Grant Thornton sai sisältöstrategiasta vahvan pohjan digitaaliselle markkinoinnille

Kasvua kävijäliikenteessä, enemmän yhteydenottoja sekä kauppaa

Tilintarkastus-, vero- ja muita asiantuntijapalveluita tarjoava Grant Thornton halusi kehittää digitaalista markkinointia asiakaslähtöisellä ja tuloksellisella tavalla. Vaikka tilintarkastusala koetaan perinteiseksi, huomattiin toimialalla muutos asiakkaiden ostokäyttäytymisessä.  

”Enemmän ja enemmän tapahtuu verkossa, mutta emme olleet siellä vielä aktiivisesti läsnä. Päätimme että haluamme sinne mukaan, koska asiakkaamme ja heidän odotuksensa ovat siirtyneet verkkoon”, kuvailee Grant Thorntonin Suomen markkinoinnista vastaava Linda Dettmann muutoksen alkutaivalta.

Tavoitteena oli luoda digitaalisen markkinoinnin strategia, jonka painopiste on sisältömarkkinoinnissa. Yhteistyö Differon kanssa alkoi sisältöstrategiaprojektilla, jossa luotiin ostajapersoonat, sisältöpolut sekä asiakkaan vuosikello.

”Suurena tavoitteenamme oli tavoittaa sekä palvella laajempaa yleisöä verkossa aiempaa paremmin. Lisäksi halusimme tekemisellemme selkeät mittarit, joilla seurata kehitystämme sekä sitä, olemmeko menossa oikeaan suuntaan ”, Linda Dettman sanoo. 

Kasvua kävijäliikenteessä, enemmän yhteydenottoja sekä kauppaa  

”Ostajapersoonien luomisen avulla pystyimme yllättävän nopeasti muuttamaan oman ajattelumme asiakaslähtöisemmäksi. Ostajapersoonat myös selkeyttivät sisällöntuotantoa, kun meillä on konkreettisesti mielessä, kenelle sisältöä teemme”, Dettmann kertoo.   

”Suurena tavoitteenamme oli tavoittaa sekä palvella laajempaa yleisöä verkossa aiempaa paremmin. Lisäksi halusimme tekemisellemme selkeät mittarit, joilla seurata kehitystämme sekä sitä, olemmeko menossa oikeaan suuntaan ”, kuvailee Dettmann lähtötilannetta.   

Tuloksiin ollaan Grant Thorntonilla oltu tyytyväisiä. Vuoden aikana sivuston kävijäliikenne on kasvanut. Alussa kasvu oli hitaampaa, mutta sisältöjen määrän lisääntymisen sekä ostopolkujen rakentumisen myötä kasvu on kiihtynyt. Myös yhteydenotto- sekä tarjouspyyntöjen määrä verkon kautta on kasvanut, samoin kuin säännöllisten webinaarien osallistujamäärä.  

”Ja olemme saaneet verkon kautta kauppojakin!” kertoo Dettmann tyytyväisenä.  

Dettmann korostaa pitkäjänteisen tekemisen ja kärsivällisyyden merkitystä. Sisältöstrategian tulokset eivät näy hetkessä, eli pikavoittoja ei kannata odottaa. Myös tulevaisuuden painopistealueet ovat selvillä.

”Laadukkaat asiakasta palvelevat sisällöt, joissa kuuluu meidän äänemme, on asia mihin jatkossa panostamme. Lisäksi tavoitteemme on osallistaa asiantuntijoitamme markkinoinnin tekemiseen yhä enemmän.”

Markkinoinnin muuttaminen yhä asiakaslähtöisemmäksi on edellyttänyt halua ja rohkeutta muuttaa ja kehittää toimintatapoja. Yhteistyö Differon kanssa auttoi Grant Thorntonin alkuun tällä matkalla.

”Jos omat resurssit tai oma osaaminen ei riitä, on tärkeää löytää hyvä kumppani, jonka kanssa ymmärrämme toisiamme. Tämä oli meille ensiarvoisen tärkeää”, Dettmann päättää.  

”Onnistuimme yhdessä luomaan hyvän ja toimivan kokonaisuuden sekä vahvan pohjan digitaaliselle markkinoinnille. Nyt teemme tavoitteellista ja mitattavaa markkinointia ja pystymme palvelemaan verkossa paremmin nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita.” – Linda Dettmann, markkinointipäällikkö, Grant Thornton

 

Lue lisää sisältöstrategiasta >>>

 

Kuuntele myös podcast, jossa Linda Dettmann kertoo omat vinkkinsä digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen >>>

list-checkmark-purple

”Ostajapersoonien luomisen avulla pystyimme yllättävän nopeasti muuttamaan oman ajattelumme asiakaslähtöisemmäksi. Ostajapersoonat myös selkeyttivät sisällöntuotantoa, kun meillä on konkreettisesti mielessä, kenelle sisältöä teemme”. 

Linda Dettman, markkinointipäällikkö Grant Thornton Oy

Grant Thorntonin kanssa tehdyt työvaiheet

Ostajapersoonat

Ostajapersoonien eli ostopäättäjistä tehtyjen motiivipohjaisten profiilien avulla saatiin Grant Thorntonin kova kokemus ja  hiljainen tieto asiakkaista näkyväksi ja jaettua organisaatiossa. Markkinointi kohdentuu tavoiteostajapersoonille.  

Lue lisää ostajapersoonista.

Sisältöpolut

Tieto ostajapersoonista ja heidän motivaatioistaan jäsennetään sisältöstrategiatyössä sisältöpoluiksi. Niiden avulla herätetään kiinnostus ja puhutellaan kohderyhmiä eri asiakkuuden vaiheissa.

Lue lisää sisältöpoluista.

Sisältökonsepti ja sisältösuunnitelma

Sisältökonsepti jäsentää strategian toteutuksen Roadmapiksi ja sisältösuunnitelma on selkeä työkalenteri jolla päästiin viemään strategiatyön havainnot sisällöiksi ja avuksi Grant Thorntonin asiakkaille.

Lue lisää sisältökonseptista.

Haluatko Grant Thorntonin kaltaista muutosta? Sehän sopii! 

laita viesti niin sovitaan miten olisi hyvä asian kanssa edetä!