Blogi: kansainvälinen kasvu, linkedin-markkinointi, linkedin, linkedin-sisältö, Myynnin ja markkinoinnin muutos, sisällöntuotanto, sisältömarkkinointi, startup

Startupin ja kasvuyrityksen sisältömarkkinointi: näin hyödynnät LinkedIniä kansainvälisen kasvun tukena

Paula Savonen

Paula Savonen
Designing customer-driven digital marketing for growth.
12.7.2019

B2B-liiketoiminnasta kasvua hakevan startupin kannattaa ehdottomasti satsata kansainvälisen näkyvyyden kasvattamiseen LinkedInissä. Olemme saaneet auttaa useita suomalaisia B2B-yrityksiä LinkedIn-markkinoinnissa ja tulokset ovat olleet hyvin palkitsevia.

LinkedIn on tehokkain ja nopein kanava B2B-näkyvyyden kasvattamiseen ja kasvun tukemiseen, kun Suomesta ponnistetaan maailmalle. LinkedInin hyödyntäminen suunnitelmallisessa ja kohdennetussa sisältömarkkinoinnissa on suomalaisilla yrityksillä lähes täysin hyödyntämättä, vaikka käsillä on tehokas maailmanlaajuinen alusta, joka on kaikkien käytettävissä.

Tässä muutama askel onnistuneeseen näkyvyyden kasvattamiseen LinkedInissä.

1. Puhuttele kohderyhmääsi heille ajankohtaisilla, hyödyllisillä ja heitä motivoivilla kärjillä

Haastattele potentiaalisia asiakkaitanne ja selvitä heidän motiivinsa sinun tuotettasi tai palvelua kohtaan. Voit haastatella myös olemassa olevia asiakkaita, mutta jos kyseessä on startup, olemassa olevia asiakkaita ei välttämättä vielä ole. Kysy potentiaalisten asiakkaiden tiedon tarpeista, ennakkoluuloista, odotuksista ja haasteista palveluasi tai tuotettasi kohtaan. Listaa nämä asiat paperille ja muodosta motiiveista viestikärkiä. Suunnittele sisällöt näiden kärkien pohjalle. Selvitä myös tärkeimmät hakusanat ja termit, joita kohderyhmäsi käyttää eri markkinoilla.

2. Luo sisältöä, jonka tavoitteena on saada kohderyhmä toimimaan ja sitoutumaan

Kasvua hakevan B2B-yrityksen LinkedIn-sisällön tavoitteena on aina joku teko: sinun täytyy saada verkosto kommentoimaan, tykkäämään, tai jakamaan julkaisusi. Sinun täytyy myös saada lisää seuraajia yritystilillenne – seuraajat muodostavat tärkeän, yrityksestäsi ja toiminnastasi kiinnostuneen joukon. Lisäksi tavoitteena on saada suoria yhteydenottoja, tai kävijäliikennettä omille verkkosivuillenne.

Jos tuotatte LinkedIniin sisältöä vain sisällön takia, heitätte euroja menemään.

3. Kohdenna viestisi sinne, missä haluat kasvaa, räätälöi kohderyhmäsi ja laita euroja peliin

Startup tuntee todennäköisesti melko hyvin ne maat, kaupungit, teollisuudenalat ja ammatilliset profiilit, joista haetaan kasvua. LinkedInissä voit kohdentaa sisältösi sponsoroinnin avulla erittäin tarkkaan. Voit myös räätälöidä kohderyhmäsi sen mukaan, millaiset ihmiset ja profiilit käyvät yrityksesi LinkedIn-sivuilla ja ketkä sitoutuvat julkaisuihin. Näin saat erittäin tarkkaa tietoa sisältöjen toimivuudesta, potentiaalisesta kohderyhmästä ja myös maantieteellistä dataa siitä, missä päin maailmaa potentiaaliset ostajat majailevat.

Esimerkiksi 20 euron päiväbudjetilla saa  tällä hetkellä jo ihan mukavasti näkyvyyttä, jos kohderyhmä on tiedossa.

4. Seuraa sisältöjen toimivuutta ja seuraa analytiikkaa

LinkedIn tuottaa monipuolista, reaaliaikaista ja helppolukuista perusanalytiikkaa. Varoituksen sana – analytiikan tulkitsemiseen jää helposti koukkuun!

Seuraa tarkasti julkaisuihin sitoutumista, seuraajien kehittymistä ja niitä organisaatioita, alueita ja kaupunkeja, joista liikennettä tulee. Näin opit hyvin nopeasti mihin suuntaan markkinointi kannattaa kohdentaa ja toimivatko markkinoinnin toimenpiteet halutulla tavalla.

Muista, että B2B:ssä aidot tulokset mitataan vuosissa, ei viikoissa. Neuvottelusyklit ovat kuluttajarajapintaa pidempiä.

5. Julkaise säännöllisesti uutta sisältöä LinkedInissä ja verkkosivuillasi

Julkaise säännöllisesti uutta sisältöä LinkedInissä ja verkkosivuillasi. LinkedIn-julkaisuissa hyvä rytmi on esimerkiksi 1-2 julkaisua viikossa. Kokeile erilaisia sisältömuotoja rohkeasti. Orgaanisiin julkaisuihin voi laittaa sponsoroinnin päälle milloin vaan. Muista linkata LinkedIn-julkaisuista omille verkkosivuillesi, niin pääset tavoittelemaan konversiota monipuolisemmin.

Tässä muutama vinkki LinkedInin hyödyntämiseen kansainvälisen kasvun tukena. Meillä on usean vuoden kokemus LinkedIn-sisältömarkkinoinnista ja autamme teitä mielellämme. Olemme tuottaneet LinkedIn-sisältöä ja kampanjoita pienille ja suurille yrityksille hyvin tuloksin.

LinkedIn-palvelumme sisältää seuraavia elementtejä asiakkaan toiveiden mukaan:

  • sisältöstrategian: kohderyhmämäärittely, motiivit, viestikärjet
  • sisältösuunnitelma
  • sisällöntuotanto: teksti, grafiikka, videot, bannerit yms. sisältö suomeksi, englanniksi tai muulla asiakkaan toivomalla kielellä
  • LinkedIn-profiilin päivittämisen ja sisältöjen julkaisun
  • avainsana-analyysin (aihetunnisteet, hashtags)
  • sisältöjen sponsoroinnin ja sponsoroinnin toimivuuden seurannan
  • räätälöityjen kohderyhmien muodostamisen
  • analytiikan tulkinnan ja sisältöjen suunnittelun analytiikan pohjalta
  • LinkedIn-sisältöihin liittyvän verkkosisällön julkaisemisen

Ota rohkeasti yhteyttä LinkedIniin tai mihin tahansa sisältömarkkinoinnin aiheeseen liittyen! Autamme mielellämme.

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää