Blogi: Verkkosivut

Kolme varoitusmerkkiä: verkkosivusi ovat vanhentuneet

Henna Niiranen
12.4.2017

Verkkosivuston tulisi olla yrityksesi osaamisesta kertova media, joka johdattelee asiakkaat luoksesi ja koukuttaa heidät osaamisesi pariin. Mikäli näin ei ole, on aika tehdä korjausliike.

Mistä sitten tietää varmasti, että on tullut aika laittaa verkkosivut uuteen iskuun? Mikäli tunnistat kolme alla kuvattua varoitusmerkkiä, on verkkosivu-uudistus yrityksesi liiketoiminnan kasvun kannalta kipeästi tarpeen.

1. Verkkosivusto on rakennettu yrityksesi organisaatiorakenne edellä

Verkkosivuston ensisijainen tarkoitus on auttaa potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaitasi samaistumaan yritykseesi ja löytämään osaamisenne. Suurin osa yritysten verkkosivuista on kuitenkin rakennettu asiakas ja hänen tiedontarpeensa täysin unohtaen. Kun asiakas pakotetaan muokkautumaan sisäisten rakenteiden mukaan, on todennäköistä että hän ei löydä etsimäänsä - ja jatkaa tiedonhakumatkaansa muualle.

Korjausliike: Sivusto rakennetaan palvelemaan asiakkaiden tiedontarpeita, organisaatiosiiloista viis! Tässä työssä auttaa asiakkaan motiiveiden ymmärtäminen ja heidän jaottelunsa (hienommin sanottuna segmentointi) tiedontarpeiden mukaan. Kun tiedät syyt mihin asiakas yrityksesi osaamista tarvitsee, osaat myös puhutella häntä koukuttavasti sisällöillä.

2. Verkkosivuston sisältö koostuu pääosin tuote- ja palvelukuvauksista

Asiakkaan kannalta ajateltuna yksityiskohtaiset tuote- ja palvelukuvaukset kiinnostavat vasta, kun ymmärrys yrityksen olemassa olosta on herännyt, ja luottamus yrityksen toimituskykyyn ja osaamiseen on syntynyt. Valitettavan usein verkkosivustojen sisältö koostuu kuitenkin 80% tuote- ja palvelukuvauksista, ei muusta vakuuttavasta ja asiakasta johdattelevasta sisällöstä.

Korjausliike: Verkkosivuston rakenne mietitään asiakasta johdattelevien sisältöpolkujen mukaan, joissa tuote- ja palvelukuvauksilla on oikea paikkansa. Näin asiakas lopulta kiinnostuu myös niistä, juuri oikealla hetkellä.

Sisältöpolku on keino johdatella asiakas luoksesi.

3. Verkkosivustolla ei esiinny yksikään yrityksesi asiantuntija omalla nimellään ja naamallaan

Asiakkaasi ostavat yrityksesi osaamista. Mikäli pidät osaajasi piilossa, asiakkaasi eivät löydä samaistumispintaa ja osaamisestanne on vaikea vakuuttua. Kasvoton verkkosivusto kielii usein myös siitä, että verkkosivusto on päälleliimattu markkinoinnin kilke, josta osaajasi eivät ole aidosti ylpeitä. Tämä vaikuttaa myös työnantajamielikuvaan.

Korjausliike: Verkkosivustoa uudistettaessa, ota koko organisaatio miettimään yhdessä asiakaslähtöistä tulokulmaa ja sisältöjä. Mikäli henkilöstön määrä huitelee sadoissa tai tuhansissa, kasaa halukkaista osaajista verkosto, jotka vastaavat oman osaamisalueensa asiakaslähtöisestä viestistä ja sisällöistä (meillä tällaista ryhmittymää kutsutaan sanalla sisältöjengi). Valjasta heidät asiakasymmärryksen välittämisen lisäksi kirjoittamaan myös artikkeleita ja blogeja. Tuo osaajat aina esiin myös asiakasreferensseistä kerrottaessa. Näin yrityksesi on asiakkaillesi paljon enemmän kuin pelkkä kasvoton ameeba.

Lue, miten www-uudistus tehdään asiakas edellä!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää