Blogi: sisällöntuotanto

Eri sisältölajit, osa 1: Blogikirjoitus

Saana Mäkiranta
Integrating customer value into creative content.
18.4.2017

Blogikirjoitukset ovat asiakkaan tiedonhakumatkalla isossa roolissa etenkin matkan alkuvaiheessa: silloin kun hän havahtuu yrityksen olemassaoloon, tutustuu yrityksen näkemyksiin tarkemmin ja pyrkii vakuuttumaan sen osaamisesta ja osaajista. Blogikirjoitus on oiva väline myös yrityksen markkinoinnista vastaavien näkökulmasta, sillä niitä on helppoa ja kohtuullisen edullista tuottaa.

Hyvän blogitekstin apukysymykset

Ennen kuin lähdet kirjoittamaan ensimmäistäkään kirjainta, aseta sisällöllesi tavoite ja mieti vastaukset seuraaviin kysymyksiin. Näin kirjoittaminen sujuu helpommin ja onnistut luomaan sisältöä, joka on asiakkaalle arvokasta ja tuottaa myös sinun näkökulmastasi katsottuna tulosta.

  1. Kenelle kirjoitat? Mieti kohderyhmä: miten tekstisi puhuttelee heitä?
  2. Minkä ongelman ratkaiset blogipostauksella? Piirrä tekstillä alkuun  haastekenttä ja ongelma, jonka haluat ratkaista. Herätä rajatussa kohderyhmässä tuska!
  3. Tarkenna: Miksi tämä aihealue on tärkeä? Mitä tapahtuu, jos muutosta ei tapahdu? Miksi tämä aihe on erikoislaatuinen ja siihen pitäisi panostaa nyt?
  4. Ratkaisu: Kuinka saavuttaa ratkaisu ja tuloksia?  Osoita, miten ratkaisu syntyy kuvin, videoin, infografiikan avulla. Listat ovat tehokkaita.
  5. Esimerkit: Kerro, miten ratkaisut käytännössä voivat toimia tai toimivat jo. Kerro esimerkkejä ja osoita tutkimustiedolla, asiakkaiden lausumilla, asiantuntijoiden kommenteilla, että pointtisi on oikea.
  6. Aktivoi: Mitä lukijan nyt pitäisi tehdä? Aktivoi kysymyksellä, ottamaan yhteyttä tai esimerkiksi lataamaan opas aiheesta. Miten voisit saada liidin? Miten saisit aikaan keskustelua?

Blogikirjoituksen rakennuspalikat

Selvitettyäsi itsellesi blogikirjoituksen tarkoitus, suunnittele sisällön rakenne. Huomioi ainakin seuraavat asiat:

  • Suunnittele otsikot hyvin. Otsikko herättää kiinnostuksen, mutta kertoo jo myös sisällön pihvin.
  • Käytä lyhyitä kappaleita, jotta kirjoitusta on mukavaa lukea myös mobiilista.
  • Sisällytä tekstin joukkoon havainnollistavia infograafeja ja kuvia.
  • Nosta tekstin joukkoon sitaatteja korostamaan tärkeimpiä havaintoja.
  • Listat tai vertailevat ”ennen jälkeen” sarakkeet toimivat aina.
  • Muista ohjata eteenpäin – mitä lukija voisi tehdä seuraavaksi? Älä jätä häntä umpikujaan!

Rakenteen lisäksi kannattaa myös miettiä blogikirjoituksen äänensävy. Onko se leikkisä, provosoiva vai kuivakan asiantunteva? Valitettavan usein sisältö ei puhuttele ketään - anna siis äänesi kuulua rohkeasti.

Haluatko oppia lisää koukuttavasta sisällöntuotannosta?

Tässä kirjoitussarjassa annamme eväitä hyvien sisältöjen kirjoittamiseen.

  • Blogi (tämä kirjoitus :))
  • Opas 
  • Referenssitarina (tulossa)
  • Video (tulossa)
  • Infograafi (tulossa)

Mikäli haluat tiedon kun uusi kirjoitus julkaistaan, niin tilaa meidän uutiskirje.

Valmenna yrityksesi vaikuttavaan sisällöntuotantoon

Järjestämme valmennuksia vaikuttavan verkkosisällön kirjoittamiseen. Tarpeidenne mukaan 0,5 - 1 päivää kestävässä intensiivisessä valmennuksessamme käännetään ajatukset yrityksen omista tuotteista ja palveluista kohti asiakasta ja hänen tarpeitaan. Valmennuksen jälkeen sinä ja kollegasi osaatte opastaa asiakkaitanne sisällöillä kohti haluttua toimenpidettä, sekä ymmärrätte vaikuttavan verkkosisällön rakenteen. Jokaisen valmennuksen käyneen sisällöntuotanto helpottuu, kun sisällön kirjoittamiselle on selkeä malli. Lue lisää tai pyydä tarjous suoraan alla olevan lomakkeen avulla.

”Sain konkreettiset nuotit blogitekstien tuottamiseen. Differon kehittämä LLTA-malli laskee merkittävästi valkoisen paperin kammoa ja madaltaa aloittamisen kynnystä.”
Esko Simpanen, toimitusjohtaja CadWorks Oy

[hubspotform portal_id="2604934" form_id="b9741892-1803-414d-8717-2a4648f0532f" css=""]

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää