Blogi

Markkinoija ja myyjä: pidä messut verkossa 24/7 ja 365 globaalisti

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
14.4.2020

Markkinoija, nyt on tilaisuus digitalisoida kohtaamisia entistä paremmin! Tämä on ollut viestimme pian kymmenen vuoden ajan, eikä se ole koskaan ollut vetovoimaisempi ja tärkeämpi markkinointipäättäjälle kuin nyt.

Messut on peruttu – juuri se kanava, johon moni B2B-markkinoija laittaa suurimmat panoksensa vuosi toisensa jälkeen. Kun perinteisiä messuja ei ole, muuttuvat kaksi myynnin keinoa, joihin on uskottu ja luotettu vuosikymmeniä: esilläolo omalla ständillä sekä toisaalta liidien tai keskustelunavausten saaminen messukävijänä eri toimialojen messuilla. Miten toimia, kun fyysiset messut eivät ole vaihtoehto?

Ole esillä verkossa ja varmista messutila 24/7 ja 365 päivänä vuodesta! Tämä tilaisuus sinulla on aina ollut. Nyt on aika hyödyntää se. Kun messupaikan hinta, messumateriaalit ja kymmenientuhansien messumatkakustannukset jäävät välistä, huolehdi asiakkaillenne messut verkkoon: ole tehokas, kohdenna ja säästä kustannuksia. Näin saat pidettyä myynnin aktiivisena.

Innosta, ohjaa, oivalluta, auta ja myy verkossa

Ota käyttöön yksinkertainen kaava, jonka voit viedään verkkoon ja joka toimii ostopäättäjän tukena kaikissa ostoprosessin vaiheissa: innosta, ohjaa, oivalluta, auta ja myy verkossa.

Uskon, että yhdessä myyntitiimin kanssa saat jopa yhdessä istunnossa jäsennettyä oleellisimman tiedon siitä, miltä asiakkaanne digitaalinen messumatka näyttää.

Etene näiden askelten mukaisesti:

  • Mikä on verkkomessujenne showstopper ja vetoavin viesti tai lupaus asiakaskunnallenne?
    VINKKI: Se ei ole uutuustuote, vaan tuotteen tai palvelun tarjoama kokonaishyöty.
    ACTION: Tee tavoiteostajapersoonallenne kohdennetut, selkeät argumentit hyödystä. Suunnittele verkkomainokset, mieti ja rajaa kohderyhmä tarkkaan. Hyödynnä tavoittamisessa myös olemassa olevaa asiakasrekisteriänne sekä koko yrityksenne valtavia sosiaalisen median verkostoja. Niissä on vetoava voima, kun teette tämän yhdessä.
  • Kun asiakas kuulee hyödyn, mitä hän kysyy mielessään seuraavaksi?
    VINKKI: Listaa kolme tärkeintä asiaa.
    ACTION: Tuota sisältöä vastaamaan kysymyksiin. Tarkista myös olemassa olevan verkkopalvelun sisällöt kuntoon palvelemaan tätä sanomaa.
  • Miksi asiakas tarvitsee tuotteen tai palvelun, missä tilanteessa hän on ja mihin hän samaistuu?
    VINKKI: Keskustele myynnin kanssa menestystarinoista. Mitä asiakkaan elämässä on muuttunut, kun hän on ostanut teiltä tuotteen tai palvelun?
    ACTION: Viritä vanha case story uuteen, arvoa osoittavaan muotoon. Varmista, että se on kohderyhmälle samaistuttava ja todistaa tapahtunutta muutosta – ei pelkästään teidän erinomaisuuttanne.
  • Myyjien sometaidot, verkostot, valmiudet, selkeät yhteydenotot
    VINKKI: Kannusta myyntiporukka ja laaja tiimi yhdessä välittämään asiakaslupausta ja sisältöjä.
    ACTION: Suunnitelkaa yhdessä someviestit – henkilöstö laajasti mukaan messukutsumiseen!

Verkkomessuista ei kannata tehdä valtavaa strategiaprojektia. Mallinna sen sijaan ketterästi ja keskustellen, mitä messuilla tapahtuisi, ja tuota siitä fiksusti sisällöt verkkoon. Tee yhteydenotosta yhtä helppoa ja inhimillistä kuin messuständillä keskustelu. Valjasta omat joukkonne viestimään tästä – se on vetovoimaista ja tehokasta ja jättää positiivisen muistijäljen siitä, että te yhdessä uskotte asiaanne. 

"Meillä Valiolla onnistumisia ovat olleet muun muassa webinaarit, joista olemme saaneet hyviä liidejä." 

Tuula Hietanen, International Marketing Manager, Valio

Voittajina selviävät ne, jotka tiivistävät tekemistä ja valitsevat fiksut ja yhteisölliset tavat oivalluttaa asiakkaita tarpeestaan.

Anna apua ostajallenne nyt, kun sitä haetaan verkossa enemmän kuin koskaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat kokeneita sparraajia työhön mukaan!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

Kauppa käy niillä, jotka yrittävät ja hyödyntävät digitaalisia markkinointikanavia

Hyödynnä digitaalisia markkinointikanavia ja varmista kaupan käynnin sujuvuus myös poikkeusolosuhteiden aikana.

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Kasvata B2B-brändisi tunnettuutta digitaalisissa kanavissa – kohdennetun sisällön ja mainonnan ABC

B2B-brändin kasvattaminen digikanavissa vaatii asiakasymmärrystä, toistoja ja viestin kiteyttämistä. Lue blogista vinkit, kuinka pääset alkuun!

Lue lisää

Blogi

LIVEnaaritiiseri: Hyödynnätkö Linkedin-mainonnan koko potentiaalin?

Linkedin on B2B-yritykselle parhaimmillaan erinomainen kanava tavoittaa oikea kohderyhmä. Lue Differon blogista vinkit tehokkaaseen Linkedin-mainontaan!

Lue lisää

Blogi

Näin saatiin 200 euron markkinoinnilla 50 000 euron myyntipotentiaali

Sisältömarkkinointi erilaisti meidät asiakkaan halutuksi kumppaniksi, tarjoili valmiin casen myynnille ja tuki ostoprosessia koko ostoprosessin ajan. Casen ROI on moninkymmenkertainen.

Lue lisää