Näkörajoitteinen tummahiuksinen mies käyttää matkapuhelinta.

Blogi: sisältömarkkinointi, sisältöstartegia, strateginen sisältö

Saavutettavuus on verkkosisältöjen esteettömyyttä

Emmi Paunonen

Emmi Paunonen
27.5.2022

Elämme 2020-lukua ja meillä kaikilla tulee olla yhtäläiset mahdollisuudet kuluttaa verkkosisältöjä. Hyvään, kiinnostavaan, arvokkaaseen tai jopa elintärkeään sisältöön kiinni pääseminen ei saa olla riippuvainen kyvystämme nähdä, kuulla, ymmärtää tai liikkua 

Ihan niin kuin elokuvateatteriin, kirjastoon tai virastoon täytyy päästä pyörätuolin tai lastenvaunujen kanssa, näiden tahojen verkkosivuille on päästävä näkö- tai kuulovamman, oppimisvaikeuksien tai liikuntakyvyn rajoitteiden kanssa. Saavutettavuus on siis verkon esteettömyyttä. 

Tällä hetkellä saavutettavuusdirektiivi koskee julkishallinnon verkko- ja mobiilipalveluita, kuten kuntia, kouluja ja virastoja, mutta pian voimaan astuva esteettömyysdirektiivi leviää myös yksityiselle sektorille.  

Vaikka sinun yrityksesi toimiala tai palvelu ei osuisi näiden direktiivien vaatimusten piiriin, on verkkosivujesi sisältöjen tarjoaminen tasapuolisesti kaikkien käyttöön suoranainen kilpailuvaltti. Saavutettavuus on siis panostamista yhdenvertaisuuteen ja vastuullisuuteen. Nyt onkin oikea aika ottaa saavutettavuusvaatimukset haltuun ja aloittaa verkkosivujen muutostyöt.  

Kaikki voivat käyttää saavutettavia sisältöjä 

Verkkopalveluiden saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi niitä käyttää. Toisin sanoen mobiilisovellukset, itsepalvelupäätelaitteet, verkkosivut ja -kaupat sekä niiden sisällöt tulee olla tehty niin, että kaikilla käyttäjillä on mahdollisuus ymmärtää niitä mahdollisista esteistä ja rajoitteista huolimatta.  

Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että videoiden tulee olla tekstitettyjä, podcastit auki kirjoitettuja ja tekstisisältöjen fontti ja taustaväri sellaisia, että heikompinäköinenkin saa tekstistä selvää. Itsepalvelupäätelaitteiden eli esimerkiksi juna-asemalla olevien lippuautomaattien kohdalla direktiivin voimaantulo tuo hyvinkin merkittäviä muutoksia, sillä lippuja pitäisi jatkossa pystyä ostamaan äänipalvelun avulla. Nähtäväksi jää, millaisia lainsäädännöllisiä muutoksia direktiivi tuo meille Suomeen.  

Näin teet verkkosivustosi sisällöistä saavutettavia 

Saavutettavuus vaikuttaa verkkosivustoosi rakenteesta ja käyttösuunnittelusta lähtien. Sivuston saavutettavuutta voi parantaa monin tavoin, joista kattavia käytännön ohjeita tarjoaa muun muassa saavutettavasti.fi-sivusto.  

Kokosimme tähän yleisimpiä toimenpiteitä, joita jokaisen verkkosivustolle sisältöä tuottavan toimijan kannattaa jo nyt ottaa huomioon:  

  • Tarjoa sisältö myös tekstinä, ei vain kuvana, videona tai äänenä. Tekstitä videot ja laita kuviin vaihtoehtoiset eli alt-tekstit tai liitetiedostot, jotka kertovat kuvan tai infograafin sisällön. Lisää podcastien yhteyteen linkki tekstiversioon, jossa sama sisältö on tarjottu kirjoitetussa muodossa. 
  • Huolehdi tekstin luettavuudesta ja selkeydestä. Suosi helposti ymmärrettävää sanastoa, käytä aktiivimuotoisia verbejä ja vältä passiivin käyttöä. Kirjoita lyhenteet auki ja selitä vieraat termit ainakin ensimmäistä kertaa mainitessa. 
  • Käytä kuvaavia linkkitekstejä. Linkin kohteen tulee käydä ilmi linkin tekstistä, joten älä linkkaa eteenpäin teksteistä ”lue lisää” tai ”tästä”. Lisää linkkeihin alt-tekstit. Erota linkki selkeästi muusta tekstistä muutenkin kuin pelkän värin perusteella. 
  • Pidä huolta sivuston muotoilusta ja rakenteesta. Käytä tarpeeksi väliotsikoita ja kirjoita kuvaavia otsikoita. Muotoile ja merkitse otsikot ja taulukot julkaisujärjestelmässä oikein, jotta ruudunlukuohjelmat ymmärtävät ne sellaisiksi. Älä muotoile otsikoiden fontteja editorissa, vaan keskitetysti CSS-tyylitiedostossa, jotta muotoilun yhtenäisyys säilyy.  
  • Varmista sivun mobiilikäytettävyys. Tarkista, etteivät otsikot rivity kummallisesti tai kuvat leviä yli yhden ruudun kokoisiksi. Varmista, että kaikki linkit, kuvat, lomakkeet ja liitetiedostot toimivat myös mobiilissa. 
  • Varmista riittävä värien ja kontrastin käyttö. Väri ei saa olla ainoa tapa tarjota jokin tieto tai toiminto, kyseiset asiat täytyy olla havaittavissa myös muotoiluna, tekstinä tai symbolina. Tekstin ja taustan välillä tulee olla riittävä tummuuskontrasti.   

Esteettömyysdirektiivi tulee osaksi kansallista lainsäädäntöä 28.6.2022 mennessä kolmen vuoden siirtymäajalla, eli sen soveltaminen alkaa kesäkuussa 2025. Jos haluat kuulla lisää, miten teet sivustostasi saavutettavan, lataa webinaarimme tallenne esteettömyydestä verkkopalveluiden sisältöjen osalta. Mukana webinaarissa asiakkaamme Laura Kultaranta Telialta.  


Lataa tallenne

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää