Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos

Kolme syytä, miksi markkinoijia ei arvosteta

Henna Niiranen
7.4.2017

Vasta julkaistun VTV:n selvityksen mukaan markkinoinnin osaamista ei arvosteta Suomessa. Ilmiötä voidaan osin selittää yritysjohdon puutteellisella ymmärryksellä markkinoinnin korrelaatiosta yrityksen menestykselle. Syitä arvostuksen puutteeseen löytyy kuitenkin myös markkinoijan omasta peilikuvasta.

1. Markkinoijalla ei ole käsitystä yrityksen liiketoiminnasta tai ansaintamalleista

Markkinoijan on helppo hukuttaa itsensä operatiiviseen työhön. On roll-upien tilaamista, verkkosivujen päivittämistä, tapahtumien järjestämistä, kumppanien ohjaamista. Tässä höökässä saattaa koko markkinoinnin strateginen merkitys unohtua markkinoijalta itseltäänkin. Saattaa jopa olla niin, ettei sitä ole edes koskaan kunnolla mietitty. Arjen työtä ohjaava markkinointisuunnitelma pitäisi kuitenkin johtaa isommista tavoitteista käsin. Mitä asiakkailleen arvokasta yritys tekee? Mistä osasista yrityksen liikevaihto koostuu? Missä nähdään tulevaisuuden kasvupotentiaali ja miten se aiotaan saavuttaa? Mikäli nämä asiat eivät suuntaa markkinoijan tekemisiä, suossa ollaan.

2. Markkinoija ei tunne yrityksen asiakkaita

Markkinoija, milloin viimeksi keskustelit ihan oikean asiakkaan kanssa? Millaisessa arjessa hän elää ja miten voit toiminnallasi häntä auttaa? Mikä häntä motivoi kääntymään yrityksesi puoleen? Markkinoijan helmasynti on jäädä omaan poteroonsa suunnittelemaan hienoja kampanjoita ilman käsitystäkään siitä, mitä yrityksen asiakkaat arjessaan tekevät ja kokevat. Siksi markkinoijan kannattaa säännöllisesti mennä mukaan asiakaspalavereihin ja myyntikäynneille. Ymmärrys asiakkaista ei kasva kuin kohtaamalla heitä!

3. Markkinoija ei osaa johtaa

Markkinoinnin tekeminen on silppua. Härdelli ei pysy koossa kuin projektoimalla isommat kokonaisuudet ja johtamalla orkesteria samaan suuntaan. Harmittavan usein perustaidoissa on kuitenkin suuria puutteita: ei osata käyttää projektinhallinnan välineitä, ei tiedetä miten tekemisiä raportoidaan tulokset edellä, ei ymmärretä miten tiimiläisten ja muun organisaation nenät saadaan osoittamaan samaan suuntaan eikä uskalleta fasilitoida liiketoiminnan edustajia ja heidän tekemisiään. Organisaatio vie ja markkinoija vikisee. Ihan ensimmäisenä jokaisen markkinoijan kannattaisi opiskella projektinhallinnan perusteet menemällä edes talon sisäisiin projektipäällikkökoulutuksiin – niissä opetetaan usein myös tiivistä, asiakaslähtöistä tulosten raportointia. Omilla toimillaan ja näytöillään markkinoijakin kun lopulta ansaitsee arvostuksensa, ei vaatimalla sitä.

”On helppo löytää haastateltavaksi sellainen markkinoija tai myyjä, joka sanoo, että häntä ei arvosteta. Dynamiikka menee toisinpäin. En ole koskaan nähnyt arvostuksen nousevan sillä, että jotain asiaa kehotetaan arvostamaan."
Pekka Mattila, Aalto-yliopiston professori

Mitkä sinun mielestäsi ovat suurimpia syitä siihen, ettei markkinoinnin osaamista arvosteta? Jatketaan keskustelua Twitterissä: @HennaNiiranen.


Arjen vertaistukea ja käytännön oppeja markkinoinnin johtamisen haasteisiin tarjoaa Sisältöstrategian Superpäivä. Törmäytämme 100 markkinoinnista kiinnostunutta tekijää ja päättäjää Helsingissä torstaina 14.9. Tapahtuman tarkka agenda julkaistaan kevään aikana. Mikäli haluat saada tilaisuuden kutsun sähköpostiisi heti kun ohjelma julkaistaan, jätä yhteystietosi alla olevaan lomakkeeseen.

[hubspotform portal_id="2604934" form_id="b5d2ef96-c28e-4eef-9c12-b3450bf739d3" css=""]

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi blogikuva-rekry

Rekry: Sisältöstrategi

Liiketoimintamme kasvaessa haemme nyt tiimiimme mukaan Sisältöstrategia. Haku on auki 30.11.19 saakka, mutta rekrytoimme heti oikean henkilön löydyttyä. Hae pian!

Lue lisää

Blogi Sami_Honkonen

Superpäivä: Miten responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä?

Responsiivinen organisaatio rakennetaan myynti ja markkinointi edellä.

Lue lisää

Blogi karoliina_haikonen-9647

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää