Blogi: Myynnin ja markkinoinnin muutos

Kohdenna markkinoinnin investoinnit oikein

Henna Niiranen
1.9.2017

B2B-markkinoijien mielimantra tällä hetkellä taitaa olla se, että markkinoinnin investointeja on lisättävä, niin saadaan myynti vetämään ja Suomi nousuun. Tämä on hieno asenne - markkinoinnilla on merkittävä roolinsa siinä, että yritys kohtaa potentiaaliset asiakkaat arvoa tuottavasti heti ensimetreiltä, jatkuen asiakkuuden eri vaiheisiin. Jo ennen markkinointiin tehtäviä lisäinvestointeja on mahdollista tehostaa markkinointia suuntaamalla nykyiset markkinointiin käytetyt eurot fiksummin. Tässä kolme yksinkertaista ideaa.

[clickToTweet tweet="#Markkinointi'a on mahdollista tehostaa suuntaamalla käytetyt eurot fiksummin. @HennaNiiranen" quote="#Markkinointi'a on mahdollista tehostaa suuntaamalla käytetyt eurot fiksummin. @HennaNiiranen"]

1. Uudista verkkosivusto sisällöt edellä

Onko verkkosivuston (tai jonkin sen osion) uusiminen ajankohtainen asia? Suunnittele uusi verkkosivusto sisällöt edellä, liiketoiminnan tavoitteesi huomioiden. Vanhoja sisältöjä ei kannata yrittää survoa uuteen visuaaliseen muottiin – näin toimimalla nimittäin menetetään mahdollisuus palvella paremmin verkkosivuston kävijöitä - potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita, muita sidosryhmiä ja yrityksen omaa henkilöstöä.

Sen sijaan että muutosta ajaa visuaalinen tai tekninen tarve ja sisällöt roimitaan kasaan iltapuhteina, uudistus lähteekin potentiaalisten asiakkaiden ja muiden sivustokävijöiden tiedontarpeista, joihin sisällöillä vastataan. Kun verkkosivusto perustuu kävijöitä johdatteleviin sisältövirtoihin, tuloksena on aidosti asiakasta palveleva (lue: esimerkiksi myyntiä tai haluttuja rekrytointeja lisäävä) media. Näin euroille saadaan vastinetta!

[clickToTweet tweet="Kun verkkosivu perustuu kävijää johdatteleviin sisältövirtoihin, tuloksena on aidosti palveleva media." quote="Kun verkkosivu perustuu kävijää johdatteleviin sisältövirtoihin, tuloksena on aidosti palveleva media."]

2. Investoi markkinointiautomaatiossakin sisältöihin, älä järjestelmään

Markkinointiautomaatio on lyönyt itsensä läpi toden teolla. Järjestelmän lisenssimaksut voivat viedä vuositasolla jopa kymmeniä tuhansia euroja valitusta järjestelmästä riippuen. Jotta tälle investoinnille saadaan vastinetta, pitää olla selvillä, miten tuotetaan fiksut ja tavoitteelliset sisällöt markkinointiautomaation polttoaineeksi. Jos markkinointiautomaation käyttöönottoa vasta harkitaan, kannattaa sisältöihin budjetoida riittävä määrä rahaa, sillä ilman sisältöjä ja sisältöjen muodostamia polkuja markkinoinnin automaatio on turha investointi. Hyvillä sisällöillä ja fiksuilla poluilla sen sijaan saadaan myyntiputkeen kuhinaa ja järjestelmän maksut kuitattua. Mikäli resurssit eivät riitä riittävään määrään sisältöjä, kannattaa harkita voisiko asiakkaita ja muita yrityksestä kiinnostuneita palvella aluksi vain uutiskirjeillä - näiden lähettämiseen käyvät köykäisemmät ratkaisut, kuin varsinaiset markkinointiautomaatiojärjestelmät.

[clickToTweet tweet="#Markkinointiautomaatio maksaa itsensä takaisin vasta, kun polttoaineena on riittävästi laadukasta sisältöä." quote="#Markkinointiautomaatio maksaa itsensä takaisin vasta, kun polttoaineena on riittävästi laadukasta sisältöä."]

3. Johdattele maksullisista mainoksista fiksusti eteenpäin

Markkinoinnin pienemmät kertainvestoinnin koostuvat maksetusta mainonnasta. Euroja kiinnitetään esimerkiksi hakusanamarkkinointiin, bannerimainontaan ja retargetointiin. Näitä mainoksia tehdessä kannattaa miettiä tarkasti, mihin sisältöihin mainoksista ohjataan ja mihin kävijän pitäisi vielä tästä siirtyä. Mikäli mainoksesta ei ohjata fiksusti eteenpäin, on vaarana että kiinni saadaan vain ärsyyntynyt, väärä kohderyhmä ja brändimielikuva heikkenee. Kun taas mainoksista pääsee aidosti hyödyllisen sisällön äärelle, kasvaa sekä sitoutuminen, brändimielikuva että myynti. Pienellä rahalla voi olla iso vaikutus suuntaan tai toiseen!

[clickToTweet tweet="Mainonnan pitää ohjata kävijä aidosti hyödyllisen sisällön äärelle. #markkinointi @HennaNiiranen" quote="Mainonnan pitää ohjata kävijä aidosti hyödyllisen sisällön äärelle. #markkinointi @HennaNiiranen"]

Mitä sinun mielestäsi kannattaisi tehdä toisin, että markkinointiin käytetyt eurot sijoitettaisiin fiksummin?

Muita kirjoituksiamme markkinoinnin muutoksesta:

Blogi Karoliina Haikonen

Superpäivä: Voiko markkinoinnin ja myynnin muutos mennä pieleen, jos asiakas on keskiössä?

Superpäivässä Kaleva Median sisältömarkkinoinnin liiketoimintajohtaja Karoliina Haikonen puhuu markkinoinnista muutosjohtajana.

Lue lisää

Blogi kirsti-llaasio-vaaka-otsikko-1

Superpäivä tulee: 5 vinkkiä markkinoinnin muutosjohtajalle  HappyOrNot Ltd / Kirsti Laasio

Suomalainen asiakas- ja työpäiväkokemusta mittaava HappyOrNot kasvaa hurjaa vauhtia ja toiminnan kansainvälisyys laajenee kaiken aikaa. Yhtiön asiakaskokemuksesta vastaava Kirsti Laasio on ollut yhtiössä yli viiden vuoden ajan näkemässä ja tekemässä kasvua.

Lue lisää

Blogi sima-panostukset-nyt

Miten yritykset budjetoivat sisältömarkkinointiin? Katso kyselymme tulokset.

Kysyimme sisältömarkkinonnin budjetointi -webinaarin osallistujilta, miten he omaa sisältömarkkinointibudjettia rakentavat nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Blogi success-4281481_1280

Asiakaslähtöisen myynnin ja markkinoinnin etulinjassa organisoidutaan uudelleen

Asiakaslähtöinen myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa tavoitteenaan tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytyminen ja tukea asiakkaan matkaa.

Lue lisää