Marikka Nevamäki Kemira

Blogi: sisällöntuotanto, sisältömarkkinointi, verkkosisällöt, markkinoinnin mittaminen, sisältöpolku

Markkinointi Kemiralla: Segmenttikohtaiset työparit jäsentävät markkinoinnin fokusta

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
5.2.2020

Suomalaisessa liike-elämässä Kemira on tuttu nimi monelle. Kansainvälinen suomalaisyritys on mukana täysin globaalissa liiketoiminnassa. Yrityksessä on tehokas kuuden hengen markkinointitiimi, jossa Saksan ja Yhdysvaltojen lokaatioiden lisäksi tuoleista loput löytyvät Suomesta. Marikka Nevamäki johtaa markkinointitiimiä ja vie tekemistä entistä ketterämpään ja dataohjautuvampaan suuntaan.

- Olen iloinen siitä, että meillä on todella ketterä tiimi tällä hetkellä. Jonkun aikaa on mennyt tiimin rakentamisessa. Olen tarkoituksella halunnut saada osaamista tänne meille talon sisään. Meidän fokuksessa on kaksi segmenttiä ja tiimimme on rakentunut niin, että meillä on segmenttityöparit liiketoimintojen mukaisesti. Toinen työparista on enemmänkin markkinoinnin generalisti ja sisällöntuottaja ja työparista toinen on digimarkkinoinnin asiantuntija. Molemmissa tiimeissä on automaatiotyökalumme pääkäyttäjät eli asiat saadaan toteutukseen verrattain rivakasti, Nevamäki taustoittaa.

 

Marikka-Nevamaki_Kemira

Nevamäen mukaan markkinoinnin rakennusvaihe on sen verran yhä kesken, ettei tiimi saa tehtyä vielä näkyväksi sitä, miten markkinoinnin panos vaikuttaa liikevaihtoon. Kuitenkin viimeisten vuosien aikana on tehty huimia harppauksia. Nevamäki kuvaa aikaisempaa tilannetta letkein sanakääntein.

- Sanoisin, että aika monta vuotta on hienoilla työkaluilla ajettu vähän niin kuin Porschella tiiliseinään. Automaatiotyökaluilla voi tehdä vaikka mitä, mutta jos sen antia ei saada todennettua myyntiin saakka, on vähän kuin kulkisi sumussa – vaikka toki välillisiä mittareita ja konversioita mittaamme ja tarkkailemme.

Nevamäellä on selkeä sisäisen motivoinnin ajatus tiimilleen:

”Ei keskitytä siihen, mitä ei ole tai mitä ei voi tehdä vaan keskitytään siihen, miten voimme tehdä parhaamme olemassa olevassa tilanteessa.”

Kemiralla markkinointi omistaa palaute- ja käyttäytymisdatan

Nevamäki kertoo, että Kemirassa on käytössä rullaava asiakaspalautekysely. Hän on hyvillään siitä, että markkinointi omistaa suoran asiakaspalautteen.

- Näemme siis dataa sekä sitä, mitä asiakkaat suoraan sanovat, mitä he toivovat. Toisaalta myös käyttäytymisdataa siitä, mitä he tekevät online-ympäristöissä. Tätä markkinoinnin pitää hyödyntää työssään joka päivä!

Markkinoinnin suunnittelussa Kemirassa tehdään tiivistä yhteistyötä liiketoimintojen kanssa. Nevamäki sanoo, että alkusyksystä liiketoiminnoista valmistuvat strategiat, joiden pohjalta markkinointi ehdottaa sisältöteemat, taktiikat ja mittarit.

- Raportoimme tällä hetkellä mm. markkinointimme tavoittamista (reach) ja sitoutumista (engagement) sekä liidin hintaa (cost per lead). Tätä putkea on koko ajan tiiviisti viety siihen suuntaan, että olemme valmiuksissa raportoimaan ihan koko asiakaspolkua kauppaan ja asiakkuusvaiheeseen saakka, Nevamäki painottaa.

Taktiikoissa on mistä valita

Nevamäen mukaan tällä hetkellä Kemiran taktiikoista selkeintä nousua ovat osoittaneet webinaarit. Ne tuotetaan talossa itse markkinoinnin ja asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä.

- Aiheesta riippuen saadaan n. 100 kuulijaa webinaariin ja sitten vielä webinaaritallenteisiin tulee jälkeenpäin paljon liikennettä. Myynnin follow-up toki seuraa aina webinaarien jälkeen.

Muutoin tehokas tiimi tuottaa laadukasta sisältöä systemaattisesti kerran viikossa. Kemiran sivustolla oleva insights-osio päivittyy, ja sisältöjä mainostetaan mm. LinkedInissä ja Googlen mainoksilla.

- Vaikka toimimme vahvasti B2B-liiketoiminnassa, on hyvä muistaa, että kemia on osa hyvää elämää – miten moneen asiaan se vaikuttaakaan arjessamme! Vaikka toki fokusoimme syväluotaavaa sisältöä alan asiantuntijoille, puhumme myös ns. tavallisille ihmisille työmme vaikutuksista.

Kemiran markkinoinnin tulevaisuus

Loppuun on hyvä pohtia myös markkinoinnin tulevaisuutta. Nevamäki näkee selkeitä kehitysvaiheita parille seuraavalle vuodelle.

- Uskon, että vuoteen 2022 mennessä voimme todentaa markkinoinnin tuottavuuden euroihin saakka. Isossa muutoskuvassa olemme saaneet mallinnettua yhdessä myynnin kanssa entistä paremman yhteisen ostokokemuksen ja prosessin asiakkaillemme.

Lue myös miten Valion B2B-liiketoiminta uudistaa markkinointia kanssamme: 

Lue lisää ja katso Valion video!

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää