Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos

Tunneäly osana asiakkuuden rakentamista verkossa

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
12.10.2017

Tutkimusyhtiö Forresterin tutkimusjohtaja Lori Wizdo kirjoitti jo pari vuotta sitten ohjeen B2B-markkinojalle, joka kuuluu: “B2B marketers, keep calm and carry on. There’s been no fundamental disruption in your world.” Eli ihan perustaltaan markkinoijan työn fundamenteissa ei ole tapahtunut muutosta!

Se, että kanavat ovat olleet muutoksessa, on itseasiassa pieni osa markkinoijan työtä. Ydinasia – asiakkaan kiinnostuksen herättäminen, vakuuttaminen ja vaikuttaminen – ei ole muuttunut miksikään. Totta on, että tähän markkinoinnin fundamenttiin on nyt vasta Suomessa kiinnitetty enenevässä määrin huomiota yritysjohdonkin taholta.

[clickToTweet tweet="Markkinoinnin muuttumaton ydin = asiakkaan kiinnostuksen herättäminen, vakuuttaminen ja vaikuttaminen." quote="Markkinoinnin muuttumaton ydin = asiakkaan kiinnostuksen herättäminen, vakuuttaminen ja vaikuttaminen."]

Inbound on noussut ratkaisuksi monen valintametodeista. En lähde tässä ruotimaan itse käsitteen moninaisia määritelmiä, mutta moni liittää käsitteen ostovalmiimman asiakkaan saamiseen usein sähäköillä ja aggressiivisillakin taktiikoilla. Onko tämä taktiikka kuitenkin susi lampaiden vaatteissa?
Markkinoinnin konsulttiyhtiö Fronetics toteaa osuvasti B2B ostomatkasta:

“Today’s B2B buyer’s journey involves more research, more internet searches, and more social media.”

Ostomatkaan käytetty aika siis pitää sisällään useita eri vaiheita – ja vie aikaa - ja tämä usein unohtuu. Väitän, että vain pieni osa ostajista on juuri teidän haluamallanne hetkellä ostoaikeissa, jolloin sähäkkä inbound-metodi auttaisi heitä.

Mielestäni selkein markkinoinnin painotusarvon muutos on se, että asiakkaan ostomatkaa pitkää tukea vaiheittain, systemaattisesti. Kun silmäilen läpi Suomen suurimpien yritysten verkkosisältöjä, ne edelleen painottuvat
A) kiinnostuksen herättämiseen blogeissa ja artikkeleissa ja
B) tuotteiden esittelyyn.

Kuitenkin kriittisin vaihe käydään tuolla välillä!

Harva tekee harkintavaiheeseen mitään sisältöä, esimerkiksi vertailuita tai laskelmia. Kuitenkin tämä kiinnostuksen herättämisen jälkeinen aika on kriittisin hetki, jossa asiakas voidaan sisällöillä joko poisopettaa teille huonoista uskomuksista tai hänelle voidaan juurruttaa tarjoamianne hyötyjä arvostava asenne. Analogia on vähän sama kuin että myyntihenkilö soittaisi asiakkaalle yhden kerran, mutta follow-upia ei tulisi ikinä. Kaikki me tiedämme, ettei tällä myyntitaktiikalla tule tulosta.

[clickToTweet tweet="Asiakkaan ostoprosessin harkintavaihetta on tuettava sisällöillä, esim. vertailuilla tai laskelmilla." quote="Asiakkaan ostoprosessin harkintavaihetta on tuettava sisällöillä, esim. vertailuilla tai laskelmilla."]

Hyvä asiakkaan johdattaminen ostovaiheen alkuaikana on kombinaatio sisältömarkkinointia ja social sellingiä niin, että asiakas tuntee, että häntä kuunnellaan, autetaan ja opastetaan sen mukaan mitä hän haluaa. Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on kriittisintä juuri tässä!

Haluatko palvella asiakkaitanne tunneälykkäästi?

Jos haluatte tarjota asiakkaallenne tunneälykkään, opastavan ostomatkan ja varmistaa kumppanoituminen jo tällä matkalla – ennen kuin ostopäätöstäkään on syntynyt – autamme mielellämme! Aloita tutustumalla näihin:

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää