Blogi: Differo, B2B-markkinointi, markkinointi, strateginen sisältömarkkinointi

Onnistumisten vuosi 2020 – Näin sisältöstrategiatyöt viitoittivat kymmenet B2B-yritykset uuteen digitaaliseen aikakauteen

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
21.12.2020

Erikoinen vuosi 2020 on pian päätöksessään. Kävimme differolaisten kanssa yhdessä läpi parhaita ja mieleen jääneitä asiakastöitämme ja onnistumisia kuluneelta vuodelta. Oli ilo todeta yhdessä, että veimme sisältöstrategiatöiden avulla useita kymmeniä suomalaisyrityksiä isoja harppauksia lähemmäs heidän asiakkaitaan. Tässä parhaat onnistumisemme.

1. Asiakkuuden ja sen aikaisen lisämyynnin syventäminen sisältömarkkinoinnilla 

Saimme keväällä 2020 työn alle erään rahoituslaitoksen sisältöpolku-konsultointityön, jossa onnistuimme yhdessä asiakkaan kanssa uudelleen määrittelemään entistä tavoitteellisempia ja soljuvampia asiakaslähtöisiä sisältöpolkuja. Samalla Differon selkeä sisältöpolkumalli jalkautui tiimin työkaluksi. Saimme asiakkaan osaavalta tiimiltä erityiskiitosta siitä, että työkalu on entisestään parantanut heidän ideoimiensa ja tuottamiensa sisältöjen tavoitteellisuutta. 

2. Sisältöstrategiamallien toimivuuden vahvistaminen asiakasfokuksella

Pitkäaikaisessa sisältöstrategia- ja sisältömarkkinointiasiakkuudessa Differon laaja osaajajoukko tekee yhdessä töitä asiakkaan tiimin sekä muiden toimistojen kanssa, jotta suomalainen osaaminen ja tuotteet olisivat entistä vetovoimaisempia maailmalla. Vuoden 2020 aikana asiakkaan myynnissä on tapahtunut valtava muutos, kun koko myynti- ja markkinointiorganisaation ajattelutapa on alkanut entistä vahvemmin pohjautumaan ymmärrykseen siitä, miten ja miksi asiakas ostaa.

3. Vertaissparrauksella lisävoimia asiakasyrityksen markkinointitiimille

Vuoden 2020 aikana saimme asiakkaaksemme terveysteknologia-alan kasvuyrityksen, joka tekee 100 % globaalia liiketoimintaa. Asiakkaan oma pieni markkinointitiimi on kokenut erityisesti vertaissparrauksen tärkeäksi palvelussamme: kun asiat mietitään yhdessä monesta näkökulmasta ja liiketoiminnan lähtökohdista, markkinointitiimin kyvykkyys sisäiseen myyntiin ja ratkaisuehdotusten perustelemiseen liiketoiminnan näkökulmista kasvaa merkittävästi. Asiakkaan omin sanoin olemme “integroitu osa heidän kasvutarinaansa”. Sisältöstrategiatyön lisäksi teemme kuukausipalveluna sisältömarkkinoinnin toteuttavia töitä ja olimme edistämässä www-muutosta.

4. Suomalaisen osaamisen maailmalle viennin tukeminen 

Vuonna 2020 Differo sai lisää elintarvikealan innovatiivisia toimijoita strategisen sisältömarkkinoinnin piiriin vuoden 2020 aikana. Suomalainen osaaminen, tuotekehitys ja täysin uudenlaisten tuotteiden vieminen maailmalle innostavat meitä valtavasti!

Usein kun vienti vasta avautuu, resurssit ovat pienet, mutta sen ei pidä antaa haitata sisältömarkkinoinnin hyödyntämistä. Se haastaa hyvällä tavalla entisestään keskittymään olennaiseen ja kohdentamaan sisällöt tarkasti ostajapersoonille. Tästä kasviperäisen tuoteinnovaation toimijasta tulette vielä kuulemaan lisää! 

 

5. Tulosodotusten ylittyminen ja yhdessä oppiminen 

Uuden asiakkaamme iso verkostotapahtuma toteutettiin syksyllä verkkotapahtumana. Tässä huikea yhteinen onnistuminen oli se, että asiakkaamme pääkohderyhmästä eli maamme keskisuurista yrityksistä viidennes saatiin osallistumaan tapahtumaan! Opimme yhdessä asiakkaan kanssa jälleen, että kun sisältökärkiin, arvon sanoitukseen ja kohdentamiseen panostetaan, saadaan toivottuja tuloksia aikaan ja jopa ylitetään tulosodotukset.   

 

6. Uudenlaista monikanavaista asiakaslähtöistä markkinointia 

Saimme syksyllä asiakkaaksemme rakennusalan toimijan, jonka koko markkinoinnin uudelleen organisoimiseen pääsimme mukaan. Vanhat tavat ja konseptit tullaan avaamaan sisältömarkkinoinnin avulla asiakaslähtöiseksi asiakkaan tukemiseksi monikanavaisesti. Emme lähteneet ”vain” parantamaan olemassa olevia keinoja tai kanavia, vaan lähdemme rohkeasti asiakkaan kanssa tekemään aivan uudenlaisen markkinoinnin keinovalikoiman, jossa kriteerinä on tuotettu hyöty tavoiteasiakkaille sekä toimenpiteiden mitattavuus.

 

Kaipaatko vastaavanlaisia onnistumisia omaan markkinointiisi? Tutustu palveluihimme!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää