Marikka Nevamäki Kemira

Blogi: sisällöntuotanto, sisältömarkkinointi, verkkosisällöt, markkinoinnin mittaminen, sisältöpolku

Markkinointi Kemiralla: Segmenttikohtaiset työparit jäsentävät markkinoinnin fokusta

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
5.2.2020

Suomalaisessa liike-elämässä Kemira on tuttu nimi monelle. Kansainvälinen suomalaisyritys on mukana täysin globaalissa liiketoiminnassa. Yrityksessä on tehokas kuuden hengen markkinointitiimi, jossa Saksan ja Yhdysvaltojen lokaatioiden lisäksi tuoleista loput löytyvät Suomesta. Marikka Nevamäki johtaa markkinointitiimiä ja vie tekemistä entistä ketterämpään ja dataohjautuvampaan suuntaan.

- Olen iloinen siitä, että meillä on todella ketterä tiimi tällä hetkellä. Jonkun aikaa on mennyt tiimin rakentamisessa. Olen tarkoituksella halunnut saada osaamista tänne meille talon sisään. Meidän fokuksessa on kaksi segmenttiä ja tiimimme on rakentunut niin, että meillä on segmenttityöparit liiketoimintojen mukaisesti. Toinen työparista on enemmänkin markkinoinnin generalisti ja sisällöntuottaja ja työparista toinen on digimarkkinoinnin asiantuntija. Molemmissa tiimeissä on automaatiotyökalumme pääkäyttäjät eli asiat saadaan toteutukseen verrattain rivakasti, Nevamäki taustoittaa.

 

Marikka-Nevamaki_Kemira

Nevamäen mukaan markkinoinnin rakennusvaihe on sen verran yhä kesken, ettei tiimi saa tehtyä vielä näkyväksi sitä, miten markkinoinnin panos vaikuttaa liikevaihtoon. Kuitenkin viimeisten vuosien aikana on tehty huimia harppauksia. Nevamäki kuvaa aikaisempaa tilannetta letkein sanakääntein.

- Sanoisin, että aika monta vuotta on hienoilla työkaluilla ajettu vähän niin kuin Porschella tiiliseinään. Automaatiotyökaluilla voi tehdä vaikka mitä, mutta jos sen antia ei saada todennettua myyntiin saakka, on vähän kuin kulkisi sumussa – vaikka toki välillisiä mittareita ja konversioita mittaamme ja tarkkailemme.

Nevamäellä on selkeä sisäisen motivoinnin ajatus tiimilleen:

”Ei keskitytä siihen, mitä ei ole tai mitä ei voi tehdä vaan keskitytään siihen, miten voimme tehdä parhaamme olemassa olevassa tilanteessa.”

Kemiralla markkinointi omistaa palaute- ja käyttäytymisdatan

Nevamäki kertoo, että Kemirassa on käytössä rullaava asiakaspalautekysely. Hän on hyvillään siitä, että markkinointi omistaa suoran asiakaspalautteen.

- Näemme siis dataa sekä sitä, mitä asiakkaat suoraan sanovat, mitä he toivovat. Toisaalta myös käyttäytymisdataa siitä, mitä he tekevät online-ympäristöissä. Tätä markkinoinnin pitää hyödyntää työssään joka päivä!

Markkinoinnin suunnittelussa Kemirassa tehdään tiivistä yhteistyötä liiketoimintojen kanssa. Nevamäki sanoo, että alkusyksystä liiketoiminnoista valmistuvat strategiat, joiden pohjalta markkinointi ehdottaa sisältöteemat, taktiikat ja mittarit.

- Raportoimme tällä hetkellä mm. markkinointimme tavoittamista (reach) ja sitoutumista (engagement) sekä liidin hintaa (cost per lead). Tätä putkea on koko ajan tiiviisti viety siihen suuntaan, että olemme valmiuksissa raportoimaan ihan koko asiakaspolkua kauppaan ja asiakkuusvaiheeseen saakka, Nevamäki painottaa.

Taktiikoissa on mistä valita

Nevamäen mukaan tällä hetkellä Kemiran taktiikoista selkeintä nousua ovat osoittaneet webinaarit. Ne tuotetaan talossa itse markkinoinnin ja asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä.

- Aiheesta riippuen saadaan n. 100 kuulijaa webinaariin ja sitten vielä webinaaritallenteisiin tulee jälkeenpäin paljon liikennettä. Myynnin follow-up toki seuraa aina webinaarien jälkeen.

Muutoin tehokas tiimi tuottaa laadukasta sisältöä systemaattisesti kerran viikossa. Kemiran sivustolla oleva insights-osio päivittyy, ja sisältöjä mainostetaan mm. LinkedInissä ja Googlen mainoksilla.

- Vaikka toimimme vahvasti B2B-liiketoiminnassa, on hyvä muistaa, että kemia on osa hyvää elämää – miten moneen asiaan se vaikuttaakaan arjessamme! Vaikka toki fokusoimme syväluotaavaa sisältöä alan asiantuntijoille, puhumme myös ns. tavallisille ihmisille työmme vaikutuksista.

Kemiran markkinoinnin tulevaisuus

Loppuun on hyvä pohtia myös markkinoinnin tulevaisuutta. Nevamäki näkee selkeitä kehitysvaiheita parille seuraavalle vuodelle.

- Uskon, että vuoteen 2022 mennessä voimme todentaa markkinoinnin tuottavuuden euroihin saakka. Isossa muutoskuvassa olemme saaneet mallinnettua yhdessä myynnin kanssa entistä paremman yhteisen ostokokemuksen ja prosessin asiakkaillemme.

Lue myös miten Valion B2B-liiketoiminta uudistaa markkinointia kanssamme: 

Lue lisää ja katso Valion video!

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Kauppa käy niillä, jotka yrittävät ja hyödyntävät digitaalisia markkinointikanavia

Hyödynnä digitaalisia markkinointikanavia ja varmista kaupan käynnin sujuvuus myös poikkeusolosuhteiden aikana.

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Kasvata B2B-brändisi tunnettuutta digitaalisissa kanavissa – kohdennetun sisällön ja mainonnan ABC

B2B-brändin kasvattaminen digikanavissa vaatii asiakasymmärrystä, toistoja ja viestin kiteyttämistä. Lue blogista vinkit, kuinka pääset alkuun!

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Hyödynnätkö Linkedin-mainonnan koko potentiaalin?

Linkedin on B2B-yritykselle parhaimmillaan erinomainen kanava tavoittaa oikea kohderyhmä. Lue Differon blogista vinkit tehokkaaseen Linkedin-mainontaan!

Lue lisää

Blogi

Näin saatiin 200 euron markkinoinnilla 50 000 euron myyntipotentiaali

Sisältömarkkinointi erilaisti meidät asiakkaan halutuksi kumppaniksi, tarjoili valmiin casen myynnille ja tuki ostoprosessia koko ostoprosessin ajan. Casen ROI on moninkymmenkertainen.

Lue lisää