Blogi: Asiantuntijat Differolla, sisällöntuotanto

Matkalla asiantuntijuuteen – monenlaisista vahvuuksista voi ponnistaa sisällöntuotannon huipulle

Saana Mäkiranta
Integrating customer value into creative content.
19.6.2019

”Olet asiallesi omistautuva ja huolellinen sisältömarkkinoinnin konkari, asiakkaat tykästyvät sinuun kerta toisensa jälkeen eikä ihme.”

Näin lukee meidän Jyväskylän toimistolla hyllyn päällä nököttävässä D-diplomissa, jonka sain loistavilta työkavereilta pikkujouluissa viime vuonna. Olin aivan häkeltynyt näistä ihanista sanoista, ja hämmentynytkin. Minäkö konkari?

Olen ollut Differolla sisällöntuottajana reilut kaksi vuotta. Sitä ennen olin monta vuotta käännös- ja viestintäalan yrittäjänä. Siirtyminen Differolle huikeiden sisältömarkkinoinnin osaajien joukkoon oli iso muutos ja uskaliaskin harppaus. Tullessani olin monella tapaa aivan raakile, ja kipuilin muun muassa sitä, etten ole koskaan opiskellut markkinointia.

Nyt näen, että se onkin ollut juuri vahvuuteni. Koska minulle ei ollut muotoutunut teoriapohjaa tai vakiintuneita tapoja tehdä asioita, olen voinut aloittaa puhtaalta pöydältä rakentamaan käsitystäni siitä, mitä on hyvä ja toimiva sisältömarkkinointi ja sisällöntuotanto. Valtaosan siitä, mitä nyt tiedän sisältömarkkinoinnista, olen oppinut taitavien työkavereiden ja innostavien asiakkaiden kanssa yhdessä tekemällä. Kaikki osaamiseni on siis validoitu käytännössä.

Itselleni iso asia matkalla oman asiantuntijuuteni tunnistamiseen oli esiintyminen Differon podcastissa. Sisältöstrategimme Mira kysäisi kesäisellä kanoottiretkellä, että ”mistäs aiheesta Saana haluaisit kertoa podcastissa”. Piti siis kaivaa esiin oman osaamiseni sisältä sellainen aihe, jonka tunnen omakseni ja josta minulla on jakaa arvokasta tietoa muille. Siitäpä alkoi löytöretki omaan asiantuntijuuteeni, ja löytyihän se podcastin aihekin. Ovatko mikrosisällöt sinulle jo tuttuja?

Omat vahvuudet pääsevät käyttöön sisältömarkkinoinnin arjessa joka päivä

Hyppy uuteen vaati toki vahvaa luottamusta omaan taustaani ja osaamiseeni. Kirjoittaminen on minulle tapa ajatella, ja tarinoiden kautta jäsennän maailmaa ja sen ilmiöitä. Tämä tekstinteon ja analyyttisen ajattelun yhdistelmä on ehdoton vahvuuteni myös sisällöntuottajana.

Kääntäjä-yrittäjän taustani on osoittautunut erittäin tehokkaaksi yhdistelmäksi sisältömarkkinoinnin maailmassa. Yrittäjänä olen kerryttänyt monipuolista asiakasymmärrystä ja vankan projektinhallinnan taidon. Kääntämisen opinnot ja työkokemus ovat kasvattaneet sisällöntuotannossa oleellista kohderyhmäajattelun taitoa. Näppäimistöltäni on lähtenyt lukematon määrä erilaisia tekstejä niin kääntäjän, kielenhuoltajan kuin sisällöntuottajan roolissa. Jokainen niistä on auttanut minua syvällisemmin hahmottamaan, millainen ilmaisu ja kerronta tuottaa parhaan lopputuloksen tavoitteeseen nähden. Ja toki autan asiakkaitamme näkymään verkossa luontevasti myös englannin kielellä.

Onnistunut sisällöntuotanto vaatii muutakin kuin kirjoitustaitoa

Sisällöntuottajan työ haastaa ihan joka päivä oman ymmärrykseni liike-elämän ja ihmismielen mekanismeista. Asiakkaiden saappaisiin hypätessä vaaditaan heittäytymistä ja herkkää korvaa. Ja jotta sisällöt saadaan kohdeyleisön näkyville, tulee tuntea sisältömarkkinoinnin työkalut ja teknologiat.

Koska osaamisprofiili on niin laaja, ovat sisällöntuottajien koulutus- ja työhistoriat, mielenkiinnon kohteet ja vahvuudet kovin erilaisia. Mikä rikkaus se onkaan! Vaikkapa sisällöntuottajatyöpariltani Susannalta olen oppinut valtavasti esimerkiksi visuaalisen ja tekstisisällön yhdistämisestä. Hän on analyyttisen rauhallinen ja idearikas pohdiskelija, jonka kanssa voi heitellä mutkikkaitakin ajatuspalloja edestakaisin, kunnes niistä alkaa saada tolkkua.

Supervoimani Differolla: Kuuntelen herkällä korvalla asiakkaita ja haastateltavia, ja kiteytän kuulemani tiedon kohderyhmälle olennaiseksi, ymmärrettäväksi, auttavaksi ja helposti löydettäväksi sisällöksi verkkoon. Ja laitan mikrosisällöt kuntoon!

Sisällöntuottajan rooli asiakkaan merkitysten välittäjänä on vastuullinen

Minulle on kunnia-asia saada kertoa meidän asiakkaiden upeita tarinoita ja toimia merkitysten välittäjänä heidän ja heidän kohderyhmänsä välillä. Toimivan B2B-markkinointisisällön tekeminen ei ole nimittäin mitään kevyttä kirjoittelua ja pintapuolista kuvailua. Se vaatii usein asiakkaalta ja muilta sisältöjä varten haastateltavilta asiantuntijoilta heittäytymistä ja sinänsä tuttujen asioiden purkamista aiempaa syvemmälle tasolle. Asiakkaista ja heidän asiantuntijoistaan huokuva syvä asiantuntemus ja omistautuminen vetää usein nöyräksi. Minun tehtäväni sisällöntuottajana on lunastaa heidän luottamuksensa ja kääntää kaikki se valtava asiantuntemus kohderyhmää puhutteleviksi viesteiksi.

Se muuten ei ole helppoa. Välillä vaikeroin otsa kiinni näppäimistössä, kun puristan aivoparkaani viemään ajatusta vielä seuraavalle tasolle. Haastavimmat caset ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta niitä palkitsevimpia. Ja yksin en ole jäänyt koskaan. Differolla on aina kollega käsivarren mitan tai puhelinsoiton päässä valmiina sparrailemaan, kannustamaan ja ideoimaan. Autamme toisiamme onnistumaan, jotta voimme auttaa asiakkaitamme onnistumaan.

 

Lue lisää siitä, mitä teen Differolla.

Tutustu tiimiimme!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää