Kuvia-Suomesta-kuvaaja-Roine-Piirainen-2-3

Blogi: digimarkkinointi, funnel, intent based marketing, Myynnin ja markkinoinnin muutos, motiivipohjainen markkinointi, Ostajapersoonat, sisällöt, sisältömarkkinointi, markkinointi, sisältöstrategia, Uncategorized

Markkinointifunnelin voi heittää romukoppaan

Suvi Johansson
Customer centric business is my passion
22.5.2019

"I hate the f*cking funnel!”

”Digimarkkinointia tehdään niin kuin telkkaria, kohdennetaan mainokset kaikille!”

Näillä lausahduksilla analytiikan ja markkinoinnin guru Avinash Kaushnik sai yleisön huomion Tukholman Nordic Business Forumissa. Hän sai myös paatuneen markkinointi-ihmisen huomion viitekehyksellään See – Think – Do – Care.

Avinash Kaushnik esitteli markkinointifunnelin korvaajaksi neljän kohdan mallin, joka perustuu ihmisen aikeeseen, intent based marketing. Tähän aikeeseen tulisi yritysten vastata sopivilla sisällöillä, sisältötyypeillä ja kanavilla – eikä vain saadakseen myyntiä, mutta myös rakentaakseen suhdetta ja herättääkseen tunteita brändiä kohtaan. Mallin perustana on se, ettei sisältöjä levitetä kenelle tahansa, vaan pyritään löytämään se joukkio ihmisiä, jotka voisivat olla kiinnostuneita yrityksen palveluista ja tuotteista. On esimerkiksi turha mainostaa vaikkapa Pariisin matkaa päivälehden verkkosivuilla henkilölle, joka ei koskaan matkusta. Avinash sanoi, että meistä kaikista kerätään jo niin paljon dataa, että sen avulla voimme löytää juuri ne ihmiset, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita tarjoamastamme tuotteesta tai palvelusta.

Avinash Kaushnikin malli on jaettu neljään vaiheeseen:

See – suurin mahdollinen yleisö, joka voisi olla kiinnostunut aiheesta

Think – joukkio, jolla on heikko ostoaie

Do – joukkio, jolla on voimakas ostoaie

Care – asiakkaat, jotka ovat tehneet kaksi tai enemmän kuin kaksi ostosta.

Avinash Kaushnik esitteli, kuinka kaikkea yrityksen sisältöä voi ajatella kyseisen viitekehyksen kautta: hän esitteli esimerkiksi muutamien yritysten YouTube-tilien kautta, mitä videosisältöjä menee mihinkin kohtaan mallista.

Kaushnikin malli puhutteli meitä differolaisia, sillä olemme edistäneet asiakkaidemme kanssa motiivipohjaista markkinointia. Se nimenomaan koskettaa asiakkaita heidän omien motiiviensa kautta. On ensiksi ymmärrettävä, mikä asiakasta voisi puhutella ja sen jälkeen perustettava sisällöt näihin asiakkaan tai loppukäyttäjän motiiveihin.

 

Lue Suvin blogi siitä, miten sisältömarkkinointi tukee myyntiä ja uutta liiketoimintastrategiaa.

Ota yhteyttä Suviin.

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Karoliina Haikonen

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää

Blogi sima-panostukset-nyt

Miten yritykset budjetoivat sisältömarkkinointiin? Katso kyselymme tulokset.

Kysyimme sisältömarkkinonnin budjetointi -webinaarin osallistujilta, miten he omaa sisältömarkkinointibudjettia rakentavat nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Blogi success-4281481_1280

Asiakaslähtöisen myynnin ja markkinoinnin etulinjassa organisoidutaan uudelleen

Asiakaslähtöinen myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa tavoitteenaan tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytyminen ja tukea asiakkaan matkaa.

Lue lisää