On välillä hyvä pysähtyä kysymään kuulumisia ennen kuin jatkaa vauhdilla eteenpäin. Me Differossa haluamme olla johtavia sisältöstrategiatyömenetelmien suunnannäyttäjiä ja kehittäjiä. Tämä tavoite ei täyty ilman, että välillä pysähtyy pohtimaan mennyttä ja tulevaa.
Maailma on markkinoinnin näkökulmasta muuttunut sekä teknologiamuutosten että maailmantilanteiden vuoksi. Ihmiset toimivat ostamisen prosessissa eri tavalla kuin ennen. Sisältöstrategia pyrkii rakentamaan vahvan pohjan sille, että yritykset voisivat entistä paremmin käyttää asiakasymmärrystään houkutellakseen uusia, halutun kaltaisia asiakkuuksia ja palvella olemassa olevia asiakkaitaan. Ollaan siis ihan liiketoiminnan kovassa ytimessä.
Asiakkaiden houkuttelussa, myynnissä ja markkinoinnissa ei pitäisi olla kitkaa. Jokainen asia, joka poikkeaa tai ei auta asiakasta edistämään omaa ostomatkaansa, on kitkaa. Myös liiallinen sisältö, epäselvä sanoma, useat sisältökärjet, vanhat sisällöt tai puuttuvat polut saattavat muodostua kitkaksi.
Me ostajat kestämme kitkaa entistä huonommin. Haluamme, että tiedonhakuun ja sen jäsentämiseen käyttämämme aika olisi mahdollisimman vähäinen, vaikka tutkimusten mukaan se vain on kasvamassa. Lisäksi markkinoijan ja myyjän kannalta kitka on haasteellista, koska emme näe tai ymmärrä helposti mitä puuttuu tai mitä pitäisi olla vähemmän, jotta asiakkaan olisi helpompi ostaa meiltä. Sisältöstrategia auttaa meitä tässä – sekä myyntiä että markkinointia, kunhan tiedämme mitä ja keitä haluamme tavoittaa!
Vuoden 2022 aikana sisältöstrategiatöissämme kirkastui erityisesti:
- Polutuksen puute haastaa yrityksiä edelleen. Useat organisaatiot ovat sitä pohtineet, mutta sen edistäminen on vielä verrattain vähäistä.
- Verkkopalvelu-uudistukseen lähdetään edelleen liian usein teknologia tai brändi edellä. Asiakas jää jalkoihin.
- Sisältöihin panostaminen tarkoittaa tänä päivänä niiden selkeyttämistä ja karsimista eli auditointia ja editointia. Siihen satsaavat nyt asiakaslähtöiset organisaatiot!
- Sisältöjen selkeys ja monimuotoisuus ovat tärkeät valtit.
- Rohkeat organisaatiot kysyvät nyt, onko eri tuotteilla sama ostaja tai onko mahdollista yhtenäistää ostopolut eri tuotealueilla. Järkeistäminen on IN!
Valotamme muun muassa yllä kuvattuja aiheita DiffeROI-webinaarissamme!