Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos

Markkinoinnin momentum on NYT!

Kati Keronen
11.11.2016

Lokakuussa 2016 järjestetty Nordic Business Forum oli meille markkinoijille kuin taivaan lahja. Se oli herätyskokous markkinoinnin muutoksen välttämättömyyden puolesta. Puhuja toisensa perään alleviivasi muutoksen tärkeyttä, mutta nostan tähän vain Gary Vaynerchukin, joka teki aivan merkittävän työn meidän markkinoijien eteen.

Vaynerchuk puhui sosiaalisesta mediasta, mutta tavalla, joka sai paatuneimmankin vastustajan tarkistamaan asenteitaan. Vaynerchuk ei pitänyt luentoa some-kanavien käyttäjämääristä tai niiden käytöstä. Keskiössä oli rohkeus kokeilla ja intohimo tehdä asiat jatkuvasti paremmin. Hän alleviivasi uskallusta luopua tuloksettomista toimista ja prosesseista – ja vei sen jopa pelottavan pitkälle eli siihen, että sama ajattelumaailma pitää koskea myös henkilöstöä.

Joka tapauksessa, tuhannet aplodeerasivat hänelle seisaaltaan. Häntä kiitettiin torstaipäivän päättäneen puheen herättävästä voimasta. Tähän Vaynerchuckin vastaus oli yksiselitteinen huudahdus kutakuinkin sanasta sanaan näin:

Wake up call? It is 2016. Why do we even need a wake up call!

Garyn kanssa on helppo olla samaa mieltä. Tätähän me markkinoijat olemme puhuneet jo vuosia, mutta syystä tai toisesta vain osa johdosta Suomessa on tähän herännyt. Kiitänkin Garya suuresti silmiä avaavasta puheesta. Käytävillä vouhkattiin asiasta kuin avokadopastasta aikanaan.

Nyt markkinoijilla on tuhannen taalan paikka irtautua oravanpyörästä, nostaa kissa pöydälle ja tehdä markkinoinnissa muutoksia, joita on ehkä jo pitkään yrittänyt edistää.

Tähän tarjoaa oivallisen pohjan yrityksissä nyt meneillään olevat tai uunituoreet strategiauudistukset, jotka enää vain odottavat markkinoijan vastausta kysymyksiin miten meistä tulee oman toimialan ajatusjohtaja, edistämme rohkeaa ja avointa yrityskulttuuria, luomme kasvua tai parannamme asiakaskokemusta (muutamia strategisen markkinoinnin kulmia mainitakseni).

Milloin viimeksi ehdotit johdolle jotakin strategista markkinoinnin uudistusta / kehityssuuntaa itse, ilman sinulle osoitettua tehtävänantoa? Jos siitä on aikaa, niin virittele koneet nyt.

Jos et nyt pysty tai uskalla irrottautua oravanpyörästä, vetää rukseja hyödyttömien hankkeiden tai prosessien yli, ottaa perusteltua riskiä ja lähteä rohkeasti viemään muutosta eteenpäin menetät mahdollisuuden tehdä mahdottomasta mahdollisen.

Älä pelkää epäonnistumista. Jos epäonnistuit muutama vuosi sitten, niin ota uusi lähtö. Paljon vettä on virrannut sen jälkeen. Uskalla kokeilla. Lähde muuttamaan maailmaa, sillä markkinoinnin momentum on nyt!

Haluatko nostaa yrityksesi markkinoinnin seuraavalle tasolle?

Tule mukaan tiiviiseen, syksyn 2017 kestävään Strategisen sisältömarkkinoinnin treenijaksoon. Jakson aikana luot omalle organisaatiollesi markkinoinnin sisältöstrategian, sisältöpolut ja -suunnitelman pohjautuen yrityksesi strategisiin tavoitteisiin. Jakson aikana tutustut myös muihin markkinoijiin ja heidän tapaansa johtaa markkinointia omassa organisaatiossaan. Valmennus sisältää digitaalisia välineitä hyödytäviä etätehtäviä sekä puolen päivän mittaisia lähipäiviä.

Lue lisää ja ilmoittaudu nyt - mukaan mahtuu vain reilu kourallinen osallistujia, jotta voimme taata yksilöllisen sparrauksen.

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää