vaikka kyseessä olisi yksi puolen päivän koulutus (!) - sitä mietitään ja pohditaan ja se vaatii muistuttelua.

Emme tee B2B ostopäättäjinä juuri MITÄÄN päätöksiä Ad hoc ja silti suurin osa myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä perustuu kampanjoihin! Käsittämätön ristiriita!

Ja kun puhutaan oston syistä, en tarkoita niillä yleisiä asioita kuten "hyvät referenssit, monivuotinen kokemus tai sopiva hinta." Digitaalisen ajan menestysyritys pohtii, MIKSI ja MISSÄ tilanteessa olisi mahdollista saada herätettyä asiakkaan mielenkiinto mahdollisimman varhain, millä se tehdään ja miten häntä johdatetaan ostopäätöksessään eteenpäin.

Haluatko sinä, että teidän yrityksessä asiat olisivat paremmin? Jos vastasit kyllä, lue alla olevat vinkit. 

  1. Linjatkaa yhdessä kolme tärkeintä ostopäättäjäprofiilia. Ei liiketoiminta-aluetta, ei titteliä tai nimikettä vaan profiili ostopäättäjästä: ketä haluatte tavoittaa, miksi, missä liiketoimintatilanteessa hän on, miten voitte jo ensivaiheessa häntä auttaa ja mikä häntä motivoi kiinnostumaan teistä?
  2. Tee näkyväksi pääasiakkaidenne ostomatkat. Miten hienoa innostumista olemmekaan huomanneet asiakasyrityksissä saatettavan alulle! Hiljainen, kokemusperäinen tieto dokumentoidaan yhdessä ja priorisointia tapahtuu saman tien eikä se jää markkinoinnin tai yksin myynnin harteille. Ostomatkaa on turha mystifioida tai antaa vain muutamien myyntihenkilöiden tätä tietoa hallita! Tieto ja ymmärrys kohderyhmän käyttäytymisestä ostomatkallaan kuuluu kaikille jos haluatte modernia myyntiä ja markkinointia toteuttaa tuloksellisesti
  3. Priorisoi. Samalla kun ostomatkaa rakennatte, saatte priorosointia tehtyä johdon ja myynnin avulla. Kun he ovat miettimässä asiakkaan ostomatkaa, hekin huomaavat, miten moninainen ja syvällinen näkökulma ja työ markkinoinnilla on digitaalisen asiakasmatkan rakentamiseen ja hallintaan. Saat ihan uudenlaista arvostusta ja mandaattia markkinoijana.
  4. Järjestä sisäinen prosessi siihen, miten ostomatkaa pohtineet tahot saadaan säännöllisesti pöydän ääreen . Liiketoiminnasta riippuen riittävä määrä voi hyvin olla esim. 4 kertaa vuodessa tai useammin jossa yhdessä jaatte tuloksia, ideoitte tulosten pohjalta uusia lähtöjä ja järjestätte sisäisen viestinnän ja osallistatte väkeä laajemminkin.

Haluatko päästä muutosmatkalle? 

Lataa 10 syytä investoida sisältöstrategiaan -opas!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää