Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos

Markkinoinnin momentum on NYT!

Kati Keronen
11.11.2016

Lokakuussa 2016 järjestetty Nordic Business Forum oli meille markkinoijille kuin taivaan lahja. Se oli herätyskokous markkinoinnin muutoksen välttämättömyyden puolesta. Puhuja toisensa perään alleviivasi muutoksen tärkeyttä, mutta nostan tähän vain Gary Vaynerchukin, joka teki aivan merkittävän työn meidän markkinoijien eteen.

Vaynerchuk puhui sosiaalisesta mediasta, mutta tavalla, joka sai paatuneimmankin vastustajan tarkistamaan asenteitaan. Vaynerchuk ei pitänyt luentoa some-kanavien käyttäjämääristä tai niiden käytöstä. Keskiössä oli rohkeus kokeilla ja intohimo tehdä asiat jatkuvasti paremmin. Hän alleviivasi uskallusta luopua tuloksettomista toimista ja prosesseista – ja vei sen jopa pelottavan pitkälle eli siihen, että sama ajattelumaailma pitää koskea myös henkilöstöä.

Joka tapauksessa, tuhannet aplodeerasivat hänelle seisaaltaan. Häntä kiitettiin torstaipäivän päättäneen puheen herättävästä voimasta. Tähän Vaynerchuckin vastaus oli yksiselitteinen huudahdus kutakuinkin sanasta sanaan näin:

Wake up call? It is 2016. Why do we even need a wake up call!

Garyn kanssa on helppo olla samaa mieltä. Tätähän me markkinoijat olemme puhuneet jo vuosia, mutta syystä tai toisesta vain osa johdosta Suomessa on tähän herännyt. Kiitänkin Garya suuresti silmiä avaavasta puheesta. Käytävillä vouhkattiin asiasta kuin avokadopastasta aikanaan.

Nyt markkinoijilla on tuhannen taalan paikka irtautua oravanpyörästä, nostaa kissa pöydälle ja tehdä markkinoinnissa muutoksia, joita on ehkä jo pitkään yrittänyt edistää.

Tähän tarjoaa oivallisen pohjan yrityksissä nyt meneillään olevat tai uunituoreet strategiauudistukset, jotka enää vain odottavat markkinoijan vastausta kysymyksiin miten meistä tulee oman toimialan ajatusjohtaja, edistämme rohkeaa ja avointa yrityskulttuuria, luomme kasvua tai parannamme asiakaskokemusta (muutamia strategisen markkinoinnin kulmia mainitakseni).

Milloin viimeksi ehdotit johdolle jotakin strategista markkinoinnin uudistusta / kehityssuuntaa itse, ilman sinulle osoitettua tehtävänantoa? Jos siitä on aikaa, niin virittele koneet nyt.

Jos et nyt pysty tai uskalla irrottautua oravanpyörästä, vetää rukseja hyödyttömien hankkeiden tai prosessien yli, ottaa perusteltua riskiä ja lähteä rohkeasti viemään muutosta eteenpäin menetät mahdollisuuden tehdä mahdottomasta mahdollisen.

Älä pelkää epäonnistumista. Jos epäonnistuit muutama vuosi sitten, niin ota uusi lähtö. Paljon vettä on virrannut sen jälkeen. Uskalla kokeilla. Lähde muuttamaan maailmaa, sillä markkinoinnin momentum on nyt!

Haluatko nostaa yrityksesi markkinoinnin seuraavalle tasolle?

Tule mukaan tiiviiseen, syksyn 2017 kestävään Strategisen sisältömarkkinoinnin treenijaksoon. Jakson aikana luot omalle organisaatiollesi markkinoinnin sisältöstrategian, sisältöpolut ja -suunnitelman pohjautuen yrityksesi strategisiin tavoitteisiin. Jakson aikana tutustut myös muihin markkinoijiin ja heidän tapaansa johtaa markkinointia omassa organisaatiossaan. Valmennus sisältää digitaalisia välineitä hyödytäviä etätehtäviä sekä puolen päivän mittaisia lähipäiviä.

Lue lisää ja ilmoittaudu nyt - mukaan mahtuu vain reilu kourallinen osallistujia, jotta voimme taata yksilöllisen sparrauksen.

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Karoliina Haikonen

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää

Blogi sima-panostukset-nyt

Miten yritykset budjetoivat sisältömarkkinointiin? Katso kyselymme tulokset.

Kysyimme sisältömarkkinonnin budjetointi -webinaarin osallistujilta, miten he omaa sisältömarkkinointibudjettia rakentavat nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Blogi success-4281481_1280

Asiakaslähtöisen myynnin ja markkinoinnin etulinjassa organisoidutaan uudelleen

Asiakaslähtöinen myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa tavoitteenaan tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytyminen ja tukea asiakkaan matkaa.

Lue lisää