Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos

Näin budjetoi markkinaa uudistava yritys

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
26.9.2017

Markkinoinnin professori Pekka Mattila kannustaa markkinointiväkeä muuttamaan markkinaa. Aivan vallattoman hyvä missio ja mantra, joka meidän pitää mainita itsellemme joka ikinen päivä, jotta katse pysyy kirkkaana isossa kuvassa eikä arjen askareet johda meitä harhaan. Miten toimii yritys – ja sen markkinoija – joka haluaa aidosti muuttaa markkinaa?

Uudistaja budjetoi rohkeasti, liikaa peräpeiliin katsomatta

Budjetteja tehdään liikaa vanhan mallin mukaan. Kun on kiire, on helppo kopata edellisvuoden runko ja jatkaa samalla sapluunalla, ehkä hivenen painotuksia muuttaen. ”Kyllähän se esitekin pitää uudistaa, mutta ehkä uudistan sitä nyt vähän. Ehkäpä muutama tuhat euroa lisää verkkokanaviin…”.

Tämä ajaa malliin, jossa oikein mitään ei tehdä kunnolla. Mitäpä jos sanoisit: ”Keskitymme tämän vuoden aikana puhuttelemaan ja johdattamaan verkossa kahta pääkohderyhmää. Lisäksi teemme kaksi asiakastapahtumaa, joihin panostamme brändimme mukaisella pieteetillä”.

Kumman tyylin markkinointiin itse uskot?

Budjetoi asiakkaiden kahden äärilaidan valintojen mukaan

Pekka Mattilan mukaan ”pieni hienosäätö” tai kultaisen keskitien valinta ei tämän päivän yritykselle ole vaihtoehto. Asiakkaat jakautuvat Mattilan mukaan enemmän kahteen äärilaitaan: niihin, jotka haluavat teidän olevan iholla ja haluavat maksaa luksuspalvelusta sekä niihin toisiin, jotka haluavat kulkea asiakasmatkansa ilman teidän joka päiväistä läsnäoloa tai viestejä.

[clickToTweet tweet="Älä valitse kultaista keskitietä – se ei ole kenenkään asiakkaan haluama malli. #markkinointi" quote="Älä valitse kultaista keskitietä – se ei ole kenenkään asiakkaan haluama malli. #markkinointi"]

Laske mitä edellisvuoden markkinointi on tuonut

Peräpeiliin kannattaa katsoa sen verran, että tietää, mikä on toiminut ja mitä kannattaa jatkaa ja vahvistaa. Liian usein – aivan liian usein – menemme mutu-tuntumalla ja muokkaamme osuuksia pienesti, vaikka voisi hyvin olla, että jokin osuus pitäisi kokonaan poistaa tai sitä pitäisi muuttaa kunnolla.

Ole rehellinen itsellesi – mitkä 3-5 panostusta ovat olleet täyttä timanttia? Mitkä taas eivät ole tuoneet toivottua tulosta?

[clickToTweet tweet="Markkinan muuttaja ei tee kompromisseja, vaan toteuttaa valitut markkinointitoimet pieteetillä." quote="Markkinan muuttaja ei juuri tee kompromisseja markkinointivalinnoissaan, vaan toteuttaa valitut markkinointitoimet pieteetillä – vai mitä olet mieltä vaikkapa SLUSHista tai Nordic Business Forumista?"]

Ole rohkea, rajaa valintoja ja usko raivokkaasti uudistukseen! Näin toimii yritys, joka muovaa markkinaa eikä pelkästään vastaa siihen, mitä jokin toinen muovaa.

Miten markkinaa muovataan?

Kun haluatte päästä asiakkaan ihon alle, parantaa markkinoinnin tuloksellisuutta ja muovata markkinaa, ottakaa ainakin seuraavat askeleet:

Mikäli kaipaat tukea ja sparrausta matkallanne kohti markkinan muuttajan asemaa, ota rohkeasti yhteyttä!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää