Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos

Käytä aikasi fiksusti somessa

Henna Niiranen
25.8.2017

Tuntuuko siltä, että sosiaaliselle medialle ei ole aikaa? Kärjistäen sanottuna se tarkoittaa sitä, että sinulla ei ole aikaa kohdata asiakkaitasi, johtaa henkilöstöäsi tai rakentaa lisämyyntiä.

Sosiaalisen median haltuunotto voi tuntua aluksi sekavalta, joten siksi omalle sosiaalisen median läsnäololle kannattaa asettaa määrätietoiset tavoitteet. Annan siihen ohjeet ja valmiin rungon tässä postauksessa. Kun tavoitteet ovat selvillä, myös oman ajankäytön suunnittelu helpompaa.

[clickToTweet tweet="Some-läsnäololle kannattaa asettaa tavoitteet, niin ajankäyttökin selkiintyy. #somefi #socialselling" quote="Some-läsnäololle kannattaa asettaa tavoitteet, niin ajankäyttökin selkiintyy. #somefi #socialselling"]

Miltä tuntuisi, jos lähestyisit asiaa käytettävissä olevan ajan mukaan näin:

5 minuuttia: ehdit skannata läpi some-kanavien virtaa ja pääset jyvälle siitä, mistä sinulle tärkeät henkilöt tänään puhuvat. Ehdit jopa peukuttaa tai kommentoida lyhyesti asiakkaasi tai oman henkilöstösi edustajan tekemää päivitystä, ja osoittaa näin olevasi aktiivisesti osa heidän verkostoaan.

15 minuuttia: ehdit syventyä käynnissä oleviin keskusteluihin tai lukea artikkelin ajatuksella. Lukiessa muodostat aiheesta oman mielipiteesi, jonka tuot esille osallistumalla keskusteluun tai jakamalla artikkelin pureksitun kommentin siivittämänä. Samalla luot kuvaa siitä, mitkä asiat ovat osaamisalueellasi, mistä sytyt ja mikä on juuri nyt tärkeää sinulle. Saatat jopa löytää hiljaisia merkkejä siitä, minkä ongelman kanssa potentiaaliset asiakkaat juuri nyt painivat – jonka voisit osaamisellasi ratkaista.

30 minuuttia: ehdit valmistautua seuraavan päivän asiakastapaamiseen lukemalla kursiivisesti läpi yrityksen verkkosivut ja viimeisimmät artikkelit, pörssitiedotteet ja sijoittajille suunnatut materiaalit. Ehdit myös kurkata tapaamiseen tulossa olevien henkilöiden some-profiilit: mistä he ovat viime aikoina innostuneet, keitä he seuraavat ja keiden kanssa he ovat verkostoituneet? Voit lähettää heille myös verkostoitumispyynnön, mikäli ette ole vielä linkkautuneet. Näin osoitat olevasi kiinnostunut ja varmistat, että ymmärrät yrityksen ja tapaamiesi ihmisten tilannetta hieman paremmin ja tiedät, miten voisit auttaa heitä osuvammin. Tällä tavalla löydät myös itsellesi lisää kiinnostavia seurattavia ja kontaktoitavia.

60 minuuttia: ehdit kirjoittaa lyhyen oivalluttavan blogitekstin ja jatkat matkaasi kohti ajatusjohtajuutta. Kurkkaa myös tiiviit vinkit hyvään blogitekstiin.

Miltä edellinen jaottelu kuulostaa? Voisiko sosiaaliselle medialle sittenkin löytyä arjestasi paremmin aikaa?

[clickToTweet tweet="Jo puolessa tunnissa ehdit valmistautua asiakastapaamiseen etsimällä tietoja verkosta. #socialselling" quote="Jo puolessa tunnissa ehdit valmistautua asiakastapaamiseen etsimällä tietoja verkosta. #socialselling"]

 

Lisää luettavaa aiheesta

Sosiaalisen median valloituksessa auttaa myös käytännönläheinen oppaamme "Johdon työkirja sosiaaliseen mediaan". Oppaan avulla pääset työstämään omalta osaltasi seuraavia aiheita:

  • Mitä mahdollisuuksia sosiaalinen media ja verkko luovat yritysjohtajalle
  • Mitä henkilöbrändi tarkoittaa
  • Miten sosiaalista mediaa ja verkkoa hyödynnetään tavoitteellisesti
  • Miten tärkeimpiä some-kanavia käytetään myynnin ja johtamisen tukena

Tutustu oppaaseen tästä!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Karoliina Haikonen

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää

Blogi sima-panostukset-nyt

Miten yritykset budjetoivat sisältömarkkinointiin? Katso kyselymme tulokset.

Kysyimme sisältömarkkinonnin budjetointi -webinaarin osallistujilta, miten he omaa sisältömarkkinointibudjettia rakentavat nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Blogi success-4281481_1280

Asiakaslähtöisen myynnin ja markkinoinnin etulinjassa organisoidutaan uudelleen

Asiakaslähtöinen myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa tavoitteenaan tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytyminen ja tukea asiakkaan matkaa.

Lue lisää