Blogi

Miksi www-projektissa tarvitaan sisältökonsulttia?

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
16.11.2020

Tiedätkö sen hetken ja tunteen www-projektissa, kun strategia, asiakkaiden mietteet, yrityksen kärkipalvelut ja tavoitteet www-hankkeelle on keskusteltu? Tämän jälkeen odotat, että edellä kuvattujen linjausten pitäisi jo pian näkyä www-projektissa. Odotat innolla, miten juuri teidän verkkopalvelunne osoittaa selkeästi sen, miten nämä sanoitetaan ja tuodaan esiin halutuille asiakaspersoonille. Mutta näetkin rautalankamallin, joka on lähes jokaisessa www-palvelussa hyvin samanlainen!

  • Missä oikeasti on asiakaslähtöisyys ja tavoiteostajapersoonan johdatuksen sisältöelementit?
  • Tuleeko joka sivun alalaitaan lomake, onko se paras vaihtoehto tai onko polkuja mietitty lainkaan tai toteutuvatko ne, jos ne on valmiiksi mietitty?
  • Entä kuka miettii, mitä sisältöelementtejä asiakkaanne oikeasti tarvitsevat jokaiselle pääsivulle?
  • Mitä tapahtuu olemassa olevalle sisällölle? Onko sitä riittävästi tai liikaa? Onko se luotu väärällä kärjellä?

Kun luet edellä olevat kysymykset, huomaat, että www-hankkeen kriittisistä vaiheista puuttuu jotakin. Me Differossa olemme ottaneet roolia toimiaksemme yrityksen sisältöstrategisena tulkkina siinä, että liiketoimintatavoitteet kanavoituvat oikein www-palvelun ostajan poluiksi. Tähän on aikaisemmin vastattu graafisilla rautalankamalleilla ja UX-suunnittelulla.

Molempia toki tarvitaan, mutta sisältöstrategia ei suoraan taivu asiakaslähtöiseksi verkkopalvelun rautalankamalliksi, ja ostajapersoonaa puhutteleva fokus ja johdatus jää uupumaan. Liian usein vaihtoehtona projektissa on turvautua tekniseen rautamalliin, joka tarjotaan melkeinpä samansuuntaisena muissakin www-hankkeissa. Työhön tarvitaan sisältökonsulttia.

Jos verkkouudistuksessa tekninen suunnittelu ja UX-suunnittelu ovat ikään kuin arkkitehtejä, sisältökonsultti on sisustussuunnittelija. Vasta se tekee kodista asumiseen kelpaavan kodin!

Mitä sisältökonsultti tekee?

Alla on listaus siitä, mitä työosuuksia sisältökonsultin rooliin mielestäni kuuluu:

  • www-palvelun sisältökonseptin suunnittelutyö
  • olemassa olevan sisällön auditointi
  • listaus puuttuvista sisällöistä asiakaspoluille
  • sisältöjen polutus sisältöstrategian mukaisesti
  • www-palvelun tärkeimpien sisältösivujen määritys
  • CTA-määritystyö

Oletko huomannut, että yllä olevat työt jäävät lähes aina sinulle tai markkinointitiimillesi tehtäväksi, eikä niihin edes palveluntarjoaja osaa ja huomaa tarjota apuja?

Työvaiheet, jotka kuuluvat sisältökonsultille ovat kriittisiä ja aikaa vieviä, mutta vasta kun ne on huomioitu, aidosti asiakaslähtöisen www-palvelun syntyminen on edes mahdollista. Lisäksi sisältökonsultin töiden huomioiminen www-muutosprojektin alkuvaiheessa takaa sen, että projektissa pysytään aikataulussa.

Onko teilläkin aika aidosti vaikuttavalle www-muutokselle? Työskentelemme asiakkaan ja teknisten toimittajien kanssa hyvin monenlaisissa hankkeissa sisältökonsultin roolissa. Kerron mielelläni lisää erilaisista työmalleista ja ekosysteemeistä, joilla asiakkaidemme www-hankkeita on viety onnistuneeseen lopputulokseen! 

Ota yhteyttä

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää