Brekkari15122016

Blogi: sisällöntuotanto, sisällöt, sisältömarkkinointi

Luova tuotemarkkinoinnin konsepti – näin käännät katseesi asiakkaaseen!

Katri Tanni
Coaching businesses to serve customers in digital channels.
22.11.2019

Mietitkö, miten voisit tuotelähtöistä organisaation näkökulmaa kääntää sopivasti asiakkaan maailmaan niin, että muu organisaatio pysyy muutosaskelissa mukana?

Monen organisaation myynti- tai liiketoimintajohto pyytää markkinointitiimiä markkinoimaan tuotteita. Tiedämme, että usein markkinointitiimi kokee tuskaa siitä, että isot markkinoinnin mahdollisuudet jäävät tässä käyttämättä ja yrityksen positio kohti ratkaisu- tai jopa arvomyyntiä ei kehity. Selkeä muutostapa tähän on rakentaa asiakaslähtöisiä, asiakkaanne vuoden kulkua mukailevia tuotemarkkinoinnin konsepteja! Seuraavassa stepit siihen:

1. Haastattele myyntiä ja asiantuntijoitanne siitä, miltä toimialan ja asiakkaanne vuosi näyttää.

Mitä etappeja ko. tuotealueen asiakkaidenne vuodenkierrossa on? Rakenna tuotealueenne markkinoinnin tarina ja painopisteet niihin. Tästä saat vuosikellomaisen näkymän ko. tuotealueen asiakakidenne vuodenkierrosta ja pystyt ennakoimaan aihealueet jotka heitä tiettyinä ajankohtina kiinnostavat.

2. Haastattele valittuja asiakkaitanne

Miten asiakkaidenne vuosi sujuu? Entä miten he teidän vahvuuksistanne kertovat? Asiakkaan ääni on missä tahansa markkinointisuunnitelmassa ihan keskeinen asia! Valitse haastateltavat huolella. Määrä ei korvaa laatua vaan painota syvähaastatteluja geneerisen kyselyn sijaan.

3. Piirrä kahdesta edellisestä työtehtävästä saadut aineistot ja asiakasymmärrys vuosikelloksi

Vuosikellon on tarkoitus kuvata teidän ko. tuotealueen asiakkaan vuodenkiertoa. Sen avulla löydät painopisteet ja ajankohdat, joista voitte asiakkaanne mielenkiinnon herättää. Muista, ettei tuotelähtöinen viesti tai sisällön kärki heitä innosta kuin vasta ostovaiheessa, ja suurempi merkitys on sillä arvolla mitä tuotteesta ja osaamisestanne heille syntyy.

4. Kutsu asiakkaat yhteiselle matkalle! Ole luova!

Kukaan ei lähtökohtaisesti tule tilaamaan teidän uutiskirjettä tai lataamaan tuotekatalogia, vaan he haluavat kasvaa johonkin, ymmärtää jostakin asiasta enemmän, muuttaa toimialaansa ja menestyä. Sinulla markkinoijana on kaikki eväät luoda asiakkaillenne tällaisia konsepteja, josta he saavat omaan työhönsä lisäarvoa.

Joko olet keksinyt sen vai tehdäänkö se yhdessä?

Kokeile asiakaslähtöisen muutoksen matkaa kanssamme - hyödynnä valmiit työmallimme ja työpohjat ja viedään organisaatiotanne yhdessä varmoin askelin kohti asiakaslähtöistä läsnöäoloa!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää