Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos, sisältöstrategia

Askeleet strategiseen markkinointiin

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
22.6.2017

PK-sektorin asiakkaamme saavuttaa tällä hetkellä 7,5 -kertaista tuottoa digitaalisella markkinoinnilla. Haluatteko päästä samaan tai kenties vielä korkeammalle?

Mitä tehdä toisin, jos kesälomien jälkeen on tarve, into ja halu aidosti tukea markkinoinnilla yrityksen kasvua?

Kysy, analysoi ja priorisoi

Aivan ensimmäinen lähtökohta on, että markkinointi tarvitsee käyttövoimakseen tietoa asiakkaistanne. Ole innostunut asiakkaistanne: ymmärrä, ketkä teiltä ostavat ja miksi. Kohdenna mietteesi aluksi siihen, miksi asiakas päättää ostaa teiltä.

[clickToTweet tweet="Markkinoinnin fokus 2010-luvulla suuntautuu asiakkaisiin eikä kanaviin. Elämme asiakkaiden aikakautta! #markkinointi" quote="Markkinoinnin fokus 2010-luvulla suuntautuu asiakkaisiin eikä kanaviin. Elämme asiakkaiden aikakautta! #markkinointi"]

Askeleet kohti strategisempaa roolia tehdään omalla työllä, näytöillä ja ennen kaikkea sillä, että fokus suunnataan ostopäättäjiinne. Jos ymmärrät heitä, osaat muodostaa heille oikeanlaista sisältöä ja ymmärrät kanavavalintojanne ihan uudesta näkökulmasta. Saat onnistumisia varmasti.

[clickToTweet tweet="Markkinoija on ennen kaikkea yrityksen asiakkaiden asiantuntija. #muutos #markkinointi" quote="Markkinoija on ennen kaikkea yrityksen asiakkaiden asiantuntija. #muutos #markkinointi"]

Suunta muuttuu viidellä askeleella

Näin markkinointi siirtyy strategiseen rooliin:

  1. Ole utelias ja kysy myynniltä asiakkaistanne. Haastattele ja haasta. Jos mahdollista, keskustele myös suoraan asiakkaiden kanssa.
  2. Käytä keräämääsi tietoa hyväksesi asiakasymmärryksen syventämiseen ja sen kautta kohdennetumman markkinoinnin suunnittelemiseen.
  3. Älä puhu kanavista, työkaluista tai markkinointitermeistä sisäisesti: puhu asiakkaistanne.
  4. Pyydä johtoa ja myyntiä priorisoimaan kohderyhmänne sekä heille tarjottavat tuotteet ja palvelut. Tehtäväsi on liimata nämä yhteen asiakasta houkuttelevaksi tarinaksi markkinoinnin keinoin.
  5. Ota kartaksesi yrityksenne strategia. Opettele tulkitsemaan sitä ja perustele markkinoinnin valinnat strategiallanne.

Asiakas opastaa mikä heille on tärkeintä

Tiedonkeruun ja priorisoinnin jälkeen pitää edetä järjestelmällisin askelein. Sisältöstrategia on selkeä metodi, joka auttaa markkinointia puhuttelemaan tavoitekohderyhmiä heitä kiinnostavalla tavalla. Sisällöt ja yhdessä määritelty tapa puhua eri ostovaiheissa ovat keskeisiä osa-alueita koko muutostyötä.

Strateginen valinta on se, mihin kohderyhmään suurin tarmo ja tekeminen markkinoinnin osalta kohdennetaan. Yrityksenne johto ja strategia määrittävät sen, mihin ja miten markkinoinnin resurssien kohdentaminen pitää tehdä. Sisältöstrategiassa määritellään myös se, miten halutulle kohderyhmälle on kannattavinta puhua koko ostoprosessin aikana ja mikä heitä vakuuttaa, sitouttaa ja liikuttaa kohti yrityksenne osaamista ja palveluita.

Kun markkinoijana hahmotat tämän edellä kuvatun ostopolun, huomaat, että olet organisaatiossanne ihan uudessa asemassa. Kerro havainnoistasi, ota väkeä mukaan sparraamaan ostopolun vaiheita ja pidä heidät tietoisena siitä, miten työ viedään näkyväksi verkkoon ja miten tuloksia kertyy. Kun sinulla on koko ajan fokuksessa asiakkaanne ja teette töitä, jotta hän voisi helpommin nähdä osaamisenne auttavan häntä, unohtuvat kaikki mahdolliset siilojen vuoksi yhteistyötä estävät asiat, asenteet ja olettamukset organisaatiossanne!

Kun osallistimme asiakkaamme asiakasyhteyshenkilöitä sisältöstrategiatyöhön, sisäinen verkkoliikenne yrityksen sivuille kasvoi vuoden aikana + 251 %. Huikea esimerkki sitoutumisesta yrityksen tarinaan ja sisältöihin läpi organisaatiorakenteiden!

Saavutat sekä johdon että asiakkaittenne arvostuksen

Kun haluat paaluttaa markkinoinnin asemaa organisaatiossasi, se vaatii edellä kuvatun, tarmokkaan otteen ja halun uudistua. On lohdullista tietää, että asiakaslähtöisen markkinoinnin tavalla on nimi ja tarkat työmallit: sisältöstrategian kautta osoitat niin johdolle, muulle organisaatiolle ja asiakkaillenne, että yrityksenne markkinointi – se miten asiakkaille ja kohderyhmille puhutaan, miten heitä autetaan – on keskeistä kiinnostavuuden, vetovoiman, myynnin rakentamisen sekä asiakassuhteiden pitämisen kannalta.

Mikä yrityksen toiminnassa on tätä tärkeämpää?

Muodosta yrityksellesi sisältöstrategia

Strategisen ja tuloksellinen markkinoinnin takaa sisältöstrategia. Sen muodostamiseksi on monta vaihtoehtoa:

 

Kyllä! Muutos ja kasvu kiinnostavat. Ottakaa minuun yhteyttä!

[hubspotform portal_id="2604934" form_id="efe9a636-688d-459d-a7bc-581fca558616" css=""]
 
 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää