Blogi: Ajankohtaista, Business Design, Differo, kokeilu, Laurea, Liiketoimintamuotoilu, Myynnin ja markkinoinnin muutos, palvelumuotoilu, #ThesisHack

Laurean Business Design #ThesisHack starttaa 27.8.2018 – Differo mukana kokeilussa!

Iana Vesa
24.8.2018

Maanantaina 27.8 Laurean Leppävaaaran kampuksella pidetään aloitusseminaari, jossa yhdeksän innokasta tradenomi- ja restonomiopiskelijaa pääsee aloittamaan ainutlaatuisen kokeilun. Business Design #ThesisHack:issa opinnäytetyöt tehdään kolmessa viikossa ensimmäistä kertaa Suomessa.

Ai miksi Differo on mukana? Koska markkinointi on kaiken liiketoiminnan ytimessä ja Differo edistää yritysten ajattelutapojen muutosta siinä kenelle, mitä, miten ja miksi viestitään. Liiketoimintamallit rakentuvat asiakkaan ympärille samoin kuin sisältömarkkinointikin.

Miten ihmeessä opinnäytetyö syntyy sprintissä?

Business Design #ThesisHack on Laurean rohkea kokeilu, jossa selvitetään ennakkoluulottomasti, soveltuuko ketterä kehittämismalli myös opinnäytetöiden tekemiseen. Perinteisesti opinnäytetyön tekemiseen kuluu keskimäärin kolmesta kuuteen kuukautta. Laurean Business Design #ThesisHack:issa lyödään kenties Suomen ennätyksiä opinnäytetöiden valmistumisaikataulussa.

#ThesishHack:in opinnäytetyön pääaihe on kaikille osallistujille sama: miten yritykset hyödyntävät liiketoimintamalleja innovointitoiminnassa? Opiskelija voi poimia neljästä tarkastelunäkökulmasta mieluisensa: ihmiset, prosessit, järjestelmät tai tilat. Opinnäytetyön tekijät selvittävät teemahaastattelujen avulla, miten suomalaisissa yrityksissä tehdään kehittämistyötä - minkälaisia prosesseja, tiimityöskentelytapoja, järjestelmiä ja tiloja käytetään uusien liiketoimintaratkaisujen kehittämisessä.

#ThesisHack on vaatinut rohkeutta myös opiskelijoilta

#ThesisHack-kokeilu on vaatinut avointa mieltä järjestäjiltä, mutta erityisesti siihen osallistuvilta opiskelijoilta. Vaikka opiskelijat ovat tutustuneet teoriaperustaan jo kesän aikana, tosi on vasta edessä – miten he analysoivat ja sitovat Design Sprintin aikana tekemistään yrityshaastatteluista saadun tiedon teoriaperustaan ja miten sprintin luovuushenki auttaa heitä lopputuloksessa?

Kyseessä on nopea kokeilu, siksi tuloksena voi olla myös toteamus, ettei Design Sprint kerta kaikkiaan sovellu opinnäytetyön tekemiseen. Jännittää ajatella, minkälaisista kokemuksista ja tuloksista kuullaan sprintin arviointiseminaarissa 13.9.2018.  Katsotaan kuitenkin ensin, mitä tämä Design Sprint oikein on.

Mitä on Design Sprint?

Kokeilun ytimessä on yhdysvaltaisen Jake Knappin lanseeraama innovointimalli Design Sprint. Knapp kehitti tämän menetelmän työskennellessä liki 10 vuotta Googlella. Hän julkaisi kirjan Design Sprintistä yhdessä kahden kanssakirjoittajansa kanssa vuonna 2011. Siitä lähtien menetelmä on kasvattanut roimasti suosiotaan.

Design Sprintin idea perustuu vahvasti Design Thinkingin ja ketterän kehityksen malleihin. Joukko hyvin motivoituneita ihmisiä keskittyy yhteisen ongelman ratkaisemiseen viidessä päivässä. Jokaisen sprinttipäivän ohjelma on tarkoin määritelty. #ThesisHack:issakin järjestys on sama:

  • Maanantaina 3.9.2018 on fokuksessa orientaatio ja tutkimusongelman määrittely.
  • Tiistaina kehitetään ideoita
  • Keskiviikkona valitaan ideoista paras jatkojalostukseen
  • Torstaina valmistellaan prototyypit
  • Perjantaina testataan ideat ja prototyypit oikeilla käyttäjillä.

Siistiä, eikö?

Mitä hyötyä tästä kokeilusta?

Liiketoimintamallien innovoinnista ja niiden hyödyntämisestä yrityksen tarjoaman kehittämisessä Suomessa on vielä suhteellisen vähän tutkimustietoa. Tämä ainutlaatuinen opinnäytetyökokeilu on tärkeä lisä siihen. Samalla kokeilusta saadaan empiiristä tutkimustietoa siitä, soveltuvatko ketterät kehittämismenetelmät opinnäytetöiden tekemiseen.

Kerromme Business Design #ThesisHack:ista seuraavan kolmen viikon aikana lisää. Seuraa uusia blogipäivityksiämme!

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi

B2B-sisältömarkkinoinnin trendit 2024

Uusi vuosi on alkanut ja markkinoijat miettivät kuumeisesti, mitä se tuo tullessaan. Lue lisää!

Lue lisää

Blogi Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Näin viet ostopolun käytäntöön – Lataa LIVEnaaritallenne

Lue lisää

Blogi Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Valaise nuorten tulevaisuus – Myynninmaailma ja Differo tukevat tänä jouluna nuorten mielenterveyttä

Differo ja Myynninmaailma haluavat olla mukana tarjoamassa tukea ja valoa näille nuorille ja siitä syystä valitsimme joululahjoituskohteeksi juuri MIELI ry:n.

Lue lisää

Blogi

Strategisen sisältömarkkinoinnin tulevaisuus, osa 3/3: Case Wärtsilä

Markkinoinnin muutos näkyy positioissa, joita yrityksissä tällä hetkellä on. Esimerkiksi Wärtsilässä myynnin ja markkinoinnin rajapintaan rakentuu uutta osaamista ja siirrytään kohti myynnin digitaalista transformaatiota.

Lue lisää