Brändin tunnettuuden kasvattamiseen digitaalisissa kanavissa ei ole oikotietä, vaikka some-gurut ja SEO-asiantuntijat muuta väittävät. Sosiaalisen myynnin ja hakukoneoptimoinnin taidoista on hyötyä, mutta pysyviä tuloksia syntyy vain perinteisillä keinoilla. Niistä ensimmäinen ja tärkein on asiakastuntemus.
Netti on väärällään vinkkejä hyvien somepostausten tekemiseen, kikkoja hakunäkyvyyden parantamiseen ja siihen, kuinka ”linkki kommenteissa” -tempuilla saa näkyvyyttä julkaisulleen. Tosiasia kuitenkin on, että sosiaalisen median alustat ovat kaupallisia yhtiöitä, eikä niitä vippaskonsteilla huijata. Noudattamalla näitä vinkkejä pääset jo pitkälle.
A. Tunne asiakkaasi ja viesti heille kiinnostavasti
Monelle yritykselle on erittäin vaikeaa valita ja priorisoida kohderyhmälle tärkeitä asioita, ja kertoa niistä sitten heille ymmärrettävällä ja kiinnostavalla tavalla.
Hyvän ja tiiviin viestin tekeminen esimerkiksi sosiaaliseen median nostoon on paljon vaikeampaa kuin vaikkapa blogin kirjoittaminen. Hyvin rajattuun tilaan pitäisi saada tiivistettyä selkeä, brändinmukainen ja aktivoiva, asiakkaiden tarpeisiin vastaava viesti.
Myös kuva tai video, teksti, aihetunnisteet, kanavakohtaiset lisäkentät, painikkeet ja eri päätelaitteiden aiheuttamat rajoitteet tulisi huomioida. Kokeneellekin konkarille tällaisen tekoon menee helposti useampi tunti.
Verkkosivun otsikon, mainoksen tai sosiaalisen median noston ensimmäiset sanat ratkaisevat, luetaanko tai katsotaanko sisältöä vai ei. Nämä niin sanotut mikrosisällöt ratkaisevat verkkosisältösi – ja digitaalisen markkinointisi – menestyksen.
B. Kohdenna kiinnostuksen kohteen, älä tittelin perusteella
Kohdentamisen kannalta on merkittävä ero, kohdennetaanko mainontaa toimenkuvan vai kiinnostuksen kohteen mukaan. On tärkeää huomioida, että B2B-ostopäätöksissä on mukana keskimäärin neljä ihmistä tai enemmän, joista jokaisella on useimmiten erilaiset näkökulmat ja tiedontarpeet.
On suorastaan rahan tuhlausta mainostaa ”45–55-vuotiaille MBA-tutkinnon suorittaneille, jotka pelaavat golfia”. Tällaiset tiedot eivät kerro liiketoiminnan kannalta oikeastaan yhtään mitään kohderyhmästä.
Sen sijaan vaikkapa turvakenkiä myyvän yrityksen kannattaa kohdentaa mainontaa ”työturvallisuudesta kiinnostuneelle” (kiinnostuksen kohde) ”työturvallisuuspäällikön” (titteli) sijaan. Työturvallisuuspäälliköitä on kohdeyrityksessä todennäköisesti vain yksi, mutta työturvallisuudesta kiinnostuneita varmasti enemmän – eikä heitä tavoita kohdentamalla iän, sukupuolen, koulutustaustan tai tittelin perusteella.
C. Ole kärsivällinen ja muista toisto
Yksi kärsivällisyyden muoto on toisto. Se mikä omalle väelle on tuttua ja jo suorastaan tylsää, on suurimmalle osalle kohderyhmästä uutta ja kiinnostavaa. Sanomaa pitää toistaa kerta toisensa jälkeen. Kuinkahan monta brändiuudistusta on tehty sen takia, kun oma väki on kyllästynyt omiin viesteihin, vaikka ne olisivat asiakkaille edelleen tärkeitä?
B2B-ostoprosessi on pitkä, eikä pikavoittoja ole luvassa. Tunnettuuden kasvattaminen vaatii pitkäjänteistä työtä: kohderyhmille soveltuvia sisältöjä, toistoa ja maksullista mainontaa.
Haluaisitko oppia lisää siitä, kuinka onnistua kohdentamisessa? Jatkamme aiheen parissa Differon ensimmäisessä LIVEnaarissa 19.5. ja avaamme, miten Kempowerin tunnettuutta on kasvatettu digitaalisissa kanavissa. Ilmoittaudu täällä.