Seuraa sisältömarkkinointisi tuottamaa myyntiputkea liidistä kaupaksi CRM-järjestelmässä.

Blogi: blogi, Webinaari, markkinoinnin automaatio

Seuraa sisältömarkkinoinnin tuottaman liidin matkaa diiliksi CRM-järjestelmässä

Differo
21.10.2022

Onko sinunkin vaikea seurata sisältömarkkinointisi tuottamaa tulosta ja sen generoimaa myyntiä? Markkinointia on yleisesti kuvailtu vaikeaksi seurata, sillä asiakkaiden ajatuksia ei voi lukea ostopolun aikana, etkä koskaan tiedä mikä markkinointiaktiviteetti sai asiakkaan viimein jättämään yhteystietonsa ja kuinka paljon tuottoa nämä liidit toivat yrityksellesi.

Artikkeli kirjoitettu yhteistyössä Lime Technologiesin kanssa.

Markkinointia ja sen tuottamaa myyntiä voi kuitenkin seurata. Kun markkinointi ja myynti työskentelevät samassa järjestelmässä voi markkinoinnin keräämiä liidejä seurata koko myyntiprosessin läpi päätetyiksi kaupoiksi saakka. Näin tiedät tarkalleen mitä myyntimahdollisuuksia markkinointiaktiviteettisi generoivat, kuinka monet niistä muuttuvat diileiksi ja kuinka paljon tuottoa ne tuovat yrityksellesi. Kaiken tämän voit tehdä yhdessä CRM-järjestelmässä.

Markkinointitulosten seurannan hyödyt

  • Markkinoinnin myyntituottoa seuraamalla voit arvioida ja vertailla kampanjoidesi lopputulosta.
  • Konkreettisten tulosten raportoinnin avulla voit tuoda esiin markkinointiaktiviteettisi hyödyt yrityksesi johdolle.
  • Markkinoinnin tuottamia myyntituloksia analysoimalla voit jatkuvasti kehittää sisältömarkkinointiasi laadukkaammaksi.

Seuraavaksi kerromme, miten voit seurata sisältömarkkinointisi tuottamaa myyntiä ja nauttia näistä hyödyistä.

Seuraa sisältömarkkinointisi tuottamaa myyntiputkea liidistä diiliksi

Markkinointiaktiviteetin kautta tuleva liidi ja sen seuraaminen on tärkeää niin markkinointi- kuin myyntitiimillekin. Tämän takia on suuri etu, että tiimit työskentelevät yhdessä CRM-järjestelmässä, jossa tieto on avointa kaikille. Uuden liidin matkaa voi seurata sen keräämisestä liidin konvertointiin uuden kaupan luomiseen asti. Liidien seurannan kautta voit arvioida markkinointiaktiviteettien tuloksia ja kehittää markkinointisisältöäsi jatkossa.

liidistä_diiliksi_uusi

Kerää

Liidi kerätään usein CRM-järjestelmään verkkosivuilla olevalta lomakkeelta, johon liidi ohjataan eri markkinointikanavista. UTM-linkkien avulla näet, miltä markkinointiaktiviteetilta liidi on tullut ja voit lisätä sen oikealla markkinointiaktiviteetille CRM-järjestelmässä. Näin liidistä kumpuavia myyntimahdollisuuksia voi seurata markkinointikampanjan alta koko myyntiprosessin aikana.

Kvalifioi

Liidin tietojen perusteella se kvalifioidaan MQL:ksi (Marketing Qualified Lead) ja SQL:ksi (Sales Qualified Lead). Liidejä voi kategorisoida erilaisten tietojen perusteella, kuten yritystietojen tai lomakkeelle jätetyn viestin perusteella, mutta lomakkeen tarkoituksella voi usein parhaiten tunnistaa liidin tarpeita. Ehkä olet tunnistanut, että liidit, jotka jättävät yhteystietonsa ladatakseen oppaan tai artikkelin, eivät ole yhtä ostovalmiita kuin liidit, jotka lataavat ilmaisen demon tuotteestasi. Näin voit kvalifioida ”viileämmät” liidit markkinoinnin lämmitettäviksi ja valmiiksi ”lämpimät” liidit suoraan myynnin käsittelyyn.

Lämmitä

Liidit, jotka eivät vielä ole valmiita ostamaan palveluitasi tai kunnolla edes tunnistaneet tarpeitaan palveluusi liittyen, siirtyvät lämmitettäviksi. Liidien lämmittämisessä voit hyödyntää markkinoinnin automaatioita, jotka lähettävät asiakkaalle sopivaa sisältöä tasaisin väliajoin automatisoituna. Viileät liidit lisätään CRM-järjestelmässä automaatiovirtaan ja saavat sinun luomaa sisältöä, ilman, että sinun tarvitsee tehdä mitään. Näin liidi pääsee tutustumaan palveluihisi paremmin, kunnes he ovat valmiita esimerkiksi lataamaan ilmaisen demosi, jolloin tiedät, että liidi on muuttunut viileästä lämpimäksi.

Delegoi

Markkinointi on työstänyt liideistä lämpimiä, jolloin ne ovat aika delegoida myynnin huostaan. Liidit ovat kuitenkin merkitty markkinointiaktiviteettien alle, jotta markkinointi voi seurata niiden matkaa CRM-järjestelmässä.

Konvertoi

Myynti työstää liidejä myyntiprosessin läpi ja vihdoin liidi konvertoituu diiliksi. Markkinointi pääsee seuraamaan markkinointiaktiviteeteista generoituja myyntimahdollisuuksia ja kauppoja CRM-järjestelmässä.

Mittaa ja kehitä

CRM-järjestelmän avulla pääsee seuraamaan markkinointiaktiviteettien generoimia liidejä ja niistä konvertoituja kauppoja. Voit nähdä liidien etenemisen myyntiputkessa, markkinointiaktiviteettien tuomien kauppojen määrän, keskimääräisen kaupan suuruuden, liidien konvertoitumisprosentin ja paljon muuta. Analysoimalla ja vertailemalla markkinointiaktiviteettiesi tuloksia opit tuntemaan, minkälainen sisältö tuottaa parhaita tuloksia ja pääset kehittää markkinointiasi.

Yhteenveto

Markkinoinnin ja myynnin työskennellessä samassa CRM-järjestelmässä, voi molemmat tiimit seurata, mistä liidit ovat kerätty ja niiden matkaa myyntiputkessa kohti asiakkuutta. Tämä yksinkertaistaa markkinoinnin raportointia ja markkinointiaktiviteettien tulosten analysointia. CRM-järjestelmä tukee niin markkinoinnin kuin myynnin prosesseja liidin ostopolun aikana.

Katso Differon ja Lime Technologiesin asiantuntijakeskustelu, miten tuet asiakkaan ostopolkua sisältömarkkinoinnilla ja asiakasdatan seurannalla liidistä diiliksi. Keskustelun katsominen ei vaadi tunnistautumista! 

Katso keskustelu

 

 

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää