Blogi: Verkkosivut

Älä uudista verkkosivustoa Lorem ipsum edellä

Mira Oiva

Mira Oiva
Innovatiivinen ja pirskahteleva markkinoinnin fasilitaattori, joka rakastaa tarinankerrontaa ja modernia, strategista markkinointia.
1.8.2017

Oletko suunnittelemassa verkkosivu-uudistusta? Tuliko ensimmäisenä toiveena listattua vaatimuslistaan ”raikas ja moderni ulkoasu”? Niin tärkeää kuin moderni sivuston ulkoasu, tyylikkäät kuvat ja yhtenäinen ilme onkin, se on väärä lähtökulma monelle uudistukselle. Sisältövetoinen uudistus takaa pysyvän onnistumisen sivuston päivittämisessä – ja palvelee asiakkaitasi jatkuvasti yhä paremmin. Visuaalisuuskin on helpompi suunnitella sisältöjen jälkeen.

Liian moni verkkosivusto suunnitellaan edelleen visuaalisuus tai teknologia edellä. Verkkosivuston sisällön uudistaminen ei lähde liikkeelle ulkoasusta. Jos lähdet suunnittelemaan verkkosivua ainoastaan kauniit kuvat ja Lorem ipsum-taitto edellä, kaunis ajatus sisältömarkkinoinnista -  asiantuntijoista bloggaamassa viikoittain kiinnostavista aiheista ja asiakkaat kiittelemässä arvokkaasta tiedosta - saattaa valua suoraan viemäriin.

”Tähän jotain tekstiä”-ajattelu johtaa siihen, että keksit sivulle turhia täytetekstejä, jotka eivät asiakasta kiinnosta. Jokaisella sisällöllä on oltava sivustolla oma paikka ja tarkoituksensa.

Verkkosivuston uudistus lähtee liikkeelle asiakashyödyn tunnistamisesta ja yrityksenne strategisten tavoitteiden purkamisesta näkyväksi ja konkreettisiksi sisällöiksi, joita visuaalisuus ja tekninen ratkaisu tukevat.

Sisällön tehtävä on palvella

Yksinkertaisimmillaan jaan omassa mielessäni sisällöt aina kahteen laariin: perussisällöksi, joka ei päivity joka viikko (etusivu, tuote- ja palvelukuvaukset, yhteystiedot…) ja ajankohtaiseksi vaikuttavaksi sisällöksi, joka päivittyy suunnitelmallisesti ja vaatii jatkuvaa sisällöntuotantoa (blogit, uutiset, artikkelit, referenssit…). Jälkimmäisen luokittelen asiakkaalle kaikkein arvokkaimmaksi sisällöksi.

Jokaisella sisällöllä on paikkansa asiakkaan polulla, kun ne on suunniteltu oikein. Aloita siis käymällä ne läpi asiakkaidesi näkökulmasta ja tee suunnitelma, joka tarkentaa jokaisen sisällön merkityksen oikeassa vaiheessa. 

"Verkkosivujen suunnittelu on ennen kaikkea suunnitelmallista sisällöntuotantoa ja organisointia.

Olen havainnut, että Lorem ipsum -uudistuksessa sivuston elementit suunnitellaan helposti vanhan sivuston pohjalta. Perussisällön suunnittelussa tehdään harmittavia laiminlyöntejä. Palvelukuvaukset siirretään sellaisinaan vanhoilta sivuilta, kun taas etusivu saa kivan freesin ilmeen rinnalle yhden kärkiviestin, jota sivustolla ei varsinaisesti koskaan lunasteta.

Etusivun tehtävä ei ole olla (vain) kaunista karkkia, vaan antaa sivustosi kohderyhmälle lupaus, joka lunastetaan ja todistetaan sivuston muilla elementeillä ja sisällöillä. Jos kokonaisuutta ei ole suunniteltu, ei asiakaskaan voi ymmärtää kokonaiskuvaa yrityksenne erityislaatuisuudesta.

Sisällön suunnittelulla varmistat, että sivusto pysyy jatkuvasti ajantasaisena, asiakkaalle arvoa tuottavana palvelukanavana ja myynnin mahdollistajana

Verkkosivuston uudistaminen asiakasta palvelevaksi kokonaisuudeksi vaatii kovaa työtä ja organisoitumista yli yrityksen sisäisten yksikkörajojen. Suunnitelmallisuuden ansiosta varmistat, ettei sivusto jämähdä paikoilleen uudistuksen jälkeen, vaan luo jatkuvasti arvoa. Suunnitelma on hyvä tehdä jo ennen alustan valintaa: näin voit kilpailuttaa kustannustehokkaasti eri vaihtoehdot ja toimijat ja rakentaa kiinnostavan visuaalisuuden stoorisi päälle.

Miksi sisällöllinen uudistus on parempi vaihtoehto?

  1. Asiakaskokemus ja erilaisten kohderyhmien palveleminen paranee – asiakkaasi, potentiaaliset asiakkaasi, muut sidosryhmät ja oma henkilöstösi saavat enemmän irti sivustostasi.
  2. Vakuutat asiakkaan osaamisestanne yhä paremmin ja johdatat häntä kohti itse asetettuja tavoitteita.
  3. Helpotat organisaation ja omaa työtäsi: Varmistat jatkuvan sisällöntuotannon, kun sisällöt ja sen lajit on konseptoitu varhaisessa vaiheessa. Tiedät mitä sisältöjä tehdään nyt ja tulevaisuudessa siten, että se tukee liiketoiminnan ja organisaation toimintaa.
  4. Säästät kustannuksissa, kun osaat kertoa tarpeesi tekniselle toimittajalle tarkasti tarpeesi: myös graafisen suunnittelun tarpeet helpottuvat ja saat yhä paremman kokonaisuuden.

Muistisäännöt sisältölähtöiseen verkkosivuston uudistamiseen

  1. Asiakaslähtöistä sisältöä voi tehdä ainoastaan silloin, kun olet ensin määritellyt, kenelle sisältöä tuotat. Käy läpi tärkeimmät asiakasryhmät yli tiimi- ja yksikkörajojen: mitä voitte kertoa heille? Mitä arvoa tuotatte heille? Miten palvelette heitä?
  2. Sisällöllä ja sisällöntuotannolla on oltava suunnitelma jo ennen verkkosivu-uudistusta. Suunnittele tarvittavat sisällöt, sen eri lajit ja myös sivuston päivittämisen tekniikat ensin, jota visuaalisuus ja tekniikka tukevat.
  3. Tuo ydinviestit konkretiaan päivittyvällä ja ajankohtaisella sisällöllä: Suunnittele sivuston ydinviestit siten, että voit lunastaa ne muilla tekstilajeilla ja visuaalisuudella.
  4. Kun osaat kertoa tarpeesi jo etukäteen, säästät myös kustannuksissa. Verkkosivujen tuotantovaiheessa selkeillä toiveilla ja tarpeilla on iso arvo sekä visuaalisessa että teknisessä suunnittelussa
  5. Kun aika on tullut aika laittaa verkkosivut uuteen iskuun, tehdään se asiakkaat ja sissällöt edellä! 

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää