Vaikka sisältövetoinen markkinointi ja sisältöstrategia olisivat käsitteinä tuttuja, monessa organisaatiossa on yhä hukassa työkalut, rohkeus tai molemmat lähteä toteuttamaan aidosti asiakaslähtöistä markkinointia sisältöjen avulla. Meillä Logicorilla saatiin sisältömarkkinoinnin koneisto kunnolla käyntiin, kun käänsimme puheen tuotteista asiakkaaseen, laadimme sisältöstrategian ohjaamaan tekemistä ja teimme sisältömarkkinoinnista koko organisaation asian.
Liian usein markkinoinnin sisällöissä keskitytään esittelemään tuotetta suunnasta jos toisesta, ja asiakas unohtuu kokonaan. Meillä Logicorillakin kiinteistöt ovat kiistämättä liiketoimintamme ytimessä, mutta jos ne ovat myös markkinoinnin ytimessä, markkinointipuhe pelkistyy vain vuokrasopimuksen syntymiseen tähtääväksi tilamainonnaksi. Sisältömarkkinoinnin avulla olemme avanneet asiakkaalle kantavuuslukujen ja neliömäärien takaa uuden samastuttavamman maailman: tätä kaikkea sopiva kiinteistö voi mahdollistaa minunkin liiketoiminnassani!
Meillä sisältölähtöisyys on sitä, että tuotteen sijasta puhutaan asiakkaasta ja hänen liiketoiminnalleen tuotetusta hyödystä.
Organisaatiomme on vielä nuori ja muutostyö kesken, mutta jo nyt olemme synnyttäneet markkinoinnissamme onnistumisia, jotka ovat saaneet kiitosta konsernin kansainvälisellä tasolla asti. Kokemusteni pohjalta listasin avuksesi ja rohkaisuksi arjen vinkit, joilla rakennat askel kerrallaan vankkaa pohjaa tuloksellisen sisältömarkkinoinnin pyörittämiseen ja kehittämiseen.
Näin polkaiset sisältövetoisen markkinoinnin käyntiin
-
Panosta sisältöstrategiatyöhön
Differon sisältöstrategiakoulutus antoi konkreettisen työkalun sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen, mutta ennen kaikkea pakotti perkaamaan yrityksen prosesseja, kirkastamaan tavoitteita ja avaamaan keskustelua eri organisaatiotasojen välillä.
-
Hanki sparrailuapua, etenkin jos vastaat markkinoinnista pääosin yksin
Osaava markkinointikumppani puhuu kanssasi samaa kieltä, tuntee organisaatiosi ja tarjoaa ideointiin kullanarvoista opponointitukea. Vaikka yrityksen sisällä tulee olla näkemys siitä, millaiset sisältöaiheet ovat asiakkaille arvokkaita, voi markkinointikumppani tuoda uutta näkökulmaa aiheisiin ja auttaa kypsyttämään raakileista mehukkaita sisältöjä.
-
Sitouta ja osallista henkilöstöä mukaan sisältömarkkinointiin
Pidä arjessa yhteys auki etenkin niihin asiantuntijoihin, jotka tarjoavat laajimman ja suorimman kosketuspinnan organisaation asiakaskuntaan. Lähetä sisältöjä kommenttikierroksille. Metsästä tuntosarvet pystyssä juttuideoita. Ja ennen kaikkea tee läpinäkyväksi sitä, mitä hyötyä sisällöistä on asiantuntijoiden työlle ja asiantuntijuusaseman rakentumiselle.
-
Älä nosta rimaa kerralla liian korkealle
Aiheen ei tarvitse olla huippu-uniikki ollakseen sisällön arvoinen. Asiakasyrityksissäkin eletään enimmäkseen tavallista arkipäivää, joten arjen ongelmanratkaisu on arvokasta sisältöä asiakkaille. Eikä tuotteita tarvitse tyystin unohtaa markkinoinnin sisällöistä, kunhan muistaa tarjota asiakkaalle teknisten yksityiskohtien sijaan samastumispisteitä.
-
Anna muutokselle aikaa
Pysyvä mindsetin muutos ei tapahdu yhdessä yössä, mutta kärsivällisyys kannattaa. Kun huolella tehty sisältöstrategia ohjaa tekemistä ja sisältöjen julkaisutahti on riittävä ja säännöllinen, on organisaatiossa vakaa pohja lähteä mittaamaan tuloksia, kohdentamaan sisältöjä markkinoinnin automaatiolla ja kehittämään markkinointia yhä tehokkaammaksi.
Onko sinun organisaatiosi valmis markkinoinnin muutosmatkalle?
Tule mukaan tiiviiseen, syksyn 2017 kestävään Strategisen sisältömarkkinoinnin treenijaksoon. Jakson aikana luot omalle organisaatiollesi markkinoinnin sisältöstrategian, sisältöpolut ja -suunnitelman pohjautuen yrityksesi strategisiin tavoitteisiin. Harjoittelet myös vaikuttavaa sisällöntuotantoa. Jakson aikana tutustut myös muihin markkinoijiin ja heidän tapaansa johtaa markkinointia omassa organisaatiossaan. Valmennus sisältää digitaalisia välineitä hyödytäviä etätehtäviä sekä puolen päivän mittaisia lähipäiviä.
Lue lisää ja ilmoittaudu nyt – mukaan mahtuu vain reilu kourallinen osallistujia, jotta voimme taata yksilöllisen sparrauksen.