Sisältötyön ammattilaisen kahvihetki: kauniskantinen vihko, houkutteleva erikoiskahvi ja lusikka pöydälle aseteltuna.

Blogi: sisällöntuotanto, sisällöt, sisältömarkkinointi, sisältöpolku, Differo LIVEnaari

Hyvä sisältö koukuttaa: lukija kaipaa tekstiltä selkeitä hyötyjä

Kaisa-Liisa Ikonen
21.1.2022

Netissä lukija haluaa saada tietoa nopeasti ja tehokkaasti. Jos kirjoittaja unohtuu jorisemaan mukavia asian vierestä, lukija äänestää jaloillaan. LLTA-mallin mukaan rakennettu teksti koukuttaa lukijan, sillä se tarjoaa hänelle hyödyllistä tietoa nopeasti.

Lukija viettää yhdellä nettisivulla keskimäärin alle 15 sekuntia. Se on lyhyt aika tehdä vaikutus, joten sisältöjen laatuun kannattaa todella panostaa.

Differon sisällöntuotannossa luotetaan LLTA-malliin, joka tarjoaa lukijalle vaikuttavia, vakuuttavia ja juuri hänelle kohdennettuja sisältöjä kiinnostavista aiheista. LLTA-malli toimii kaikissa sisältölajeissa blogeista oppaisiin, asiantuntija-artikkeleihin ja jopa some-nostoihin.

LLTA-malli nostaa hyödyt sisällön kärkeen

Lyhenne LLTA tulee sanoista lupaus, lunastus, todistus ja aktivointi. Mallin mukaan rakennettu teksti ei välttämättä etene kronologisesti tai lineaarisesti, vaan se avaa lukijaa kiinnostavia hyötyjä selkeästi ja perusteellisesti fakta kerrallaan.

LLTA-mallin mukaan kirjoitetussa sisällössä hyötynäkökulma on sisällön kärki, joka nostetaan jo sisällön otsikkoon. Otsikko lupaa jotain, ja ingressi, väliotsikot ja leipäteksti lunastavat tämän lupauksen. Muut sisältöelementit kuten kuvat ja infografiikka todistavat tekstin väitteitä. Lopuksi lukija vielä aktivoidaan tarjoamalla hänelle lisää tietoa aiheesta ja mahdollisuus ottaa yhteys asiantuntijaan.

Mallin mukaan rakennettu teksti ei poukkoile aiheestaan, vaan sen fokus pysyy koko ajan kirkkaana. Lukija ymmärtää nopeasti, mikä tekstin tarkoitus on, ja hän löytää siitä itseään palvelevat tiedot. Selkeiden hyötynäkökulmien ja konkreettisten esimerkkien ansiosta lukija samaistuu tekstiin ja huomaa nopeasti, miten hän itse voisi hyötyä esitellystä tuotteesta, palvelusta tai ajankohtaisesta tiedosta.

Hyvä teksti houkuttelee lukijan syvemmälle sisältöfunneliin

LLTA-mallin ansiosta lukija saa käsityksen sisällön aiheesta nopeasti silmäilemällä. Kun otsikot, kuvat ja nostot on vilkaistu, kriittiset sekunnit ovat kuluneet, eikä lukija ole vielä karannut sivulta. Sen sijaan hän on todennäköisesti löytänyt itseään kiinnostavan kappaleen ja päättänyt syventyä tekstiin tarkemmin. Näin lukija ottaa ensiaskelensa hänelle strategisesti suunnitellulla sisältöpolulla.

Huolellisesti laadittuja sisältöjä seuratessaan lukija sukeltaa kuin huomaamatta syvemmälle sisältöfunneliin ja vakuuttuu siitä, että hänen tarpeensa ja ongelmansa on kuultu, ymmärretty ja niihin osataan vastata.

Timanttinen sisällöntuotanto kaipaa tuekseen sisältöstrategiaa

LLTA-mallin mukaan rakennettu sisältö ei pyri tavoittamaan kaikkia lukijoita, vaan se suunnataan aina tietyssä tiedonhaun vaiheessa olevalle kohderyhmälle. Siksi timanttisen sisällöntuotantotyön tueksi tarvitaan sisältöstrategiaa.

Kun asiakaspersoonat ja heidän tiedontarpeensa ostopolun eri vaiheissa on määritelty selkeästi, kirjoittaja tietää aina mitä, miksi ja kenelle kerrotaan. Silloin teksti pysyy aiheessaan eikä sorru jaaritteluun.

Toimiva teksti lunastaa sisältömarkkinoinnin lupaukset

Kun kirjoittajalla on hyppysissään tarkkaan rajattu aihe, selkeä sisältöstrategia ja toimiva sisällöntuotannon LLTA-malli, hän pystyy tuottamaan asiakasta palvelevia sisältöjä tehokkaasti ja asiantuntevasti. LLTA-malli auttaa terävien haastattelukysymysten laadinnassa ja muistuttaa pitämään tekstin fokuksen kirkkaana koko sisällöntuotantotyön ajan.

Lopputulos palvelee tehokkaasti ja täsmällisesti paitsi tekstin lukijaa, myös sen tilaajaa. Vaikuttavat, ammattimaisesti rakennetut ja suunnitelmallisesti kohdennetut sisällöt madaltavat lukijan kynnystä klikata yhteydenottopainiketta. Viimeistään siinä vaiheessa sisältömarkkinointi lunastaa itse oman lupauksensa – todistaa toimivuutensa ja osoittaa aktivoivan vaikutuksensa.

3 vinkkiä LLTA-mallisen tekstin kirjoittajalle

  • Suunnittele. Mieti, mitä kirjoitat, kenelle ja miksi. Pohdi tarkkaan, millaista lisätietoa tarvitset asiantuntijalta ja valmistele haastattelukysymykset huolella.
  • Pysy päätöksessäsi. Valitse tekstille yksi aihe ja pitäydy siinä – tuo asian tärkein kärki tekstin alkuun, äläkä päästä ajatuksiasi rönsyilemään. Luota siihen, että näkökulmasi on riittävä!
  • Varmista, että tekstistä saa silmäilemällä irti kaiken tarpeellisen.

 

Millaisia vaatimuksia sinun mielestäsi lukijoilla on tänä päivänä B2B-markkinointisisällöille?

Keskustelimme helmikuun 2022 LIVEnaarissa kokeneen  B2B-markkinoinnin asiantuntijaraadin voimin aiheesta "Hyvän sisällön uudet kriteerit". Lataa tallenne ja syvenny sisältömarkkinointiin!

Lataa LIVEnaari-tallenne!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää