Blogi: Differo, B2B-markkinointi, markkinointi, strateginen sisältömarkkinointi

Onnistumisten vuosi 2020 – Näin sisältöstrategiatyöt viitoittivat kymmenet B2B-yritykset uuteen digitaaliseen aikakauteen

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
21.12.2020

Erikoinen vuosi 2020 on pian päätöksessään. Kävimme differolaisten kanssa yhdessä läpi parhaita ja mieleen jääneitä asiakastöitämme ja onnistumisia kuluneelta vuodelta. Oli ilo todeta yhdessä, että veimme sisältöstrategiatöiden avulla useita kymmeniä suomalaisyrityksiä isoja harppauksia lähemmäs heidän asiakkaitaan. Tässä parhaat onnistumisemme.

1. Asiakkuuden ja sen aikaisen lisämyynnin syventäminen sisältömarkkinoinnilla 

Saimme keväällä 2020 työn alle erään rahoituslaitoksen sisältöpolku-konsultointityön, jossa onnistuimme yhdessä asiakkaan kanssa uudelleen määrittelemään entistä tavoitteellisempia ja soljuvampia asiakaslähtöisiä sisältöpolkuja. Samalla Differon selkeä sisältöpolkumalli jalkautui tiimin työkaluksi. Saimme asiakkaan osaavalta tiimiltä erityiskiitosta siitä, että työkalu on entisestään parantanut heidän ideoimiensa ja tuottamiensa sisältöjen tavoitteellisuutta. 

2. Sisältöstrategiamallien toimivuuden vahvistaminen asiakasfokuksella

Pitkäaikaisessa sisältöstrategia- ja sisältömarkkinointiasiakkuudessa Differon laaja osaajajoukko tekee yhdessä töitä asiakkaan tiimin sekä muiden toimistojen kanssa, jotta suomalainen osaaminen ja tuotteet olisivat entistä vetovoimaisempia maailmalla. Vuoden 2020 aikana asiakkaan myynnissä on tapahtunut valtava muutos, kun koko myynti- ja markkinointiorganisaation ajattelutapa on alkanut entistä vahvemmin pohjautumaan ymmärrykseen siitä, miten ja miksi asiakas ostaa.

3. Vertaissparrauksella lisävoimia asiakasyrityksen markkinointitiimille

Vuoden 2020 aikana saimme asiakkaaksemme terveysteknologia-alan kasvuyrityksen, joka tekee 100 % globaalia liiketoimintaa. Asiakkaan oma pieni markkinointitiimi on kokenut erityisesti vertaissparrauksen tärkeäksi palvelussamme: kun asiat mietitään yhdessä monesta näkökulmasta ja liiketoiminnan lähtökohdista, markkinointitiimin kyvykkyys sisäiseen myyntiin ja ratkaisuehdotusten perustelemiseen liiketoiminnan näkökulmista kasvaa merkittävästi. Asiakkaan omin sanoin olemme “integroitu osa heidän kasvutarinaansa”. Sisältöstrategiatyön lisäksi teemme kuukausipalveluna sisältömarkkinoinnin toteuttavia töitä ja olimme edistämässä www-muutosta.

4. Suomalaisen osaamisen maailmalle viennin tukeminen 

Vuonna 2020 Differo sai lisää elintarvikealan innovatiivisia toimijoita strategisen sisältömarkkinoinnin piiriin vuoden 2020 aikana. Suomalainen osaaminen, tuotekehitys ja täysin uudenlaisten tuotteiden vieminen maailmalle innostavat meitä valtavasti!

Usein kun vienti vasta avautuu, resurssit ovat pienet, mutta sen ei pidä antaa haitata sisältömarkkinoinnin hyödyntämistä. Se haastaa hyvällä tavalla entisestään keskittymään olennaiseen ja kohdentamaan sisällöt tarkasti ostajapersoonille. Tästä kasviperäisen tuoteinnovaation toimijasta tulette vielä kuulemaan lisää! 

 

5. Tulosodotusten ylittyminen ja yhdessä oppiminen 

Uuden asiakkaamme iso verkostotapahtuma toteutettiin syksyllä verkkotapahtumana. Tässä huikea yhteinen onnistuminen oli se, että asiakkaamme pääkohderyhmästä eli maamme keskisuurista yrityksistä viidennes saatiin osallistumaan tapahtumaan! Opimme yhdessä asiakkaan kanssa jälleen, että kun sisältökärkiin, arvon sanoitukseen ja kohdentamiseen panostetaan, saadaan toivottuja tuloksia aikaan ja jopa ylitetään tulosodotukset.   

 

6. Uudenlaista monikanavaista asiakaslähtöistä markkinointia 

Saimme syksyllä asiakkaaksemme rakennusalan toimijan, jonka koko markkinoinnin uudelleen organisoimiseen pääsimme mukaan. Vanhat tavat ja konseptit tullaan avaamaan sisältömarkkinoinnin avulla asiakaslähtöiseksi asiakkaan tukemiseksi monikanavaisesti. Emme lähteneet ”vain” parantamaan olemassa olevia keinoja tai kanavia, vaan lähdemme rohkeasti asiakkaan kanssa tekemään aivan uudenlaisen markkinoinnin keinovalikoiman, jossa kriteerinä on tuotettu hyöty tavoiteasiakkaille sekä toimenpiteiden mitattavuus.

 

Kaipaatko vastaavanlaisia onnistumisia omaan markkinointiisi? Tutustu palveluihimme!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Superpäivä 2021: Use data and digitalization to build more personal relationships with your customers

Read blog and sign up to Differo’s Superpäivä 2021 to hear more about Rebecca Wright’s thoughts on the future of B2B marketing!

Lue lisää

Blogi

Onnistumisten vuosi 2020 – Näin sisältöstrategiatyöt viitoittivat kymmenet B2B-yritykset uuteen digitaaliseen aikakauteen

Autoimme sisältöstrategiatöiden avulla kymmeniä suomalaisyrityksiä ottamaan isoja harppauksia lähemmäs asiakkaitaan. Lue blogista parhaimmat onnistumiset!

Lue lisää

Blogi

Miksi www-projektissa tarvitaan sisältökonsulttia?

Kun suunnittelet verkkopalvelu-uudistusta, älä unohda asiakaslähtöisyyttä. Lue blogista, miten sisältökonsultti voi auttaa siinä.

Lue lisää

Blogi

LIVEnaari: Myynnin ja markkinoinnin yhteispelissä voittaa asiakas

Oikean sisällön avulla rakennat luottamusta verkossa jo ennen ensimmäistä myyntikeskustelua. Asiakaslähtöinen, laadukas sisältö vastaa useimmin kysyttyihin kysymyksiin ja asiakkaasi ovat lähempänä ostopäätöstä, kun keskusteluun vihdoin ryhdytään.

Lue lisää