Blogi: Ajankohtaista, Verkkosivut

Työmalli tuote- ja palvelukuvausten uudistamiseen

Kati Keronen
27.3.2017

Tuote- ja palveluportfolion ollessa laaja, palvelukuvausten sisällöllinen uudistaminen verkkopalvelun uudistamisen yhteydessä on iso työ niin organisoinnin kuin sisällöntuotannonkin osalta. Tälle työlle ei usein budjetoida aikaa projektissa – eikä läheskään aina suunnitella myöskään aidosti tuote- ja palvelukuvauksille sopivia sivupohjia. Differolla on kehitteillä tähän ongelmaan ratkaisu.

Edellä mainituista syistä verkkopalvelun uudistuksessa on tapana tuoda vanhat palvelu- ja tuotekuvaukset uusiin kuoriin. Vain harvalla on verkkopalvelun uudistamisessa aikaa tai osaamista miettiä sitä, miten tuotteet ja palvelut kannattaa esittää niin, että ne ovat mahdollisimman myyviä ja kiinnostavia.

Vain harvalla on verkkopalvelun uudistamisessa aikaa tai osaamista miettiä sitä, miten tuotteet ja palvelut kannattaa esittää niin, että ne ovat mahdollisimman myyviä ja kiinnostavia.

- Kun uudistuksen myötä koko sivuston sisältöjen sävyn pitää verkkopalvelussa muuttua yrityslähtöisestä asiakaslähtöiseen, olemme huomanneet, että tuote- ja palvelukuvaukset ovat asiakkaillemme hankalimmasta päästä muuttaa sisällöllisesti asiakaslähtöisemmiksi. Tuote- ja palvelutiedonkin voi esittää mahdollisuudet ja hyödyt edellä kun vain kiinnittää asiaan huomiota ja luo tuotekuvauksille yhtenäisen konseptin, kertoo Differon kehitysjohtaja Kati Keronen.

Verkkopalvelun arvo laskee kun vanha sisältö viedään uusiin kuoriin

Vanhan sisällön vieminen uudistettuun verkkopalveluun ei ole vaikuttavuuden kannalta järkevää. Se laskee välittömästi uuden palvelun arvoa niin henkilöstön kuin asiakkaidenkin keskuudessa.

- Tätä haastetta ratkomaan olemme Differossa kehittäneet työmallin tuote- ja palvelukuvausten uudistamiseen. Mallin avulla tuote- ja palvelukuvauksiin tuleva tieto kootaan organisaatiosta hallitusti ja samalla konseptilla läpi organisaation. Tarkoituksemme on kehittää tästä tulevan vuoden aikana digitaalinen palvelu, jonka kautta voidaan automatisoida tällä hetkellä paljon manuaalisia työvaiheita sisältävää sisältötyötä, Keronen täsmentää.

Kehitystyössä mukana ollut sisältöstrategi Suvi-Maaria Wulff näkee jo työmallin hyödyt verkkopalvelua käyttäville asiakkaille.

- Mielestämme sivustojen tuote- ja palvelukuvaukset eivät nekään voi tänä päivänä olla täysin yrityslähtöisiä ominaisuusluetteloita. Tuote- ja palvelukuvauksia läpikäyvät sivustokävijät ovat usein harkintavaiheessa täsmentämässä tarvettaan ja hakemassa juuri soveltuvaa ratkaisua. Tuote- ja palvelukuvausten pitäisi antaa sivustokävijälle tunne siitä, että tässä on juuri minulle sopiva tuote tai palvelu. Kehittämämme mallin avulla tähän päästään kivuttomasti myös niissä organisaatioissa, joissa asiakaslähtöisyys ei vielä ole lyönyt itseään läpi aivan täysin kaikilla organisaation tasoilla, Wulff miettii.

Pysy kuulolla, pian tämä malli on sinunkin saatavillasi!

Kiinnostuitko?

Menetelmästä antaa mielellään lisätietoja Kati Keronen:

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Karoliina Haikonen

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää

Blogi sima-panostukset-nyt

Miten yritykset budjetoivat sisältömarkkinointiin? Katso kyselymme tulokset.

Kysyimme sisältömarkkinonnin budjetointi -webinaarin osallistujilta, miten he omaa sisältömarkkinointibudjettia rakentavat nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Blogi success-4281481_1280

Asiakaslähtöisen myynnin ja markkinoinnin etulinjassa organisoidutaan uudelleen

Asiakaslähtöinen myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa tavoitteenaan tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytyminen ja tukea asiakkaan matkaa.

Lue lisää