Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos

Markkinoijan tärkeimmät taidot

Henna Niiranen
29.4.2017

Kun lukee työpaikkailmoituksia joissa haetaan henkilöitä markkinoinnin tehtäviin, käy nopeasti ilmi, että vaadittu osaamisen skaala on laaja. Joskus ilmoituksia lukiessa tuntuu jopa, etteivät yritykset itsekään aina ymmärrä, millaista osaajaa ovat hakemassa tehtäväkentän vaihdellessa strategisesta suunnittelusta hakukoneoptimointiin. Mitkä siis ovat kaikista tärkeimmät taidot, jotka markkinoijan on nykypäivänä hanskattava?

Ymmärrä yrityksesi arvontuotto asiakkaille

Kaikki lähtee tästä. Markkinoijan on ymmärrettävä ja tarvittaessa tulkattava, mikä on yrityksen olemassaolon merkitys asiakkaille. Tuloksekasta markkinointia ei voi tehdä ilman visiota siitä, miten yrityksen keskeiset vahvuudet ja osaaminen auttavat asiakasta hänen maailmassaan.

Tehtäviisi kuuluu asiakaskannan kasvattamisen lisäksi tulevien kollegoiden houkutteleminen. […] Vastaat tapahtumista Suomessa (messujen ständit, toimialan tapahtumat, asiakastapahtumat), mediasuhteista, vaikuttajamarkkinoinnista, ansaitusta ja maksetusta mediasta sekä mainonnasta sisältöstrategiat ja hakukoneoptimointi huomioiden.

Tunne asiakkaiden motivaatio ja tiedontarpeet

Markkinointia on vaikeaa tehdä tehokkaasti, jos asiakkaan tiedonhakumatkasta ei ole ymmärrystä. Markkinoijan on osattava muodostaa sisältöjen avulla erilaisille asiakkaille heidän ostomotivaatioitaan ja tiedontarpeitaan palvelevat sisältöpolut, jolla hänet johdatellaan asiakkaaksi – ja palvellaan silloin, kun asiakas on jo yrityksen piirissä.

Vastaat online-markkinoinnista, sponsoroinnista ja brändistä. Kehität brändistrategiaa ja ylläpidät sen yhtenäisyyttä. […] Tuotat markkinoinnilla liidejä maksetun mainonnan ja hakukoneoptimoinnin kautta. Osaat editoida videoita ja kuvia.

Hyödynnä organisaation tietoa ja jalosta se toimenpiteiksi

Monen markkinoijan mielimantra on, että markkinointi kuuluu yrityksen johtoryhmään. Asian voisi kääntää niin päin, että markkinoijan täytyy osata tulkita johtoryhmän vetämät strategiset ja liiketoiminnalliset tavoitteet markkinoinnin toimenpiteiksi. Markkinoijan on myös valjastettava koko organisaatio yhteisen viestin taakse, siiloista välittämättä. Kun asiakasrajapinnasta tuleva ymmärrys hyödynnetään markkinoinnissa, löytyy asiakkaita puhuttelevia timantteja.

Vastaat markkinoinnista. Tuloksia mitataan myynnille tuotettujen liidien määrän, laadun ja arvon mukaan. […] Vastaat siitä, että liidejä saadaan tuotettua hakukoneoptimoinnin, sosiaalisen median, blogien ja display-mainonnan keinoin.

Valjasta teknologia, mutta älä takerru siihen liiaksi

Digitaaliset välineet helpottavat markkinoijan töitä ja tuottavat runsaasti dataa markkinoinnin ohjaamisen tueksi. Ennen teknologiaan, esimerkiksi markkinoinnin automaatioon investoimista kannattaa kuitenkin varmistaa, että markkinoinnin perusta on kunnossa. Jos markkinoinnissa puhutaan ohi asiakkaan, ei automaatio auta. Tässä tilanteessa käy helposti niin, että unohdutaan viilaamaan prosesseja, konversioita ja nurturointiputkia sen sijaan, että keskityttäisiin aidosti auttamaan asiakasta.

Vastaat tuotteiden markkinoinnin lisäksi erityisesti uusien, asiakkaiden arkea helpottavien palveluiden markkinoinnista. Olet tärkeänä osana isompaa palvelumuotoilutiimiä kehittämässä uusia palvelukonsepteja eri kohderyhmille. […] Kykenet myös itse tuottamaan mainostekstejä ja kuvia esimerkiksi erilaisiin sosiaalisen median kanaviin.

Mitä muita taitoja markkinoija mielestäsi kaipaa? Jatketaan keskustelua vaikkapa Twitterissä: @HennaNiiranen

Kirjoituksen lainaukset on kerätty keväällä 2017 julkaistuista työpaikkailmoituksista, joissa etsitään markkinoinnin tekijöitä.

 

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Strateginen kumppanuus on mahdollista vain, jos markkinointi tukee sitä

Moni yritys haluaa olla asiakkaansa strateginen kumppani. Tavoitteen toteutuminen vaatii markkinointistrategian muutosta. Lue lisää Katrin blogista!

Lue lisää

Blogi

Yhdessä tekemällä syntyy suuria muutoksia - ensimmäinen vuosi toimitusjohtajana

Suvi Johanssonin ensimmäinen vuosi Differon toimitusjohtajana oli monin tavoin onnistunut. Lue blogista, mitä muutoksia vuoden aikana tehtiin ja miksi.

Lue lisää

Blogi Tapahtuma verkosssa

LIVEnaari behind the scenes – 7 + 1 oppia tapahtuman toteuttamiseen verkossa

Verkossa järjestettävät tapahtumat ovat nyt suosittuja. Differon oma online-tapahtuma oli menestys, lue tästä parhaat vinkit onnistumiseen!

Lue lisää

Blogi

Kauppa käy niillä, jotka yrittävät ja hyödyntävät digitaalisia markkinointikanavia

Hyödynnä digitaalisia markkinointikanavia ja varmista kaupan käynnin sujuvuus myös poikkeusolosuhteiden aikana.

Lue lisää