Valio on yksi Suomen suurimmista elintarvikkeiden viejistä. Liikevaihdosta noin 40 % tulee viennistä ja yritys vie elintarvikeratkaisuja noin 60 maahan ympäri maailmaa. Tavoitteena on lisätä Valion ruokaviennin arvoa eli viedä lisäarvotuotteita maailmalle.
”Uudenlainen ratkaisumyynti vaatii meiltä myynnissä ja markkinoinnissa uudenlaista tekemistä ja otetta asioihin. Jotta onnistumme tässä työssä, yksi perusedellytys on myynnin ja markkinoinnin yhteistyö,” kansainvälisen B2B-liiketoiminnan markkinoinnista vastaava Tuula Hietanen sanoo.
”Itselleni iso oppi markkinoijana on ollut oppia pois siitä, että puhuu vain itsestä, omista tuotteista ja omasta yrityksestä. Loppupeleissä asiakkaita kiinnostaa heidän bisneksensä, heidän ongelmansa ja heidän agendansa,” Hietanen jatkaa.
Hietasen mukaan on hyvä ymmärtää asiakkaan ostopolku verkossa, vaikka henkilökohtaisen myyntityön merkitys on edelleen suuri: ”On kuitenkin hyvä ymmärtää, että asiakas haluaa tietoa muulloinkin kuin milloin myyjä on tavattavissa. Siinä verkon rooli on tosi tärkeä.”
”Määrittelimme hyvin tarkkaan, keitä haluamme tavoitella ja millaisia ostajapersoonia puhutella. Mietimme asiakkaan ostopolun ja missä kanavissa tavoitamme asiakkaitamme sen matkan varrella. Kaikki tämä sisältöstrategiatyö on ollut pohjana operatiiviselle tekemiselle tämän vuoden aikana,” Hietanen kuvaa.
”Meillä on ollut tosi ketterä tekemisen malli. On kokeiltu, tehty ja opittu itse tässä kaikki. On jatkettu eteenpäin ja parannettu tekemistä, mikä on tosi tärkeää tässä bisneksessä.”
Katso videolta koko tarina!
Tuula Hietanen, International Marketing Manager, B2B, Valio
Ostajapersoonat kansainväliseen myyntiin
Valio valitsi sisältöstrategian kasvun edistämiseksi. Työssä pureuduttiin tärkeimpien ostopäättäjien motiiveihin.
Globaalit sisältöpolut
Linjasimme asiakkaan tiimin kanssa tavoiteostajapersoonien motivaatiot ja tiedontarpeet sisältöpoluksi. Ymmärrystä hyödynnetään verkkosivustolla, sisällöissä, kampanjoissa.
Ostajaa auttavat sisällöt
Tiedontarpeisiin koskevat blogit, artikkelit ja succes storyt sekä konvertoivat sisällöt mietitään globaaleja ostajapersoonia auttamaan 24/7 ja 365 verkossa!
Kerro lyhyesti tilanteenne ja tavoitteenne - me autamme!