Blogi: kumppani, Myynnin ja markkinoinnin muutos, markkinointi, muutosjohtaminen, ROI, sisältöstrategia

Rohkea uudistaja valitsee markkinoinnissaan toisin! Oletko sinä sellainen?

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
11.7.2019

Markkinoinnin vetäjällä on edessään vaihtoehtojen paljous! Mitä juuri nyt kannattaa tehdä, tässä markkinatilanteessa, jossa olemme ja mikä markkinoinnin kehityskulma vaatii eritoten työstöä? Millä menestyisimme varmimmin? Markkinoija varmasti pohtii mm. brändin kehitystä, arvolupauksen muodostamista, graafista ilmettä, tone of voicea, asiakkaan polkuja, look & feeliä tai sitten ihan vain taktista toteuttavaa monikanavaista kampanjaa. Todella useassa tapauksessa näitä kaikkia tehdään tietenkin limittäin.

Usein olen keskusteluissa, joissa varsin perinteinen toimialan markkinointiedustaja haluaa uutta ja rohkeampaa kulmaa. Usein itse huomaan, että rohkeus on vähän enemmän toiveajattelua kuin varsinainen todentuma. Mitä tällä tarkoitan?

Markkinoinnin vetäjä kertoo briifissä rohkeista ideoista ja uudesta tavasta ajatella, mutta usein tositilanne on se, että rohkeuskäyrää itse toimenpiteille ei sitten juuri olekaan. Toki tuttuun ja samankaltaiseen on turvallista tukeutua, mutta sillä ei voiteta uutta markkinaa, säväytetä asiakkaita tai imetä asiakkuuksia kilpailijoita tehokkaammin. Eikö juuri tämä ole markkinoinnin tehtävä?

Moni perään kuuluttaa toimialaosaamista. Ihmettelen tätä suuresti tässä ajassa, jossa lähes kaikki toimialat ovat murroksessa! Ei Elon Musk tunne avaruusteknologiaa tai siihen liittyvää liiketoimintaa, hän luo sitä intohimolla tutkien. Eikä Mark Zuckerberg tuntenut digitaalisen liiketoiminnan lainalaisuuksia, hän lähti kehittämään niitä. Tämä kriteeri mielestäni joutaisi romukoppaan sellaisen markkinointipäättäjän listalta, joka haluaa OIKEASTI uudistaa toimialansa markkinoinnin konventioita. Tai sanohan yksikin businessvaikuttaja, joka on toiminut alallaan vuosikymmeniä ja sitten uudistanut sen. Eipä tule mieleeni.

Millainen on toimialaa uudistava markkinoija?

A) Hän tietää tarkkaan, mitä haluaa saada aikaan a) pitkällä aikavälillä ja b) lyhyellä aikavälillä

B) Hän uskaltaa valita eri markkinoinnin tehtäviin parhaat osaajat – ei perusta toimintaansa ”yhden luukun periaatteeseen”

C) Hän sparraa mielellään kohtaamistilanteissa avoimesti alan toimijoiden kanssa

D) Kumppanin toimialakokemus ei ole valintakriteeri – päinvastoin!

E) Hän arvostaa kriteereissään toimistokumppanin halua ja intohimoa sukeltaa syvään kohdeasiakkaiden mindsetiin

F) Hän asettaa tavoitteet kumppaneille / ne rakennetaan yhdessä

G) Kumppanitoimistojen kesken jaetaan tietoa, luodaan avoin, yhteinen tapa toimia

H) Markkinoinnissa sisäinen viestintä on isossa roolissa (tekemistä ja tuloksia jaetaan yrityksessä omalle väelle) ja samoin yrityksen eri henkilöiden mukaan ottaminen on luonteva toimintatapa

I) Hän uskaltaa suunnata budjettia ketterästi toimenpiteisiin, jotka tuottavat parasta tulosta

Heräsikö sinulla halu valita kumppani, joka vie markkinointinne uudelle tasolle? Ei enää puheita, ota yhteyttä ja lähdetään viemään asioita konkretiaan - saat odottaa tuloksia, jotka vakuuttavat tiukemmankin bisnespäättäjän. Samalla nostat markkinoinnin sisäistä arvoa ja saat äänesi kuuluviin – arvostusta ei voi vaatia, se ansaitaan!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi blogikuva-rekry

Rekry: Sisältöstrategi

Liiketoimintamme kasvaessa haemme nyt tiimiimme mukaan Sisältöstrategia. Haku on auki 30.11.19 saakka, mutta rekrytoimme heti oikean henkilön löydyttyä. Hae pian!

Lue lisää

Blogi Sami_Honkonen

Superpäivä: Miten responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä?

Responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä.

Lue lisää

Blogi karoliina_haikonen-9647

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää